- Nazwa oddziału
- 
                "IB" realizująca program międzynarodowej matury 
- Cykl kształcenia
- 
                        4 
- Języki obce
- 
    
- Przedmioty punktowane
- 
                            obowiązkowe - język polski
- matematyka
 dodatkowe - historia
 - biologia
 
- Dodatkowe wymagania
- 
                            Pisemny i ustny sprawdzian kompetencji językowych z języka angielskiego dla uczniów ósmych klas szkół podstawowych 
- Opis
- 
                    Klasa 1 „IB” Realizująca program MIĘDZYNARODOWEJ MATURY (International Baccalaureate) 
 Zasady naboru dla kandydatów do klasy IB są niestandardowe. Każdy kandydat do klasy IB oprócz przestrzegania standardowych procedur rekrutacji ma obowiązek: - 
złożyć wniosek o przyjęcie do szkoły zawierające wśród wybranych klas klasę 1 IB od 11 maja 2020 r. (poniedziałek) do 20 maja 2020 r. (środa), do godziny 1500. 
- 
przystąpić do części pisemnej i ustnej sprawdzianu kompetencji językowych 
 z języka angielskiego.
 Szczegółowy opis sposobu przeprowadzania naboru znajduje się w Załączniku Nr 1 do ZASAD REKRUTACJI do II Liceum Ogólnokształcącego im. Mieszka I w Szczecinie na rok szkolny 2020/2021 dla uczniów klas ósmych szkół podstawowych. Zainteresowanych bardzo prosimy o dokładne zapoznanie się z tym załącznikiem. 
 Nauka w klasie realizującej program międzynarodowej matury International Baccalaureate (IB) podzielona jest na dwa etapy: - klasa 1 i 2 – realizacja programu IB Middle Years Programme (IB MYP) - klasa 3 i 4 – realizacja programu IB Diploma Programme (IB DP) 
 
 Proces uczenia się i nauczania w klasach IB nastawiony jest na ogólny rozwój ucznia. Pragniemy, aby nasi uczniowie potrafili łączyć wszelkie źródła informacji, aby odkrywali związki między wiedzą zdobytą w szkole a otaczającym światem. Będziemy kłaść nacisk na rozwijanie indywidualnych zdolności każdego ucznia. Uczniowie będą mieli możliwość zaprezentowania swoich zainteresowań oraz umiejętności uczenia się i samoorganizacji. Ponadto młodzież będzie poznawała kulturę, tradycję i historię własnego narodu oraz uczyła zrozumienia i szacunku dla innych kultur. Szczególny nacisk chcemy położyć na kształcenie umiejętności komunikacji, czyli jasnego wyrażania poglądów i uczuć w języku ojczystym i językach obcych, ale także umiejętności słuchania innych oraz dostrzegania i rozumienia potrzeb innego człowieka. W procesie kształcenia pragniemy rozbudzić dociekliwość i gotowość poszukiwania wiedzy przez samego ucznia. 
 
 Klasa 1 i 2 (IB MYP) 
 W tym okresie uczniowie objęci są realizacją programu IB Middle Years Programme, który oparty jest na nauczaniu holistycznym, kładąc nacisk na współpracę, prezentacje, projekty, kreatywność, a także wyciąganie wniosków z własnych doświadczeń związanych z procesem uczenia się. IB MYP wspomaga również rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem angielskim, którego elementy pojawiać się będą na większości nauczanych przedmiotów. W trakcie nauki w klasie IB MYP realizowana jest polska podstawa programowa uzupełniona o obowiązkowe elementy zawarte w Curriculum IB MYP. Ponadto wdrażany jest inny system oceniania oparty o określone przez IB kryteria. Ocenianie kryterialne określa poziom, jaki uczeń osiągnął w danym zadaniu. 
 
 Ważnym elementem edukacji w klasie 1 i 2 IB MYP jest angażowanie uczniów w prace społeczne, wolontariat oraz wszelkie formy aktywności na rzecz społeczności klasowej, szkolnej lub lokalnej. 
 W trakcie nauki w klasie pierwszej i drugiej uczniowie: - 
realizują obowiązkowe zajęcia edukacyjne zgodnie z ramowym planem nauczania: 
 j. polski, j. angielski, j. niemiecki, historia, wiedza o społeczeństwie, podstawy przedsiębiorczości (w drugiej klasie), geografia, biologia, chemia, fizyka, matematyka, informatyka, wychowanie fizyczne, edukacja dla bezpieczeństwa (w pierwszej klasie), religia/etyka,
 - 
angażują się w prace na rzecz społeczności klasowej, szkolnej, lokalnej (Service as Action), 
- 
realizują projekt indywidualny (Personal Project), 
- 
zapoznają się z założeniami programu IB DP, 
- 
biorą udział w warsztatach z teorii wiedzy (Theory of Knowledge), 
- 
dokonują wyboru sześciu przedmiotów (po jednym z każdej grupy przedmiotowej) do dalszej realizacji w klasie trzeciej i czwartej. 
 
 Wszyscy uczniowie i rodzice mogą korzystać z pomocy i konsultacji indywidualnych 
 z koordynatorem programu oraz doradcą zawodowym. Chcemy w ten sposób ułatwić uczniom wybór przedmiotów i poziomów zgodnie z ich zainteresowaniami.
 Klasa 3 i 4 (IB DP) 
 W tym okresie uczniowie uczą się sześciu przedmiotów, wybranych przez siebie w klasie drugiej według zasady: - 
3 lub 4 przedmioty realizowane są na poziomie Higher Level (6 godz. tygodniowo), 
- 
pozostałe 3 lub 2 przedmioty na poziomie Standard Level (4 godz. tygodniowo). 
 Zamiast przedmiotu z grupy szóstej (przedmioty artystyczne) uczniowie mogą wybrać dodatkowy przedmiot z grupy 2 - 4. Oprócz tego uczniowie zobowiązani są do: - 
udziału w zajęciach teorii wiedzy (Theory of Knowledge), na których badają relacje między poszczególnymi dyscyplinami nauki oraz uczą się krytycznego myślenia, 
- 
udziału w programie CAS (Creativity, Activity, Service), kształtującym wrażliwość społeczną, stwarzającym możliwość rozwoju własnych zainteresowań oraz propagującym ideę wolontariatu, 
- 
napisania samodzielnej pracy badawczej z wybranego przedmiotu (Extended Essay), będącej przygotowaniem do samodzielnej pracy naukowej na studiach wyższych. 
 
 Oferta przedmiotów do realizacji przez szkoły IB jest bardzo bogata. Każda szkoła samodzielnie decyduje, które przedmioty i na jakim poziome będą oferowane uczniom w danym roku szkolnym. Nauka w klasie 3 i 4 odbywa się w języku angielskim. 
 Przedmioty oferowane w II LO w Szczecinie: 
 Grupa 1: język A - język polski (HL, SL); Grupa 2: język B – język angielski (HL, SL), język niemiecki (HL, SL, ab initio); Grupa 3: historia (HL, SL), geografia (HL, SL), ekonomia (HL, SL); Grupa 4: biologia (HL, SL), chemia (HL, SL), fizyka (HL, SL), informatyka (HL, SL); Grupa 5: matematyka (HL, SL); Grupa 6: sztuki wizualne (HL, SL). 
 
 Sprawdzian kompetencji językowych: 
 Pisemny sprawdzian kompetencji językowych z języka angielskiego zostanie przeprowadzony w auli II LO im. Mieszka I w Szczecinie w czwartek 21 maja 2020 r. o godz. 15.30. 
 Ustny sprawdzian kompetencji językowych z języka angielskiego zostanie przeprowadzony w II LO im. Mieszka I w Szczecinie w dniach od 25 maja (poniedziałek) do 03 czerwca (środa) 2020 r. Szczegółowy harmonogram ustnego sprawdzianu kompetencji językowych zostanie przedstawiony w dniu przeprowadzania pisemnego sprawdzianu kompetencji językowych czyli w czwartek 21 maja 2020 r. 
 
 UWAGA: Osoby, które nie przystąpią do obu części (pisemnej i ustnej) sprawdzianów, zostaną usunięte z listy kandydatów do klasy 1 IB. Laureaci i finaliści ogólnopolskiej olimpiady Języka Angielskiego, laureaci i finaliści Olimpiady Języka Angielskiego Juniorów przeprowadzonej na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz laureaci Konkursów Języka Angielskiego organizowanych przez Kuratorów Oświaty są zwolnieni z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu uzdolnień kierunkowych i automatycznie uzyskują za każdą część sprawdzianu maksymalną ilość 100 punktów. Żeby skorzystać z tego zwolnienia laureat lub finalista ma obowiązek jeszcze przed pisemną częścią sprawdzianu (czyli do 21 maja 2020 r.) dostarczyć dyplom lub poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię dyplomu potwierdzającą jedno z ww. osiągnięć. 
-