- Nazwa oddziału
-
1 G - technik grafiki i poligrafii cyfrowej
- Cykl kształcenia
-
5
- Języki obce
-
- Przedmioty punktowane
-
obowiązkowe
- język polski
- matematyka
dodatkowe
- język obcy nowożytny
- informatyka
- Przedmioty rozszerzone
-
- język angielski
- Zawody
-
Technik grafiki i poligrafii cyfrowej
- Opis
-
Zawód Technik Grafiki i Poligrafii Cyfrowej
- Pożądane cechy kandydata do zawodu:
dokładność i systematyczność w działaniu, ogólny dobry stan zdrowia, poczucie estetyki, umiejętność koncentracji i skupienia uwagi, komunikacji i współpracy, rozróżnianie barw, odpowiedzialność, otwartość na zmiany technologiczne, elastyczność myślenia i spostrzegawczość, myślenie przestrzenne i wyobraźnia, odporność na stres, cierpliwość. Kierunek ten wymaga równowagi między artystyczną wrażliwością a techniczną precyzją. Kandydat powinien być gotowy na ciągłe doskonalenie umiejętności w dynamicznie rozwijającej się branży. - Wiodące przedmioty nauczania:
przedmioty ogólnokształcące i przedmioty zawodowe w tym: grafika komputerowa, prepress, publikacje cyfrowe, druk cyfrowy, druk 3D, podstawy rysunku technicznego, organizacja produkcji poligraficznej, język obcy zawodowy, praktyka zawodowa. - Umiejętności absolwenta:
biegła obsługa programów do grafiki wektorowej i rastrowej, tworzenie projektów w zakresie grafiki użytkowej i artystycznej (np. projektów reklamowych, ulotek, plakatów, opakowań, materiałów brandingowych), przygotowanie grafiki dla różnych mediów (druk, Internet, social media), przygotowanie plików do druku (DTP), znajomość procesów poligraficznych, umiejętności w zakresie zarządzania kolorem, tworzenie i obróbka multimediów (w tym fotografia produktowa i studyjna, edycja i retusz zdjęć, tworzenie animacji i materiałów wideo), składa teksty proste i utrudnione w tym wielostronicowe publikacje, obsługa urządzeń do druku cyfrowego, tworzenie dokumentacji poligraficznej i kontrola druku, tworzenie modeli 3D w programach CAD/CAM (np. Blender, Tincercad), przygotowanie modeli do druku 3D (w tym obsługa różnorodnych slicerów), obsługa drukarek 3D w technologii FDM/FFF oraz znajomość innych technologii druku 3D, obsługa urządzeń 3D (np. skanery 3D). - Możliwość kontynuacji edukacji:
absolwent przystępuje do egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie otrzymując tytuł Technika Grafiki i Poligrafii Cyfrowej. Możliwość kontynuowania nauki na studiach wyższych. - Możliwość podjęcia pracy:
przemysł poligraficzny, drukarnie cyfrowe, wydawnictwa, agencje reklamowe i studia graficzne, agencje public relations, przedsiębiorstwa projektujące i programujące strony internetowe, opracowujące animacje, klipy filmowe oraz prezentacje multimedialne, pracownie DTP i prepress,, działy marketingu firm, UX/UI, freelancing, firmy zajmujące się szeroko pojętym modelowaniem i drukiem 3D.
Technik Grafiki i Poligrafii Cyfrowej to zawód, który łączy w sobie elementy projektowania graficznego, druku cyfrowego oraz modelowania i druku 3D. Wachlarz umiejętności i możliwości zatrudnienia jest bardzo szeroki. Absolwenci kierunku biegle posługują się programami graficznymi (Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, Adobe InDesign, CorelDraw). W trakcie edukacji uczniowie zdobywają kompetencje w zakresie tworzenia projektów graficznych artystycznych oraz użytkowych (plakaty, ulotki, broszury, kalendarze, wizytówki, logo czy opakowania). Jednocześnie poznają techniki druku cyfrowego w tym przygotowanie plików do druku, kalibrację urządzeń drukujących, a także kontrolę jakości wydruków. Posiadają także umiejętność obsługi urządzeń do druku cyfrowego oraz wykonują postpress (cięcie, bigowanie, falcowanie, szycie itd.). Uczniowie zdobywają wiedzę na temat różnych rodzajów papieru i innych materiałów używanych w poligrafii, a także technik uszlachetniania druku, takich jak np. lakierowanie czy foliowanie. W czasie zajęć dowiadują się jak przygotować grafiki do różnych mediów, wykonują sesje zdjęciowe produktowe i studyjne, tworzą animacje i filmy. Absolwent kierunku wyposażony jest także w wiedzę dotyczącą pracy z tekstem i layoutem (tworzenie wielostronicowych publikacji, skład tekstu z uwzględnieniem typografii), znajomość podstaw prawa autorskiego w kontekście grafiki i wykorzystania stocków. Uczniowie w trakcie zajęć poznają także tajniki modelowania i druku 3D. Pracują w programach typu CAD/CAM (Blender, Tinkercad) projektując obiekty zarówno funkcjonalne czy użytkowe, jak i artystyczne a także animacje. Obsługują także drukarki 3D w technologii FDM/FFF, posiadają wiedzę z zakresu pozostałych technik druku 3D. Uczniowie poznają tajniki przygotowania plików do druku 3D (obsługa programów typu slicer), dobierają materiały do celów projektu, wykańczają wydruki, korzystają z innych urządzeń 3D (skanery).
Absolwent kierunku Technik Grafiki i Poligrafii Cyfrowej posiada wiele kompetencji miękkich: potrafi pracować terminowo i pod presją czasu, umie rozwiązywać problemy techniczne, wie jak komunikować się z klientem i w zespole, pracować metodą projektu, jest otwarty na nowości techniczne i technologiczne, zna zasady BHP, spełnia warunki pracownika wyposażonego w kompetencje LLL (Long Life Learning – gotowość do ciągłego uczenia się).
Technik grafiki i poligrafii cyfrowej to zawód z przyszłością, który daje wiele możliwości rozwoju i kariery zawodowej. Uczniowie, którzy zdecydują się na ten kierunek, mają szansę rozwijać swoje umiejętności i pasję do szeroko rozumianego projektowania, jednocześnie zdobywając praktyczne umiejętności potrzebne w branży poligraficznej, graficznej czy związanej z drukiem 3D.
- Pożądane cechy kandydata do zawodu: