- Nazwa oddziału
-
Klasa 1 IB – „International Baccalaureate”
- Cykl kształcenia
-
4
- Języki obce
-
- Przedmioty punktowane
-
obowiązkowe
- język polski
- matematyka
dodatkowe
- język obcy nowożytny , drugi język obcy nowożytny (zostanie wzięty przedmiot z najwyższą oceną z podanych)
- biologia
- Dodatkowe wymagania
-
Pisemny i ustny sprawdzian kompetencji językowych z języka angielskiego dla uczniów ósmych klas szkół podstawowych
- Opis
-
CHARAKTERYSTYKA KLAS PIERWSZYCH DLA ÓSMOKLASISTÓW
w II Liceum Ogólnokształcącym im. Mieszka I w Szczecinie
w roku szkolnym 2025/2026
Klasa 1 IB – „International Baccalaureate”
Zasady naboru dla kandydatów do klasy IB są niestandardowe. Każdy kandydat do klasy IB oprócz przestrzegania standardowych procedur rekrutacji ma obowiązek:
1. złożyć wniosek o przyjęcie do szkoły zawierające wśród wybranych klas klasę 1 IB od 08 maja 2025 r. (czwartek) do 23 maja 2025 r. (piątek), do godziny 1500.
2. przystąpić do części pisemnej i ustnej sprawdzianu kompetencji językowych
z języka angielskiego.Szczegółowy opis sposobu przeprowadzania naboru znajduje się w Załączniku Nr 1 do ZASAD REKRUTACJI do II Liceum Ogólnokształcącego im. Mieszka I w Szczecinie na rok szkolny 2025/2026 dla uczniów klas ósmych szkół podstawowych.
Zainteresowanych bardzo prosimy o dokładne zapoznanie się z tym załącznikiem.
O programie
Klasa 1 oraz 2 IB
Tylko szkoły autoryzowane przez IB Organization mogą oferować jeden z czterech programów akademickich: the Primary Years Programme (PYP), the Middle Years Programme (MYP), the Diploma Programme (DP), or the Career-related Programme (CP).
Więcej informacji na temat IB i jego programów można znaleźć na stronie:
W listopadzie 2021 r. naszej placówce przyznano autoryzację programu International Baccalaureate Middle Years Programme (IB MYP) światowej organizacji IBO International Baccalaureate Organization.
W klasie 1 i 2 Liceum uczniowie objęci są realizacją programu International Baccalaureate Middle Years Programme (IB MYP), który oparty jest na nauczaniu holistycznym, kładąc nacisk na współpracę, prezentacje, projekty, kreatywność, a także wyciąganie wniosków z własnych doświadczeń związanych z procesem uczenia się. IB MYP wspomaga również rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem angielskim, którego elementy pojawiać się będą na większości nauczanych przedmiotów.
Zintegrowane nauczanie zakończone jest dodatkowo indywidualnym projektem w języku angielskim (Personal Project). IB MYP korzysta ze szkolnych programów nauczania, co pozwala uczniom w pełni zrealizować polską podstawę programową i doskonale przygotowuje do uczestnictwa w kolejnym etapie IB DP.
Ważnym elementem edukacji w klasie 1 i 2 IB MYP będzie angażowanie uczniów w prace społeczne, wolontariat oraz wszelkie formy aktywności na rzecz społeczności klasowej, szkolnej, lokalnej (Service as Action).
W trakcie nauki w klasie pierwszej i drugiej uczniowie:
· zapoznają się z założeniami programu IB MYP,
· realizują obowiązkowe zajęcia edukacyjne zgodnie z ramowym planem nauczania:
j. polski, j. angielski, j. niemiecki, historia, edukacja obywatelska, biznes i zarządzanie, geografia, biologia, chemia, fizyka, matematyka, informatyka, wychowanie fizyczne, edukacja dla bezpieczeństwa (w pierwszej klasie), religia/etyka, filozofia,· angażują się w prace na rzecz społeczności klasowej, szkolnej, lokalnej (Service as Action),
· realizują projekt indywidualny (Personal Project),
· zapoznają się z założeniami programu IB DP,
· biorą udział w warsztatach z teorii wiedzy (Theory of Knowledge),
· dokonują wyboru sześciu przedmiotów (po jednym z każdej grupy przedmiotowej) do dalszej realizacji w klasie trzeciej i czwartej.
Wszyscy uczniowie i rodzice mogą korzystać z pomocy i konsultacji indywidualnych
z koordynatorem programu oraz doradcą zawodowym. Chcemy w ten sposób ułatwić uczniom wybór przedmiotów i poziomów zgodnie z ich zainteresowaniami.Klasa 3 oraz 4 IB
Program Matury Międzynarodowej (International Baccalaureate Diploma Programme) to dwuletni cykl kształcenia młodzieży, oferujący możliwość indywidualnego rozwoju zdolności oraz realizację marzeń każdego ucznia. W czteroletniej szkole ponadpodstawowej program realizowany jest w klasie 3 i 4. Udział w programie pozwala uczniom nie tylko zdobyć odpowiednią wiedzę i umiejętności, ale również dokonywać trafnych, życiowych wyborów. Językiem wykładowym w IB DP jest język angielski.
W trakcie nauki w klasie 3 i 4 uczniowie uczą się sześciu przedmiotów, wybranych przez siebie w klasie 2 według zasady:
· 3 lub 4 przedmioty realizowane są na poziomie Higher Level (6 godz. tygodniowo),
· pozostałe 3 lub 2 przedmioty na poziomie Standard Level (4 godz. tygodniowo).
Zamiast przedmiotu z grupy szóstej (przedmioty artystyczne) uczniowie mogą wybrać inny przedmiot z grupy 2 - 4.
Oprócz tego uczniowie zobowiązani są do:
· udziału w zajęciach teorii wiedzy (Theory of Knowledge), na których badają relacje między poszczególnymi dyscyplinami nauki oraz uczą się krytycznego myślenia,
· udziału w programie CAS (Creativity, Activity, Service), kształtującym wrażliwość społeczną, stwarzającym możliwość rozwoju własnych zainteresowań oraz propagującym ideę wolontariatu,
· napisania samodzielnej pracy badawczej z wybranego przedmiotu (Extended Essay), będącej przygotowaniem do samodzielnej pracy naukowej na studiach wyższych.
Oferta przedmiotów do realizacji przez szkoły IB jest bardzo bogata. Każda szkoła samodzielnie decyduje, które przedmioty i na jakim poziome będą oferowane uczniom w danym roku szkolnym. W II LO w Szczecinie oferowane są następujące przedmioty:
Grupa 1: język A - język polski (HL, SL),
Grupa 2: język B – język angielski (HL, SL), język niemiecki (HL, SL, ab initio),
Grupa 3: historia (HL, SL), geografia (HL, SL), ekonomia (HL, SL),
Grupa 4: biologia (HL, SL), chemia (HL, SL), fizyka (HL, SL), informatyka (HL, SL),
Grupa 5: matematyka 1 opcja analysis and approaches (HL, SL) oraz 2 opcja applications and interpretation (HL, SL),
Grupa 6: sztuki wizualne (HL, SL).
HL - Higher Level (6 godz. tygodniowo),
SL - Standard Level (4 godz. tygodniowo),
ab initio – od podstaw (4 godz. tygodniowo).
Sprawdzian kompetencji językowych:
Pisemny sprawdzian kompetencji językowych z języka angielskiego zostanie przeprowadzony w auli II LO im. Mieszka I w Szczecinie we wtorek 27 maja 2025 r. o godz. 15.00.
Ustny sprawdzian kompetencji językowych z języka angielskiego zostanie przeprowadzony
w II LO im. Mieszka I w Szczecinie w dniach od 28 maja (środa) do 6 czerwca (piątek) 2025 r.Szczegółowy harmonogram ustnego sprawdzianu kompetencji językowych zostanie przedstawiony w dniu przeprowadzania pisemnego sprawdzianu kompetencji językowych czyli we wtorek 27 maja 2025 r.
UWAGA:
Osoby, które nie przystąpią do obu części (pisemnej i ustnej) sprawdzianów, zostaną usunięte z listy kandydatów do klasy 1 IB.
Laureaci i finaliści ogólnopolskiej olimpiady Języka Angielskiego, laureaci i finaliści Olimpiady Języka Angielskiego dla Gimnazjalistów przeprowadzonej na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz laureaci Konkursów Języka Angielskiego organizowanych przez Kuratorów Oświaty są zwolnieni z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu uzdolnień kierunkowych i automatycznie uzyskują za każdą część sprawdzianu maksymalną ilość 50 punktów. Żeby skorzystać z tego zwolnienia laureat lub finalista ma obowiązek jeszcze przed pisemną częścią sprawdzianu (czyli do 26 maja 2025 r.) dostarczyć dyplom lub poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię dyplomu potwierdzającą jedno z ww. osiągnięć.