ZASADY FUNKCJONOWANIA KLASY PIERWSZEJ
Szkoły Podstawowej nr 6 w ZSO nr 7 w
Szczecinie
z realizacją innowacji pedagogicznej
Matematyka na „6”
1. W roku szkolnym 2023/2024 w Szkole Podstawowej nr 6 zostanie utworzony jeden oddział klasy pierwszej, w którym będzie realizowana innowacja pedagogiczna dotycząca modyfikacji i rozszerzenia treści programu nauczania matematyki.
2. Nauka w tej klasie będzie obejmowała trzyletni cykl edukacyjny przewidziany w szkole podstawowej i określony podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.
3. Głównym celem innowacji będzie rozwijanie naturalnych zdolności
i zainteresowań matematycznych dzieci sześcio
i siedmioletnich poprzez odpowiedni dobór metod jakimi są zadania logiczne i gry, co pozwoli na
kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego oraz konstruktywnego wyciągania
wniosków.
4. Cele szczegółowe wprowadzanej innowacji dotyczą dwóch obszarów:
a. W zakresie wiedzy i
umiejętności:
- Rozwijanie umiejętności logicznego
myślenia i wnioskowania (dedukcyjnego myślenia).
- Rozbudzanie zainteresowań matematycznych.
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania
prawidłowości matematycznych, związków przyczynowo-skutkowych.
- Rozwijanie wyobraźni geometrycznej i
przestrzennej.
- Rozwijanie umiejętności czytania ze
zrozumieniem.
- Rozwijanie umiejętności wyszukiwania i
przetwarzania informacji przedstawionych w postaci wzorów, wykresów, diagramów,
tabel.
- Rozwijanie umiejętności myślenia
krytycznego i twórczego; rozwiązywania zadań wieloma sposobami, w tym
poszukiwania rozwiązań nieszablonowych i umiejętności analizowania tych
rozwiązań.
- Kształcenie umiejętności uogólniania i analizowania przypadków szczególnych.
b. W zakresie postaw i zachowań:
- Rozwijanie cech charakteru takich jak dokładność, rzetelność, wytrwałość, wiara we własne możliwości.
- Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego.
- Kształtowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.
- Rozwijanie umiejętności słuchania i rozumienia innych.
- Nabycie umiejętności radzenia sobie ze stresem, niepowodzeniem, porażką.
- Wzmacnianie odporności emocjonalnej w sytuacjach trudnych, wymagających wysiłku umysłowego
- Kształtowanie umiejętności świadomego stosowania schematów i algorytmów.
5. Maksymalna liczba uczniów w oddziale:
25.