Szkoła Podstawowa nr 47 im. Kornela Makuszyńskiego należy do grupy najlepszych i najbardziej innowacyjnych placówek w kraju zrealizowała pilotażowy program „Przejrzysta szkoła” obejmujący przejrzystość, przeciwdziałanie patologiom i korupcji oraz dobre zarządzanie informacją. Przystąpiliśmy do programu Myślenia Krytycznego, co jest jednym z priorytetów edukacji w Polsce i Unii Europejskiej. Przygotowujemy do umiejętności uczenia się w różnych, także pozaszkolnych warunkach, czyli korzystania z szerokiej pozaszkolnej oferty edukacyjnej oraz umiejętności uczenia się opartego na współpracy w rozwiązywaniu problemów, a więc odejścia od tylko procesowego nauczania. Celem jest wdrożenie do umiejętności uczenia się przez całe życie Naczelną zasadą w postępowaniu z dziećmi w SP 47 jest poszanowanie ich godności, współpraca z rodzicami oraz podmiotowe traktowanie oraz świadomość, że proces edukacyjny wymaga czasu i u każdego ucznia przebiega indywidualnie. W szkole nie ma ani wśród nauczycieli, ani wśród uczniów wewnętrznej rywalizacji, którą zastąpiła synergia wynikająca między innymi z pozytywnie motywującego systemu oceniania uwzględniającego zasady Oceniania Kształtującego. Dziś nasza szkoła może poszczycić się jedną z najlepiej przygotowanych do pracy kadrą nauczycielską w Szczecinie. Sprawnie działa samorząd uczniowski, który realizował program „Szkoła demokracji”, uczestniczył w interdyscyplinarnych konferencjach samorządów uczniowskich oraz jest inicjatorem, wielu cennych działań w szkole. Prowadzimy zajęcia poza szkołą: warsztaty, laboratoria, OEP Zalesie, teatr, kino itp. Zapraszamy ciekawych ludzi. Odchodzimy od systemu klasowo-lekcyjnego, zbędnych zadań domowych, nie ma też dzwonków na przerwy. Przy naszej szkole od 2009 r. prowadzony jest Międzyszkolny Punkt Nauczania Języka Ukraińskiego i Religii Greckokatolickiej (PNJUiRG).
MISJA SZKOŁY „Myślenie poszerza przestrzeń wolności i otwiera horyzonty nadziei.” ks. Józef Tischner
WIZJA SZKOŁY Wizją szkoły jest wykształcenie absolwenta potrafiącego podjąć bez problemów naukę w dalszym etapie edukacyjnym. Orientującego się w podstawowych aspektach codziennego życia, świadomego najważniejszych norm etycznych, otwartego na świat i życzliwie nastawionego na innych. Takiego, który w stopniu umożliwiającym porozumiewanie opanował język obcy i rozumie zasady korzystania z wszystkich mediów. Istotna dla społeczności szkolnej jest współpraca z rodzicami i lokalnym środowiskiem, a także promowanie szkoły na zewnątrz. Idziemy w kierunku edukacji opartej na: myśleniu krytycznym, komunikacji kooperacji i kreatywności.
NASZYM UCZNIOM PROPONUJEMY:
Profile klas: szkoła pracuje pod hasłem „wychowanie przez sztukę i edukacja matematyczna” oraz prowadzi indywidualny program dla uzdolnionych matematycznie; w zerówkach bezpłatnie zajęcia umuzykalniające, język angielski, zajęcia sportowe prowadzone przez specjalistów; w codziennej praktyce wykorzystujemy elementy Oceniania Kształtującego, planu Daltońskiego (oddziały przedszkolne oraz klasy 1-3), narzędzia TOC. Od 2007 r. funkcjonuje klasa z poszerzonym j. niemieckim, a od 2008 r. z j. angielskim. Dysponujemy dostępem do Internetu przez światłowód, nową (2020) pracownię komputerową, w klasach 1-3 pracujemy z robotami, uczymy programowania z użyciem tabletów, w każdej sali działają i są wykorzystywane tablice multimedialne, mamy 4 drukarki 3-D, wprowadzamy zajęcia w okularach do wirtualnej rzeczywistości (pełne komplety dla całej klasy); mamy bogaty księgozbiór w bibliotece i czytelnię.
Godziny zajęć: 8:00 – 16:35, piątki 8:00 – 15:45; świetlica czynna od 6:45 do 17:00
Zmiany: jedna
Bezpieczeństwo i opieka: bezpieczne położenie, programy terapeutyczne i przeciwdziałania agresji m.in. „Szkoła bez przemocy”, „Bezpieczna szkoła”; obiekt szkoły jest monitorowany i chroniony; przez ulicę przeprowadza „Pomarańczka”; szkoła ma opracowane i sprawdzone procedury bezpieczeństwa w ramach „Przejrzystej szkoły”; dzieci otoczone są pomocą i opieką podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, rewalidacyjnych, wspierających rozwój społeczno-emocjonalny, rozwijających uzdolnienia językowe i matematyczne. W ramach zajęć wychowania fizycznego w klasach artystycznych uczniowie doskonalą swoje umiejętności taneczne. Doskonale współpracujemy z policją i strażą miejską oraz Centrum Pedagogiczno-Psychologicznym. Realizowane są program „Bezpieczny maluch”, „Cyberprzemoc”, „Obcy”, „Apteczka emocjonalnej pomocy”. W czasie długich przerw funkcjonuje sala gier, filmów itp.
Języki obce: klasy ze zwiększoną ilością godzin na języki: angielski, niemiecki. Dla klas IV – VIII dodatkowo prowadzone jest bezpłatnie koło j. angielskiego i niemieckiego; realizujemy program „Nauczanie języka sąsiada od przedszkola do zakończenia edukacji – kluczem do komunikacji w Euroregionie Pomerania”. Uczniowie uczestniczą także w obozach „Euroweek”, podczas których doskonalą umiejętności z języka angielskiego.
Opieka medyczna: pielęgniarka (codziennie)
Wyżywienie: Myślimy o zdrowym trybie życia, propagujemy dobre zasady odżywiania w ramach ruchu Slow Food, a nasza stołówka proponuje zróżnicowane obiady odbiegające od szkolnej sztampy z wysokiej jakości ekologicznych surowców, bogate w warzywa i owoce, od kilku lat słodzimy Miodami Drahimskimi; w kuchni pracuje profesjonalna kadra (m.in. szefem kuchni jest jeden z najlepszych kuchmistrzów na Pomorzu Zachodnim)
Obiekty sportowe: dwie sale gimnastyczne, boisko (w latach 2022-25 będzie modernizowane), teren rekreacyjny.
Priorytety szkoły to:
- wychowanie przez sztukę i obcowanie z kulturą,
- rozwijanie uzdolnień matematycznych,
- solidna znajomość języka obcego (m.in. klasy „dwujęzyczne”),
- kształtowanie szacunku dla przyrody,
- stosowanie Oceniania Kształtującego,
- rozwój technologii informatycznej i jej zastosowanie (wirtualna rzeczywistość, roboty, drukarki 3D)
- słuchanie głosu uczniów i rodziców w sprawie nauczania,
- tworzenie środowiska sprzyjającego uczeniu się,
- przygotowanie uczniów do osiągania sukcesu w dalszym życiu,
- twórcze i krytyczne wdrażanie zmian,
- odchodzenie od systemu klasowo-lekcyjnego,
- wdrażanie do zdrowego trybu życia w tym podejścia Slow Food do odżywiania,
- praca z uczniem zdolnym i prowadzenie zajęć pozalekcyjnych,
- informacyjna funkcja oceny,
- przystąpienie do projektu myślenia krytycznego,
- podejmowanie wyzwań w nauczaniu i uczeniu się.
Nowocześnie pracując:
- odchodzimy od nadmiaru tzw. kart pracy na rzecz różnorodnych ćwiczeń z użyciem tablic interaktywnych i wszelakich pomocy,
- programy wydawnictw dostosowujemy samodzielnie (praktycznie układamy sami),
- wprowadzamy ćwiczenia wzmacniające pamięć i samodzielne myślenie,
- współpracujemy na poziomie klasy i grup 0 – III i IV – VIII,
- nastawiamy się na wiedzę praktyczną,
- prowadzimy zajęcia poza szkołą (park, laboratoria, gospodarstwa, teatr, itp.),
- pozwalamy na swobodę wyobraźni dzieci,
- tworzymy nowy wizerunek szkoły oparty o przejrzyste zasady,
- wyposażyliśmy wszystkie sale w tablice interaktywne,
- wkraczamy w nowoczesność: programowanie, tablety, gogle do wirtualnej rzeczywistości, roboty, drukarki 3-D,
- co roku mamy finalistów i laureatów we wszystkich konkursach o zasięgu ogólnopolskim i regionalnym,
- nie uczymy „pod sprawdzian”, ale dla pożytku ucznia, co w dotychczasowych egzaminach dawało nam wyniki powyżej średniej Szczecina, województwa i średniej krajowej.
Jest możliwość.
Współpraca m. in. od 2011 r. z Evangelische Schule St. Marien z Neubrandenburga - zorganizowanie i przeprowadzenie kilkunastu spotkań, wspólnych wycieczek dydaktycznych i warsztatów w ramach partnerstwa szkół, której celem jest wzajemne poznanie się uczniów, nauka języka polskiego i niemieckiego, dobrosąsiedzkie stosunki, przełamywanie barier i obalanie stereotypów. Udział w projektach Euroregionu Pomerania z Funduszu Małych Projektów w ramach Programu Operacyjnego oraz programu INTERREG V A w części dotyczącej zajęć z języka niemieckiego. Program „Nauczanie języka sąsiada od przedszkola do zakończenia edukacji – kluczem do komunikacji w Euroregionie Pomerania”. Uczniowie uczestniczą także w obozach „Euroweek”, podczas których doskonalą umiejętności z języka angielskiego.
Zajęcia komputerowe