Szkoła Podstawowa nr 47 im. Kornela Makuszyńskiego należy do grupy najlepszych i najbardziej innowacyjnych placówek w kraju, co potwierdza uzyskanie 4 razy certyfikatu jakości SUS i tytułu „Lidera SUS” jako piątej szkoły w Polsce. Szkoła także jako jedna z dwóch w kraju zrealizowała pilotażowy program „Przejrzysta szkoła” obejmujący przejrzystość, przeciwdziałanie patologiom i korupcji oraz dobre zarządzanie informacją. Obecnie przystąpiliśmy do programu Myślenia Krytycznego. Naczelną zasadą w postępowaniu z dziećmi w SP 47 jest poszanowanie ich godności, współpraca z rodzicami oraz podmiotowe traktowanie oraz świadomość, że proces edukacyjny wymaga czasu i u każdego ucznia przebiega indywidualnie. W szkole nie ma ani wśród nauczycieli, ani wśród uczniów wewnętrznej rywalizacji, którą zastąpiła synergia wynikająca między innymi z pozytywnie motywującego systemu oceniania uwzględniającego zasady Oceniania Kształtującego. Atutem i najwyższą wartością szkoły są wyłaniani drogą konkursu (często spośród kilkunastu kandydatów) nauczyciele niemający problemów z dyscypliną na lekcji, piszący i realizujący programy i innowacje pedagogiczne. Od 2000 r. jesteśmy organizatorami konferencji (m. in. humanistycznych, mediacyjnych, pedagogicznych) oraz warsztatów metodycznych dla nauczycieli i dyrektorów. Dziś nasza szkoła może poszczycić się jedną z najlepiej przygotowanych do pracy kadrą nauczycielską w Szczecinie. Sprawnie działa samorząd uczniowski, który realizował program „Szkoła demokracji”, uczestniczył w interdyscyplinarnych konferencjach samorządów uczniowskich oraz jest inicjatorem, wielu cennych działań w szkole. Nasi uczniowie osiągają wysokie miejsca w konkursach: kuratoryjnych, przedmiotowych i plastycznych. Prowadzimy zajęcia poza szkołą: warsztaty, laboratoria, OEP Zalesie, teatr, kino itp. Zapraszamy ciekawych ludzi. Odchodzimy od systemu klasowo-lekcyjnego, zbędnych zadań domowych, nie ma też dzwonków na przerwy. Przy naszej szkole od 2009 r. prowadzony jest Międzyszkolny Punkt Nauczania Języka Ukraińskiego i Religii Greckokatolickiej (PNJUiRG).
MISJA SZKOŁY
„Myślenie poszerza przestrzeń wolności i otwiera horyzonty nadziei.” ks. Józef Tischner
WIZJA SZKOŁY
Wizją szkoły jest wykształcenie absolwenta potrafiącego podjąć bez problemów naukę w dalszym etapie edukacyjnym. Orientującego się w podstawowych aspektach codziennego życia, świadomego najważniejszych norm etycznych, otwartego na świat i życzliwie nastawionego na innych. Takiego, który w stopniu umożliwiającym porozumiewanie opanował język obcy i rozumie zasady korzystania z wszystkich mediów. Istotna dla społeczności szkolnej jest współpraca z rodzicami i lokalnym środowiskiem, a także promowanie szkoły na zewnątrz. Idziemy w kierunku edukacji opartej na: myśleniu krytycznym, komunikacji kooperacji i kreatywności.
NASZYM UCZNIOM PROPONUJEMY:
Profile klas: szkoła pracuje pod hasłem „wychowanie przez sztukę i edukacja matematyczna” oraz prowadzi indywidualny program dla uzdolnionych matematycznie; w zerówkach bezpłatnie zajęcia umuzykalniające, język angielski, zajęcia sportowe prowadzone przez specjalistów; w codziennej praktyce wykorzystujemy elementy Oceniania Kształtującego, planu Daltońskiego (oddziały przedszkolne oraz klasy 1-3), narzędzia TOC. Od 2007 r. funkcjonuje klasa z poszerzonym j. niemieckim, a od 2008 r. z j. angielskim. Dysponujemy dostępem do Internetu przez światłowód, nową (2020) pracownię komputerową, pracujemy z robotami, uczymy programowania z użyciem tabletów, mamy 4 drukarki 3-D, 3 klasy mogą pracować w okularach do wirtualnej rzeczywistości, laptopy i tablice multimedialne są w każdej sali; mamy bogaty księgozbiór w bibliotece i czytelnię.
Godziny zajęć: 8:00 – 16:35, piątki 8:00 – 15:45; świetlica czynna od 6:45 do 17:00
Zmiany: jedna
Bezpieczeństwo i opieka: bezpieczne położenie, programy terapeutyczne i przeciwdziałania agresji m.in. „Szkoła bez przemocy”, „Bezpieczna szkoła”; obiekt szkoły jest monitorowany i chroniony; przez ulicę przeprowadza „Pomarańczka”; szkoła ma opracowane i sprawdzone procedury bezpieczeństwa w ramach „Przejrzystej szkoły”; dzieci otoczone są pomocą i opieką podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, rewalidacyjnych, wspierających rozwój społeczno-emocjonalny, rozwijających uzdolnienia językowe i matematyczne. W ramach zajęć wychowania fizycznego w klasach artystycznych uczniowie doskonalą swoje umiejętności taneczne. Doskonale współpracujemy z policją i strażą miejską oraz Centrum Pedagogiczno-Psychologicznym. Realizowane są program „Bezpieczny maluch”, „Cyberprzemoc”, „Obcy”, „Apteczka emocjonalnej pomocy”. W czasie długich przerw funkcjonuje sala gier, filmów itp.
Języki obce: klasy ze zwiększoną ilością godzin na języki: angielski, niemiecki. Dla klas IV – VIII dodatkowo prowadzone jest bezpłatnie koło j. angielskiego i niemieckiego; realizujemy program „Nauczanie języka sąsiada od przedszkola do zakończenia edukacji – kluczem do komunikacji w Euroregionie Pomerania”. Uczniowie uczestniczą także w obozach „Euroweek”, podczas których doskonalą umiejętności z języka angielskiego.
Opieka medyczna: pielęgniarka (codziennie)
Wyżywienie: Myślimy o zdrowym trybie życia,
propagujemy dobre zasady odżywiania w ramach ruchu Slow Food, a nasza stołówka
proponuje zróżnicowane obiady odbiegające od szkolnej sztampy z wysokiej
jakości ekologicznych surowców, bogate w warzywa i owoce, od kilku lat słodzimy
Miodami Drahimskimi;
Obiekty sportowe: dwie sale gimnastyczne, boisko (w latach 2022-24 będzie modernizowane), teren rekreacyjny.
Priorytety szkoły to:
- wychowanie przez sztukę i obcowanie z kulturą,
- rozwijanie uzdolnień matematycznych,
- solidna znajomość języka obcego (m.in. klasy
„dwujęzyczne”),
- kształtowanie szacunku dla przyrody,
- stosowanie Oceniania Kształtującego,
- rozwój technologii informatycznej i jej zastosowanie (wirtualna rzeczywistość, roboty, drukarki 3D)
- słuchanie głosu uczniów i rodziców w sprawie
nauczania,
- tworzenie środowiska sprzyjającego uczeniu się,
- przygotowanie uczniów do osiągania sukcesu w
dalszym życiu,
- twórcze i krytyczne wdrażanie zmian,
- odchodzenie od systemu klasowo-lekcyjnego,
- wdrażanie do zdrowego trybu życia w tym podejścia
Slow Food do odżywiania,
- praca z uczniem zdolnym i prowadzenie zajęć
pozalekcyjnych,
- informacyjna funkcja oceny,
- przystąpienie do projektu myślenia krytycznego,
- podejmowanie wyzwań w nauczaniu i uczeniu się.
Nowocześnie pracując:
- odchodzimy od nadmiaru tzw. kart pracy na rzecz różnorodnych ćwiczeń z użyciem tablic interaktywnych i wszelakich pomocy,
- programy wydawnictw dostosowujemy samodzielnie (praktycznie układamy sami),
- wprowadzamy ćwiczenia wzmacniające pamięć i samodzielne myślenie,
- współpracujemy na poziomie klasy i grup 0 – III i IV – VIII,
- nastawiamy się na wiedzę praktyczną,
- prowadzimy zajęcia poza szkołą (park, laboratoria, gospodarstwa, teatr, itp.),
- pozwalamy na swobodę wyobraźni dzieci,
- tworzymy nowy wizerunek szkoły oparty o przejrzyste zasady,
- wyposażyliśmy wszystkie sale w tablice interaktywne,
- wkraczamy w nowoczesność: programowanie, tablety, gogle do wirtualnej rzeczywistości, roboty, drukarki 3-D,
- co roku mamy finalistów i laureatów we wszystkich konkursach o zasięgu ogólnopolskim i regionalnym,
- nie uczymy „pod sprawdzian”, ale dla pożytku ucznia, co w dotychczasowych egzaminach dawało nam wyniki powyżej średniej Szczecina, województwa i średniej krajowej.
Współpraca m. in. od 2011 r. z Evangelische Schule St. Marien z Neubrandenburga - zorganizowanie i przeprowadzenie kilkunastu spotkań, wspólnych wycieczek dydaktycznych i warsztatów w ramach partnerstwa szkół, której celem jest wzajemne poznanie się uczniów, nauka języka polskiego i niemieckiego, dobrosąsiedzkie stosunki, przełamywanie barier i obalanie stereotypów. Udział w projektach Euroregionu Pomerania z Funduszu Małych Projektów w ramach Programu Operacyjnego oraz programu INTERREG V A w części dotyczącej zajęć z języka niemieckiego. Program „Nauczanie języka sąsiada od przedszkola do zakończenia edukacji – kluczem do komunikacji w Euroregionie Pomerania”. Uczniowie uczestniczą także w obozach „Euroweek”, podczas których doskonalą umiejętności z języka angielskiego.
25 lutego 2022r. (piatek); również informacje na stronie fb szkoły;
Zajęcia komputerowe