Przedszkole nr 30 "Mały Olimpijczyk" mieści się w budynku wolnostojącym, z dużym zadrzewionym ogrodem w bezpośrednim sąsiedztwie terenu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza oraz pętli Ogrody. Plac zabaw dla dzieci, po gruntownej przebudowie w 2016 roku, posiada boisko ze sztucznej trawki, bieżnię z nawierzchni bezpiecznej, piaskownice oraz liczne urządzenia do zabaw.
W przedszkolu funkcjonuje 6 oddziałów. Placówka dysponuje salą gimnastyczną , w której odbywają się zabawy i zajęcia ruchowe oraz przedszkolne uroczystości. Dzieci mogą przebywać pod opieką nauczycieli w godzinach od 6:00 do 17:00, otrzymują trzy posiłki oraz na życzenie napoje. Stawka żywieniowa 12,00 zł dziennie. Placówka realizuje Podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego , której celem jest wspomaganie rozwoju i wczesna edukacja dzieci od trzeciego roku życia do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej. Przedszkole „Mały Olimpijczyk” , zgodnie ze swoją nazwą, promuje wśród dzieci i rodziców zdrowy styl życia.
Priorytet naszych działań to także zajęcia i zabawy ruchowe, pobyt na świeżym powietrzu, wycieczki i spacery, zajęcia dodatkowe rozwijające ciało i umysł.
Widząc ogromne potrzeby dzieci w zakresie wsparcia emocjonalnego opracowaliśmy, i we wszystkich grupach wiekowych wdrażamy, innowację pedagogiczną pod nazwą "Pozytywnie nastrojone smyki, czyli jak oswoić dobre humorki i złe humory". Głównym założeniem innowacji jest poszerzenie podstawy programowej w zakresie rozwijania u dzieci umiejętności rozpoznawania i właściwego nazywania emocji oraz radzenia sobie z nimi. U jej podstaw leży przekonanie, że zdolności emocjonalne i społeczne mogą być rozwijane u dzieci w podobny sposób jak zdolności poznawcze. Podjęcie szeroko zakrojonych oddziaływań w celu stymulowania rozwoju społeczno-emocjonalnego u dzieci, przyczynia się do zwiększania ich kompetencji w sferze radzenia sobie z emocjami, a także wpływa na pozytywne funkcjonowanie w relacjach z innymi ludźmi.
Dzieci 5- i 6-letnie realizują założenia innowacji "Zaradny przedszkolak, czyli świat ekonomii dla najmłodszych". Innowacja powstała z potrzeby edukacji dzieci na temat podstawowej wiedzy o zjawiskach ekonomicznych i zapoznawania przedszkolaków z zasadami regulującymi funkcjonowanie w świecie konsumenckim. Działania prowadzone w ramach innowacji mają za zadanie zachęcać dzieci w wieku przedszkolnym do odkrywania podstaw ekonomii, tajemnic pieniądza, tajników udanych i oszczędnych zakupów, dążąc do ukształtowania - w przyszłości - prawidłowych postaw konsumenta.
Przedszkole od kilku lat jest organizatorem konkursu dla poznańskich przedszkoli na grę. Idea konkursu oparta jest na programie "Dziecięca Matematyka" prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej , który zakłada, że nauka matematyki powinna pobudzać zarówno intelekt jak i emocje, powinna być dobrą zabawą. Współpracujemy z prężnie działającą Radą Rodziców, Radą Osiedla Ogrody, Wydziałem Studiów Edukacyjnych UAM, Stowarzyszeniem Mały Olimpijczyk, Poznańskim Oddziałem Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP oraz z innymi placówkami oświatowymi i licznymi instytucjami i organizacjami. Wspólnie realizujemy projekty, które wzbogacają ofertę wychowawczą i edukacyjną przedszkola.
Praca opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczna z dziećmi oparta jest na Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz.U. z 2017 r., poz. 356
Zadania przedszkola:
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
- Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
- Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
- Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
- Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i b ezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
- Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
- Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
- Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
- Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
- Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
- Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
- Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
- Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
Nauczycielki we wszystkich grupach codziennie prowadzą zajęcia wspierające:
- fizyczny obszar rozwoju dziecka
- emocjonalny rozwój dziecka
- rozwój społeczny
- poznawczy obszar rozwoju dziecka
- Język obcy nowożytny w ramach podstawy programowej - język angielski
Zajęcia dodatkowe, opłacane przez Miasto Poznań:
- rytmika 3-6 latki
- religia dla dzieci 6-letnich (na wniosek rodziców)
- logopedia dla dzieci 4- 5- i 6-cio letnich,
- gimnastyka korekcyjna dla dzieci w wieku 4-5-6 lat;
Języki obce
Ogródek przedszkolny
Osobny budynek
Religia
Rytmika
Zajęcia sportowe