- Nazwa oddziału
-
BP1cm - mechanik motocyklowy
- Liczba miejsc
-
0
- Cykl kształcenia
-
3
- Języki obce
- Przedmioty punktowane
-
obowiązkowe
- język polski
- matematyka
dodatkowe
- fizyka , technika
- Zawody
-
Mechanik motocyklowy
- Opis
-
Mechanik motocyklowy to zawód dla osób, którzy chcieliby realizować swoją życiową pasję wykonując jednocześnie czynności zarobkowe. W związku z rozwojem rynku motocyklowego ten zawód będzie coraz bardziej poszukiwany. Pojazdy motocyklowe mają specyficzne rozwiązania techniczne, coraz bardziej odbiegające od rozwiązań stosowanych w pojazdach samochodowych. Wymagają specjalistycznej wiedzy i umiejętności. Mechanik motocyklowy ma szanse na szybkie usamodzielnienie się i prowadzenie własnej działalności gospodarczej.
Absolwent z tytułem mechanik motocyklowy jest być przygotowany do wykonywania obsługi, konserwacji i naprawy pojazdów jednośladowych (motocykli, motocykli z przyczepami, motorowerów, skuterów i in.) oraz ich zespołów. Mechanik motocyklowy kontroluje stan technicznych zespołów i układów oraz reguluje i sprawdza działanie pojazdu jako całości, za pomocą urządzeń diagnostycznych, z użyciem narzędzi monterskich, na uniwersalnych i specjalizowanych stanowiskach obsługowo-naprawczych.
Mechanik motocyklowy realizuje następujące zadania zawodowe:
· przyjmowanie motocykli, motorowerów i ich zespołów do naprawy oraz sporządzanie protokołów przyjęcia,
· ustalanie przyczyn wad i uszkodzeń poszczególnych układów, zespołów i mechanizmów pojazdów jednośladowych metodami diagnostycznymi,
· usuwanie usterek w zespołach i układach pojazdu jednośladowego (do których można zaliczyć: silnik, sprzęgło, skrzynię biegów, koła jezdne, układy hamulcowe, obwody elektryczne) w ramach napraw bieżących i okresowych,
· przeprowadzanie konserwacji oraz zabezpieczeń antykorozyjnych ramy i innych elementów pojazdu, wymiana płynów eksploatacyjnych z zachowaniem wymogów ochrony środowiska naturalnego, mycie, czyszczenie części i zespołów, wykonywanie operacji demontażowo-montażowych pojazdów jednośladowych i ich zespołów, przeprowadzanie weryfikacji zużytych części oraz naprawa zespołów, dorabianie i dopasowywanie części nieznormalizowanych przy wykorzystaniu obróbki ręcznej, mechanicznej, plastycznej i różnych sposobów łączenia (klejenie, nitowanie, lutowanie, spawanie, zgrzewanie itp.),
· wykonywanie rozliczeń kosztów usług obsługowo-naprawczych, sprawdzanie jakości wykonywanych prac obsługowo-naprawczych podczas jazd próbnych, organizowanie stanowiska pracy.
· Dodatkowe zadania zawodowe: ustalanie stanu technicznego pojazdów jednośladowych w stacjach badań w celu dopuszczenia pojazdu do ruchu.
Szkoła zapewnia realizację kształcenia praktycznego w szkolnej pracowni motocyklowej.