Warszawa
FAQ

AKTYWNY RODZIC


1. Co zmieni się w systemie Warszawskiego programu bezpłatnych żłobków po wprowadzeniu świadczenia „aktywnie w żłobku”?

Żeby skorzystać ze wsparcia rządowego trzeba najpierw wprowadzić uchwałą Rady Miasta odpłatność w wysokości 1500 zł. Resztę kosztów (do 2 186 zł) pokryje jak dotychczas samorząd warszawski, a dla rodzica żłobek pozostaje bezpłatny.

Krok po kroku:

  • wprowadzenie odpłatności uchwałą Rady miasta stołecznego Warszawy,
  • po 1 października 2024 r.  złożenie przez Rodzica wniosku do ZUS o świadczenie „aktywnie w żłobku”,
  • wypłata przez ZUS świadczenia „aktywnie w żłobku” bezpośrednio na konto żłobka,
  • Warszawa finansuje resztę kosztów pobytu dziecka w żłobku.

Opieka w żłobku w systemie miejskim pozostaje bezpłatna.


2. Czy po 1 października 2024 r. żłobki w systemie miejskim w Warszawie nadal będą bezpłatne?
Tak. Miejsca w miejskich i wykupowanych żłobkach w Warszawie pozostaną bezpłatne dla rodziców i opiekunów. 
Zmieni się tylko system finansowania żłobków w Warszawie ze wsparciem rządowego programu “Aktywny rodzic”. Część kosztów pokryje rządowy program, resztę w całości samorząd warszawski. Rodzic niezmiennie pokrywa jedynie koszt wyżywienia.

3. Co trzeba zrobić, aby miejsce w żłobku, klubie dziecięcym albo punkcie dziennego opiekuna było bezpłatne po zmianie systemu?

Jeśli otrzymałeś miejsce w miejskim lub wykupionym przez Miasto żłobku, klubie dziecięcym albo punkcie dziennego opiekuna w porozumieniu z placówką powinieneś/powinnaś złożyć wniosek w ZUS o świadczenie “aktywnie w żłobku”. Warunkiem uzyskania wsparcia jest najpierw wprowadzenie odpłatności.

Świadczenie przyznawane będzie przez ZUS bez wydawania decyzji. Informacja o przyznaniu świadczenia zostanie przesłana na Twoje konto na PUE ZUS (https://www.zus.pl/pue).

Po przyznaniu świadczenia nie musisz nic więcej robić. ZUS przekaże informację do żłobka, klubu dziecięcego albo punktu dziennego opiekuna o pozytywnie rozpatrzonym wniosku.

Uwaga! Świadczenie nie będzie przysługiwało, jeżeli na to samo dziecko za dany miesiąc:

  • przyznane będzie świadczenie “aktywni rodzice w pracy”,
  • przyznane będzie Ci świadczenie “aktywnie w domu”.

4. Obecnie pobieram rodzinny kapitał opiekuńczy (RKO) na moje dziecko. Czy od października 2024 r. będę mógł/mogła kontynuować pobieranie kapitału i jednocześnie uzyskać wsparcie w ramach programu „Aktywny rodzic”?

Rodzic, któremu przed rozpoczęciem funkcjonowania programu Aktywny Rodzic (tj. przed 1 października 2024 r.) został przyznany rodzinny kapitał opiekuńczy, zgodnie z ustawą, będzie mógł kontynuować pobieranie tego świadczenia w oparciu o zasadę ochrony praw nabytych.

Jednak pobieranie dotychczasowego rodzinnego kapitału opiekuńczego albo dofinansowania żłobkowego w wysokości 400 zł miesięcznie, będzie wykluczało możliwość skorzystania ze świadczeń przyznawanych w ramach „Aktywny rodzic”.

W związku z tym, rodzic będzie mógł zdecydować, czy chce kontynuować pobieranie przyznanego mu już rodzinnego kapitału opiekuńczego czy jednak woli zrezygnować z kapitału i zawnioskować o jedno ze świadczeń wprowadzanych w ramach programu „Aktywny rodzic” np. świadczenie „aktywnie w żłobku”.


5. Kiedy można złożyć wniosek?

Jeżeli Twoje dziecko chodzi do żłobka Zespołu Żłobków od 1 października 2024 r. wniosek możesz złożyć do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wniosek trzeba złożyć wyłącznie elektronicznie, ZUS nie rozpatrzy wniosków złożonych w formie papierowej.

Jeżeli Twoje dziecko chodzi do żłobka w placówce, w której miasto wykupuje miejsca, czekaj na informacje z placówki. Do wprowadzenia zmiany i aneksu umowy nic nie musisz robić, cały czas nie płacisz za żłobek. Po wprowadzeniu zmian, placówka Cię poinformuje i wskaże termin, w którym masz złożyć wniosek.

Jednocześnie wniosek o świadczenie “aktywnie w żłobku” możesz złożyć najwcześniej w dniu, w którym dziecko zacznie uczęszczać do żłobka, klubu dziecięcego albo punktu dziennego opiekuna.

Jeśli złożysz wniosek:

  • w ciągu 2 miesięcy, od kiedy dziecko zaczęło uczęszczać do placówki – prawo do świadczenia uzyskasz od tego dnia,
  • w ciągu 3 miesięcy od 1 października 2024 r. (czyli od dnia wejścia w życie ustawy) – prawo do świadczenia uzyskasz od 1 października, o ile są spełnione pozostałe warunki.

6. Kto powinien złożyć wniosek?

Świadczenie “aktywnie w żłobku” będzie przysługiwało Ci, jeśli jesteś:

  • rodzicem (matką albo ojcem),
  • opiekunem prawnym,
  • osobą, której sąd powierzył opiekę nad dzieckiem, w szczególności:
  • jesteś rodzicem zastępczym,
  • prowadzisz rodzinny dom dziecka,
  • sprawujesz pieczę bieżącą nad dzieckiem powierzoną orzeczeniem sądu,
  • wystąpiłeś do sądu o przysposobienie dziecka i sąd powierzył Ci opiekę do czasu zakończenia procesu adopcji,
  • jesteś dyrektorem placówki opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej lub interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego,
  • jesteś opiekunem tymczasowym (w przypadku obywateli Ukrainy).

Świadczenie przysługiwało będzie na wniosek i mogą go złożyć tylko wymienione osoby.


7. Czy będę musiał/musiała zapłacić za świadczoną usługę opieki nad moim dzieckiem?

Nie. Świadczenie “aktywnie w żłobku” nie będzie wypłacane rodzicowi/opiekunowi dziecka. Świadczenie to przekazywane będzie bezpośrednio przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na rachunek bankowy Zespołu Żłobków m.st. Warszawy lub żłobka, w którym Miasto wykupuje miejsca.

Rodzic pokrywa jedynie koszt wyżywienia.


8. Czy świadczenie „Aktywnie w żłobku” przysługuje dla dziecka po skończeniu 35 miesiąca życia? Przykładowo, dziecko urodzone w kwietniu chodzi do żłobka do około 40 miesiąca życia - czy dla tego dziecka przysługuje wsparcie z programu „Aktywnie w żłobku”?
Świadczenie “Aktywnie w żłobku” będzie przysługiwało na dziecko, które objęte jest opieką żłobkową, w tym także na dziecko w wieku poniżej 12 m-c życia jak i na dziecko w wieku powyżej 35 m- c życia. Mówi o tym wprost art.15.1 Ustawy „Aktywny Rodzic”: Świadczenie przysługuje rodzicom na dziecko, które uczęszcza do żłobka, klubu dziecięcego albo jest objęte opieką sprawowaną przez dziennego opiekuna, nie dłużej jednak niż do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 3 rok życia lub w przypadku, gdy niemożliwe lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym do 4 roku życia”.

9. Czy świadczenie "Aktywnie w żłobku" dotyczy również żłobków które przyjmują dzieci poniżej 12 miesiąca życia?
Tak. Świadczenie “Aktywnie w żłobku” będzie przysługiwało na dziecko, które objęte jest opieką żłobkową, w tym także na dziecko w wieku poniżej 12 m-c życia jak i na dziecko w wieku powyżej 35 m- c życia. Mówi o tym wprost art.15.1 Ustawy „Aktywny Rodzic”: Świadczenie przysługuje rodzicom na dziecko, które uczęszcza do żłobka, klubu dziecięcego albo jest objęte opieką sprawowaną przez dziennego opiekuna, nie dłużej jednak niż do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 3 rok życia lub w przypadku, gdy niemożliwe lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym do 4 roku życia.

10. Jaka jest podstawa prawna wprowadzanych zmian?

Realizacja Programu Aktywny Rodzic rozpoczęła się 1 października 2024 r. zgodnie z Ustawą z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka –„Aktywny rodzic” (Dz.U. z 2024 r. poz. 858).

 

Uchwałą nr IX/272/2024 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z 29 sierpnia 2024 r. (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2024 poz. 8750) wprowadzona została miesięczna opłata za pobyt dziecka w żłobku lub u dziennego opiekuna i wynosi 1500 zł, a w przypadku dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności - 1900 zł. Jednocześnie nawiązując do art. 25a. Ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U.2024.338 t.j. z dnia 2024.03.08) podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy jest obowiązany do obniżenia opłaty rodzica za pobyt dziecka odpowiednio w żłobku lub klubie dziecięcym o kwotę otrzymanego świadczenia "aktywnie w żłobku".

 

Wejście w życie rządowego programu „Aktywny rodzic”, a w szczególności świadczenia „aktywnie w żłobku” wpłynęło na uchylenie uchwały w sprawie „warszawskiego bonu żłobkowego”. Zgodnie z postanowieniami Uchwały Nr IX/270/2024 Rady m.st. Warszawy  z 29 sierpnia 2024 r. w sprawie uchylenia warszawskiego bonu żłobkowego (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2024 poz. 8748) od 1 października 2024 r. nie będzie przyznawane świadczenie „warszawski bon żłobkowy”. Decyzje ustalające prawo do świadczenia będą realizowane nie dłużej niż do dnia 30 września 2024 r. Wszystkie wnioski złożone do 30 września br. będą rozpatrzone i otrzymacie Państwo stosowne informacje dotyczące złożonego wniosku.

 

Świadczenie „aktywnie w żłobku”, pokryje w całości opłatę za pobyt dziecka w placówce należącej do Zespołu Żłobków lub prywatnej, w której m.st. Warszawa wykupiła miejsca. W celu skorzystania z tej możliwości niezbędne jest  złożenie wniosku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o przyznanie świadczenia „aktywnie w żłobku”. Wnioski o ustalenie prawa do świadczenia, można składać do ZUS drogą elektroniczną, za pośrednictwem platformy PUE ZUS, aplikacji mobilnej mZUS, bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia.


11. Jakie zmiany wprowadzają aneksy do umów w sprawie korzystania z usług opieki?

Aneks wysłany rodzicom dot. zmiany terminu rozwiązania umowy ma charakter porządkujący.
Zgodnie z zapisami aneksu każda ze stron (rodzic, punkt dziennego opiekuna) może wypowiedzieć umowę w formie pisemnej ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego z zachowaniem 14 dniowego okresu wypowiedzenia.


12. Składając wniosek o aktywnie w żłobku, rodzice przekazują pieniądze nie na konkretny żłobek, w którym będzie ich dziecko, ale ogólnie na żłobku warszawskie. Dlaczego tak jest? Na co zostaną przekazane środki pochodzące ze świadczenia „aktywnie w żłobku”?

Zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka - "Aktywny rodzic" świadczenie „aktywnie w żłobku” jest przekazywane na rachunek bankowy podmiotu prowadzącego żłobek, klub dziecięcy, zatrudniającego dziennego opiekuna. Podmiotem prowadzącym warszawskie żłobki publiczne oraz zatrudniającym opiekunów w miejskich punktach Dziennego Opiekuna jest m.st. Warszawa.

Środki pochodzące ze świadczenia „aktywnie w żłobku” zostaną przeznaczone na dalsze zapewnianie i podnoszenie wysokiej jakość opieki w warszawskich żłobkach i punktach dziennego opiekuna a także rozwój usług dla rodzin z małymi dziećmi.


LOGOWANIE


1. Posiadam dwójkę (lub więcej) dzieci. Czy istnieje możliwość złożenia wniosków na jednym koncie rodzica?
Tak. Istnieje możliwość złożenia więcej wniosków na jednym koncie rodzica. W celu dodania wniosku kolejnego dziecka należy po zalogowaniu skorzystać z opcji "Złóż nowy wniosek".

2. Nie mam profilu zaufanego. Jak mogę go założyć?
Informacja na temat profilu zaufanego znajduje się na stronie https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany.

MOJE DZIECKO UCZĘSZCZA DO ŻŁOBKA


1. Moje dziecko chodzi do żłobka, ale chcę zmienić placówkę. Jak mogę to zrobić?

Jeżeli dziecko uczęszcza do żłobka (ma statut przyjęty – umowa z placówką została podpisana), to w Systemie rekrutacji na koncie można zarejestrować nowy wniosek wskazując wybraną placówkę. Dla jednego dziecka można złożyć maksymalnie 2 wnioski.  Proszę pamiętać, że podpisanie nowej umowy w placówce może nastąpić po rozwiązaniu poprzedniej  np. za porozumieniem stron lub zgodnie z terminem wypowiedzenia.

Wniosek o przeniesienie dziecka bierze udział w procesie rekrutacji na tych samych zasadach co wnioski innych dzieci. Po zakwalifikowaniu się dziecka do nowej placówki należy potwierdzić w ciągu 5 dni przyjęcie miejsca w nowej placówce. Następnie odbywa się weryfikacja dokumentów. Aby dziecko mogło zostać przyjęte do nowej placówki należy przedstawić dokument podpisany przez poprzednią placówkę zawierający informację o wypowiedzianej umowie o świadczenie usług opiekuńczych.


OCZEKUJĘ NA MIEJSCE W PLACÓWCE


1. Dlaczego nie widzę miejsca mojego wniosku w kolejce?
Jeżeli na koncie wniosku nie widać pozycji w kolejce (kolejkach) albo punktów, oznacza to, że:

  • kandydat nie osiągnął wieku, który umożliwia kwalifikację do danej grupy wiekowej w danej placówce – pojawia się wtedy komunikat "dolny próg wiekowy”. Pozycja w kolejce zostanie wyświetlona na 14 dni przed wskazaną datą osiągnięcia wieku grupy,
  • System przez krótki okres czasu nie może wyświetlić punktów za zaznaczone przez rodzica kryteria ze względu na uwarunkowania techniczne systemu – pojawia się wtedy komunikat "trwa liczenie punktów”. Komunikat ten zmieni się samoistnie i punkty ponownie zostaną wyświetlone przez System;
  • zmienił się status wniosku – zamiast pozycji w kolejce system wyświetla odpowiedni status wniosku, tj. "zakwalifikowany”,
  • wiek dziecka przekroczył zakres wiekowy grupy wiekowej w wybranej przez rodzica placówce – pojawia się wtedy komunikat "górny próg wiekowy”
  • dla wniosku została wskazana data z przyszłości. Kandydat jest na liście oczekujących na miejsce zgodnie ze wskazaną przez rodzica datą - wyświetla się "data objęcia opieką". Pozycja w kolejce zostanie wyświetlona na 14 dni przed wskazaną datą objęcia dziecka opieką.

2. Otrzymałem/am informację o zakwalifikowaniu się do placówki. Co powinienem/powinnam zrobić?
Rodzic ma 5 dni od otrzymania wiadomości o zakwalifikowaniu dziecka do placówki na potwierdzenie woli zapisu. W celu potwierdzenia należy odesłać stosowną informację zwrotną do placówki, do której zostało zakwalifikowane dziecko. Weryfikacja dokumentów nastąpi w terminie wskazanym przez kierownika.
Dane kontaktowe do placówek i adresy mailowe, na które należy odesłać informację zwrotną dostępne są na stronie internetowej: https://nabor.pcss.pl/warszawa/zlobek i https://zlobki.waw.pl/kontakt/kontakt-do-zlobkow/

3. Czy w celu zmiany wyboru placówek muszę udać się do żłobka pierwszego wyboru?

Nie, każda osoba posiadająca konto w systemie może dokonywać wszelkich zmian dla swoich wniosków samodzielnie. 

W celu dokonania zmiany należy po zalogowaniu przy wybranym wniosku kliknąć "Wybierz akcję", a następnie "Edytuj". W zakładce "Wybór preferencji" można samodzielnie dokonywać zmian placówek. Jeżeli rodzic dokonuje zmiany wyboru placówki dla danej preferencji, dotychczasowa placówka przechodzi w tzw. karencję, rodzic może przywrócić placówkę z karencji od momentu dokonania zmiany do końca następnego dnia. 

Po edycji, kolejnej zmiany preferencji można dokonać dopiero po 23:59 kolejnego dnia. W tym czasie można dokonać maksymalnie 3 zmian.

Przykład: Dokonując zmiany w poniedziałek o godzinie 13:00, kolejnej edycji wniosku będzie można dokonać po 23:59 we wtorek (od 0:00 w środę).


4. W placówce, którą wybrałem/am są wolne miejsca. Dlaczego nie zostałem/am zakwalifikowany do placówki?
W informatorze udostępniliśmy informację o wolnych miejscach w postaci ikon kolorowych "domków". Zielony domek oznacza wolne miejsce. Proszę pamiętać, że placówka mogła zakwalifikować kandydata do placówki i jest w trakcie weryfikacji dokumentów, a więc nie został jeszcze przyjęty. Szczegółowe informacje o wolnych miejscach można uzyskać bezpośrednio kontaktując się z placówką. Zachęcamy też do śledzenia naszej strony internetowej zlobki.waw.pl.

5. Ile miejsc w placówce udostępnianych jest na nowy rok szkolny?
Liczba wolnych miejsc w każdej placówce uzależniona jest od  liczby dzieci opuszczających placówkę w poprzednim roku szkolnym. W zależności od deklaracji rodzica, wyników rekrutacji do przedszkoli lub osiągnięcia przez dziecko 36 miesięcy do końca poprzedniego roku szkolnego. Każdego roku szkolnego liczba udostępnionych miejsc jest wyliczana indywidualnie dla każdej placówki.

6. Dziecko bierze udział w procesie rekrutacji na wrzesień. Data objęcia opieką to 1 września. Kiedy będę widział/-a pozycję dziecka w kolejce?
Miejsce w kolejce wyznaczane jest na 14 dni przed planowaną datą objęcia opieką wskazaną przez rodzica, a dziecko osiągnęło już lub osiągnie dolny próg wiekowy grupy, do której startuje w ciągu 14 najbliższych dni . Podczas rekrutacji podstawowej rodzic zobaczy miejsce w kolejce zgodnie z wiekiem dziecka na dzień 1.09., w terminie ustalanym w harmonogramie rekrutacji podstawowej na dany rok szkolny. 

7. Moje dziecko skończy rok po rekrutacji podstawowej (organizowanej w maju), a przed 1 września - Czy mój wniosek będzie brany pod uwagę przy tej rekrutacji?
Tak. Jeżeli kryteria wieku przyjęcia do danej grupy rozwojowej zostaną spełnione w dniu 1 września, a rodzic wskazał datę objęcia opieką - 1 września (lub wcześniej) to wniosek będzie brany pod uwagę podczas rekrutacji podstawowej. Niezależnie czy dziecko w dniu rekrutacji spełni wspomniane kryteria -  podczas rekrutacji podstawowej wnioski analizowane są ze stanem na 1 września.

8. Do którego żłobka dostanie się moje dziecko?

System próbuje zakwalifikować kandydata zaczynając od najwyższej preferencji (w kolejności 1, 2, oraz 3 preferencja). Kryterium decydującym o zakwalifikowaniu dziecka jest liczba punktów. Kandydat może otrzymać miejsce tylko w jednym żłobku, w którym wygrał konkurencję punktową z pozostałymi kandydatami (jeżeli zostanie zakwalifikowany na 1 preferencji, system nie będzie szukał dla niego miejsca w 2 i 3 wyborze).

Przypominamy, że w przypadku braku złożenia potwierdzenia woli zapisu dziecka do placówki wniosek jest odrzucany i nie bierze udziału w procesie rekrutacji do żadnej z placówek wybranych we wniosku.  


REJESTRACJA WNIOSKU


1. Zarejestrowałem/am wniosek w systemie. Co powinienem/powinnam zrobić?
Po złożeniu wniosku i aktywowaniu go poprzez odnośnik wysłany w mailu, w Systemie zyskuje on status „oczekujący”.

2. Czy muszę zaznaczać wszystkie 3 preferencje?
Nie, rodzic może wybrać jedną, dwie lub trzy placówki. To znaczy, że rodzic powinien zaznaczyć maksymalnie 3 placówki, do których chciałby aplikować. Proszę pamiętać, że w przypadku zakwalifikowania dziecka do wybranej placówki i odmowy przyjęcia oferowanego miejsca Państwa wniosek jest usuwany z systemu.

3. Dlaczego otrzymałem/am połowę punktów za kryteria przyjęcia do żłobka?
Jeśli dziecko wychowują oboje rodzice i jeden z nich spełnia kryterium:
- rodzic samotnie wychowujący dziecko lub rodzice odprowadzają podatek dochodowy do urzędu skarbowego dla m.st. Warszawy
to przyznaje mu się połowę punktów przewidzianych za to kryterium.

Jeśli dziecko wychowują oboje rodzice i jeden z nich spełnia kryterium:
- rodzic samotnie wychowujący dziecko lub rodzice są zatrudnieni i żaden z nich nie korzysta z urlopu wychowawczego ;
- rodzic samotnie wychowujący dziecko lub rodzice prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą i żaden z nich nie zawiesił tej działalności w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem;
- rodzice są uprawnieni do urlopu wychowawczego i przynajmniej jeden z nich korzysta z obniżonego czasu pracy na podstawie art. 186 (7)  kodeksu pracy;
- rodzic samotnie wychowujący dziecko lub rodzice uczą się w trybie dziennym, lub świadczą usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej;
to przyznaje mu się połowę punktów przewidzianych za to kryterium. Jeśli każdy z rodziców spełnia inne kryterium, to za każde z nich przysługuje połowa punktów przewidzianych za to kryterium. 

4. Jeśli przebywam na urlopie macierzyńskim lub rodzicielskim to co powinnam/piwinienem zaznaczyć we wniosku rekrutacyjnym?
Jeśli jeden z rodziców przebywa na urlopie macierzyńskim lub rodzicielskim w ramach zatrudnienia na  umowę o pracę należy zaznaczyć opcję "jest zatrudniony/na i nie korzysta z urlopu wychowawczego".

5. Co zrobić jeśli nie dostałam/nie dostałem linku aktywacyjnego po wypełnieniu wniosku w systemie rekrutacyjnym?
Po zalogowaniu się na swoje konto należy przy wniosku wybrać przycisk akcji "Wyślij ponownie link weryfikacyjny”.  W przypadku dalszych problemów technicznych należy wysłać e-mail na adres: zzl.rekrutacja@um.warszawa.pl 

6. Po wypełnieniu wniosku pojawia się komunikat: "Brak odpowiedzi na wymagane pytanie".
Aby wniosek został zapisany w systemie, wszystkie pola przy pytaniach, na których odpowiedź jest obligatoryjna, muszą być wypełnione odpowiedziami. Pola z wymaganymi odpowiedziami oznaczone są czerwoną gwiazdką *.