„Kiedy podchodzę do dziecka, wzbudza ono we mnie dwa rodzaje uczuć: czułość wobec tego, kim jest i szacunek dla tego, kim może się stać”
Ludwig Pasteur
Nasze
przedszkole mieści się na Rondzie przy ul. Nysy Łużyckiej 1 oraz we Wróblinie
przy ul. Gminnej 1. Oba budynki przedszkolne otaczają duże ogrody wyposażone w
stały i przenośny sprzęt ogrodowy. Przedszkole zapewnia opiekę i wspomaga
rozwój dzieci w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku. Dbając o
bezpieczeństwo naszych dzieci posiadamy wideodomofon z przyciskami do każdej
grupy oraz kuchni, kancelarii dyrektora, intendentki. Każdy oddział ma własną
szatnię, jak również tablice informacyjne dla rodziców, na których prezentujemy
wykonane przez dzieci prace plastyczne, bieżące informacje oraz ogłoszenia.
Dysponujemy dobrze wyposażonymi salami zabaw, w których zorganizowane są kąciki
dostosowane do indywidualnych potrzeb dzieci. Jako przedszkole gwarantujemy
wszystkim dzieciom bezpieczny i radosny rozwój. Aby dziecko czuło się
akceptowane i szczęśliwe, traktujemy je indywidualnie i podmiotowo. Nasze
dzieci przygotowujemy do przeżywania sukcesów i do radzenia sobie z porażkami.
Stwarzamy warunki do przeżywania przez dziecko satysfakcji z własnego
działania, z osiągniętych sukcesów. Chronimy i szanujemy osobistą godność
naszych przedszkolaków. Wspieramy dziecko w poznawaniu i wykorzystywaniu
własnego potencjału rozwojowego oraz budowaniu pozytywnego wizerunku własnego
JA. Wspieramy rozwój dziecka przez motywowanie, uczenie i wychowanie w
podmiotowych relacjach ze światem. Staramy się chronić dzieci przed wszelkimi
formami przemocy fizycznej bądź psychicznej. Wspieramy dziecko w odnajdywaniu
swego miejsca w grupie rówieśniczej i nawiązywaniu pozytywnych kontaktów z
innymi osobami. Zapewniamy dziecku opiekę oraz możliwości zaspokajania
podstawowych potrzeb: emocjonalnych, poznawczych i społecznych. Gwarantujemy
partnerską współpracę z rodzicami dzieci. Na potrzeby rodziców i środowiska
utworzony został oddział integracyjny. Ideą integracji w tej grupie jest nie tylko
łączenie dzieci o różnych możliwościach intelektualnych i rozwojowych, ale też
łączenie treści programowych oraz aktywizujących metod nauczania. Grupa powierzana jest opiece dwóch
nauczycielek prowadzących, dwóch nauczycieli wspomagających. W grupie zatrudniona
jest dodatkowo pomoc nauczyciela, która pomaga w sprawowaniu opieki i obsłudze
fizjologicznej dzieci zdrowych jak i z niepełnosprawnością. Dzieci objęte są
pomocą specjalistów – pedagoga specjalnego, psychologa,
neurologopedy i terapeuty integracji sensorycznej lub fizjoterapeuty.
Nauczyciele prowadzący jak i nauczyciele wspomagający pracujący w tej grupie
posiadają wielospecjalistyczne kwalifikacje nie tylko w zakresie wychowania
przedszkolnego, ale także psychologii, pedagogiki specjalnej (oligofrenopedagogika,
tyflopedagogika), terapii pedagogicznej, terapii ręki, edukacji i
rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem i zespołem
Aspergera oraz integracji sensorycznej. Każde dziecko z niepełnosprawnością w
grupie funkcjonuje w oparciu o indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny
opracowany przez pedagoga specjalnego we współpracy z nauczycielami wychowania
przedszkolnego, psychologiem, logopedą oraz terapeutami. Jest on dostosowany do
możliwości, zainteresowań oraz potrzeb danego dziecka. Dzieci w
naszej grupie integracyjnej realizują takie same treści programowe jak dzieci w
pozostałych grupach, wzbogacone o zagadnienia związane z integracją. Nasza grupa integracyjna to miejsce, w którym
każde dziecko może rozwijać swoje pasje i talenty. Odnosimy sukcesy w różnych
konkursach, festiwalach, oraz olimpiadach. Dzieci o specjalnych potrzebach
edukacyjnych biorą czynny udział w różnych międzyprzedszkolnych zmaganiach jak
np.: konkursach piosenki angielskiej, patriotycznej oraz piosenki ekologicznej,
konkursach plastycznych, recytatorskich, teatralnych, olimpiadzie wiedzy o
literaturze dziecięcej. Realizujemy z dziećmi różne, autorskie projekty
edukacyjne, innowacje pedagogiczne oraz programy terapeutyczne, a także
ogólnopolskie programy edukacyjno-profilaktyczne oraz czytelnicze. Organizujemy
dzieciom wyjścia i wycieczki poza teren przedszkola m.in. do kina, teatru. Uczestniczymy w lekcjach bibliotecznych, warsztatach plastycznych, teatralnych,
edukacyjnych. Zapraszamy przedstawicieli różnych zawodów i nietypowych gości do
naszego przedszkola w celu organizowania zajęć
edukacyjnych. Współpracujemy z innymi placówkami wychowania przedszkolnego
oraz Miejską Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Opolu.
Przedszkole realizuje pracę wychowawczo-dydaktyczną w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz opracowane przez nauczycieli innowacyjne i własne programy nauczania.
PRZEDSZKOLNY WYKAZ REALIZOWANYCH PROGRAMÓW
- „Żyrafa Ola i przyjaciele" - program wychowania przedszkolnego
- "Planeta dzieci. Prawda, dobro, piękno w świecie wartości" - program wychowania przedszkolnego
- "Kamyczkowe rady - przedszkolak zawsze bezpieczny" - program wychowawczo-profilaktyczny
- "Kocham dobrego Boga" - program nauczania religii w wieku przedszkolnym
- "I love Boo" - program wychowania przedszkolnego, multisensoryczna nauka języka angielskiego
- "Pierwszy krok w przedszkolu" - elementy programu adaptacyjnego dla dzieci nowoprzyjętych
INNOWACJE PEDAGOGICZNE REALIZOWANE W PRZEDSZKOLU
- „Mali przyjaciele przyrody” - innowacja
przyrodniczo-ekologiczna
- „Od przedszkola razem” - program własny terapeutyczny dla grupy integracyjnej
- "Przedszkolna kuźnia zawodów" - wprowadzamy przedszkolaki w światy preorientacji zawodowej - program edukacyjny
- "Przedszkolaki MultiSensoraki - sensoryczno-motoryczne zabawy grupowe" - program edukacyjny wspierający rozwój dzieci przedszkolnych poprzez metody integracji sensorycznej oraz elementów sensoplastyki
PROJEKTY EDUKACYJNE
- „Dwujęzyczna Opolszczyzna" - (UE - Europejski Fundusz Społeczny II edycja projektu) - program wychowania do dwujęzyczności skierowany do przedszkoli Aglomeracji Opolskiej, projekt "Budowanie środowiska dwujęzycznego wspierającego naukę języka angielskiego w przedszkolu"
- "Przedszkole dla wszystkich przyjazne - wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci w przedszkolach 15 gmin należących do Aglomeracji Opolskiej realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego"
- "Uczymy dzieci programować"
- "Muzyka to matematyka"
- "Starych bajek czar - zapomniane bajki dzieciństwa naszych rodziców i dziadków"
Realizowany w przedszkolu program adaptacyjny ma na celu ułatwienie dzieciom adaptacji do przedszkola. Rodzice mają możliwość uczestniczenia wraz z dzieckiem w zajęciach organizowanych przez nauczyciela najmłodszej grupy wiekowej przed rozpoczęciem roku szkolnego, w którym dziecko zostaje przyjęte do przedszkola.
Nasza placówka posiada
certyfikat "Bezpieczne przedszkole" nadawany corocznie od roku 2007.
Przykładowy ramowy
rozkład dnia w grupie dzieci 4-letnich Realizacja podstawy programowej:
6.00-7.30 – powitanie dnia, realizacja
podstawy programowej w grupie I, wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez
dowolne zabawy konstrukcyjne.
7.30-8.00 – początek dnia w grupie, powitanie, zabawy podejmowane z inicjatywy
dzieci, zabawy doskonalące i rozwijające kompetencje dzieci.
8.00-8.30 – poranne
ćwiczenia gimnastyczne, zabawy ruchowe i integracyjne, organizowanie warunków
do kształtowania prawidłowej postawy ciała; przygotowanie do śniadania –
kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych, wdrażanie do
utrzymania ładu i porządku.
8.30-9.00 – śniadanie – rozwijanie nawyków
spożywania potraw z zachowaniem estetyki.
9.00-10.00 – zintegrowana działalność edukacyjna w oparciu o poszczególne
obszary – organizowanie sytuacji wychowawczo-dydaktycznych stwarzających
możliwość optymalnego rozwoju: kształtowanie umiejętności społecznych,
wspomaganie rozwoju mowy, rozwijanie czynności intelektualnych, kształtowanie
sprawności fizycznej, zajęcia plastyczne, zabawy matematyczne, zajęcia
umuzykalniające.
10.00-11.00 – spacery, wycieczki oraz pobyt w ogrodzie przedszkolnym
rozpoznawanie zjawisk atmosferycznych dla poszczególnych pór roku, wdrażanie do
bezpiecznego poruszania się po drogach, prace porządkowe, ogrodnicze.
11.00-11.30 – przygotowanie do II śniadania, kształtowanie czynności
samoobsługowych, nawyków higienicznych, utrwalenie wprowadzonych wierszy i
piosenek.
11.30-12.00 – II śniadanie – rozwijanie nawyków spożywania potraw z zachowaniem
estetyki. Realizacja rozszerzonej podstawy programowej
12.00-14.00 –
odpoczynek w miarę dziecięcych potrzeb – słuchanie literatury dla dzieci,
relaksacja przy muzyce, słuchanie muzyki poważnej.
14.00-14.30 – obiad –
opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia, przyjmowanie odpowiedniej postawy
przy stole, prawidłowe posługiwanie się widelcem.
14.30-17.00 – zabawy dowolne podejmowane z inicjatywy dzieci, gry i zabawy
stolikowe, zabawy w kącikach zainteresowań, wspomaganie rozwoju umysłowego
poprzez zabawy konstrukcyjne.
Przedszkole ściśle współpracuje:
· z Wydziałem Filologii Germańskiej Uniwersytetu Opolskiego oraz Wyższą Szkołą Zawodową z Wolfsburga (Niemcy), FOS BOS Ingolstadt
(Niemcy) w
ramach realizowanej innowacji z zakresu języka niemieckiego,
· z Zespołem Szkół Ekonomicznych w zakresie rozwijania i kształtowania
właściwych postaw społecznych młodych ludzi – idea wolontariatu,
· z Uniwersytetem Opolskim w zakresie badań oraz praktyk studenckich,
· z Muzeum Śląska Opolskiego oraz Muzeum Wsi Opolskiej w Bierkowicach w
zakresie rozwijania świadomości regionalnej dzieci,
· z Miejską Biblioteką Publiczną w zakresie rozwijania zainteresowań
czytelniczych dzieci,
· z Policją i Strażą Pożarną w zakresie rozwijania zachowań gwarantujących
bezpieczne funkcjonowanie w środowisku,
· z Polski Czerwonym Krzyżem
· z Centrum Informacyjno Edukacyjnym „Senior w Opolu"
· ze szkołami podstawowymi PSP 7, PSP 8, PSP 21, w zakresie ułatwienia startu
szkolnego dzieci.
Ponadto
na terenie przedszkola organizowane są takie imprezy i uroczystości jak:
- spotkanie z
Mikołajem,
- przedstawienie jasełkowe, - uroczystości rodzinne (Dzień Babci i Dziadka,
Dzień Mamy i Taty),
- bal karnawałowy,
- spotkanie przy wielkanocnym stole (szukanie zajączkowego gniazda),
- festyn rodzinny,
- Dzień Dziecka,
- uroczyste zakończenie roku szkolnego w grupach najstarszych,
- i wiele innych.
- Dyplom za zajecie III miejsca w Międzynarodowym konkursie plastycznym „Obraz mojej ojczyzny” praca pt „PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA”
- Dyplom za zajęcie I i II miejsce w Ogólnopolskim konkursie plastycznym „Mali Przyjaciele przyrody”
- Dyplom za zajecie II miejsca w Ogólnopolskim konkursie plastycznym „Dary jesieni inspiracją twórczości dzieci”
- Dyplom za udział w Ogólnopolskim konkursie plastycznym „Pani Wiosna”
- Dyplom za udział w Ogólnopolskim konkursie plastycznym „Jesienne parasole”
- Dyplom za udział w Ogólnopolskim konkursie plastycznym „Jesienny las”
- Dyplom za zajecie I miejsca w lokalnej X Olimpiadzie przedszkola w PSP 21
- Dyplom za zajęcie I miejsca w konkursie plastycznym „Jem zdrowo i kolorowo”
- Certyfikat dla przedszkola za potwierdzający udział w programie edukacyjno- profilaktycznym pt „Profilaktyka przez sport” Miejski Ośrodek Sportu i Urzędu Miasta
- Certyfikat „Niewidomy kolega, mój dobry przyjaciel” „Już wiem jak pomagać„ kształtowanie pozytywnych postaw wobec osób niepełnosprawny wzrokowo dzieci w wieku przedszkolnym na Opolszczyznie (Fundacja Szansa dla Niewidomych)
Godziny otwarcia mogą być zmienione od nowego roku szkolnego po uzgodnieniu z organem prowadzącym. Dokonując określenia godzin pobytu dziecka w przedszkolu należy uwzględnić czas niezbędny na dojazd rodziców z pracy do przedszkola.
Uwaga: Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę tylko w czasie zadeklarowanym przez rodziców.
W naszym przedszkolu pracuje 18 nauczycieli o wysokich kwalifikacjach pedagogicznych, w tym specjaliści: oligofrenopedagog, psycholog, terapeuta integracji sensorycznej, neurologopeda. Ogromna świadomość i odpowiedzialność nauczycieli pozwala zaspokajać potrzeby wszystkich dzieci, niezależnie od tego czy są pełnosprawne czy z niepełnosprawnością.
Nasz zespół to wysoko wykwalifikowani nauczyciele dążący do rozwoju własnych umiejętności, doskonalący się na kursach i warsztatach, poszukujący nowych metod i rozwiązań pozwalających na osiąganie wszechstronnego rozwoju dziecka we współdziałaniu z rodziną.
Nasi nauczyciele ukończyli studia z
specjalizacji :
- Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
- Psychologia
- Terapia pedagogiczna z pedagogiką specjalną
- Kształcenie wczesnoszkolne z gimnastyką korekcyjną i profilaktyką
- Arteterapia i animacja kultury.
- Fizjoterapia
- Pedagogika oświatowo-artystyczna
- Pedagogika opiekuńcza z terapią pedagogiczną
- Filologia germańska
- Edukacja elementarna - wychowanie przedszkolne i edukacja
wczesnoszkolna
- Wychowanie przedszkolne i terapia pedagogiczna
- Nauczanie religii w przedszkolu
- Wczesna edukacja nauczania języka angielskiego z wychowaniem artystycznym w przedszkolu
- Integracja sensoryczna
- Tyflopedagogika
- Terapia pedagogiczna i oligofrenopedagogika
- Logopedia
- Neurologopedia
- Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
(oligofrenopedagogika)
- Edukacja i rehabilitacja osób z
niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem i zespołem Aspergera
- Organizacja i zarządzanie w placówkach oświatowych,
- Terapia ręki I i II stopnia,
- Trener umiejętności społecznych (TUS),
- Metody komunikacji alternatywnej – MAKATON,
- I i II stopień terapii integracji sensorycznej,
- Podstawy koncepcji International Proprioceptive Neuromuscular Facilitation
Języki obce
Kółko plastyczne
Kółko teatralne
Ogródek przedszkolny
Osobny budynek
Religia
Rytmika
Zajęcia sportowe