Poznań
Liceum ogólnokształcące
VII Liceum Ogólnokształcące im. Dąbrówki - A - medialny
Nazwa oddziału

 A - medialny

Cykl kształcenia

 4

Języki obce
Przedmioty punktowane

obowiązkowe

  • język polski
  • matematyka

dodatkowe

  • język obcy nowożytny
  • historia

Przedmioty rozszerzone
  • historia
  • język polski
  • język obcy nowożytny
Opis

W zakresie lekcji języka polskiego w klasie A [medialnej] realizowana jest Podstawa programowa na poziomie rozszerzonym.

            Dodatkowo przewidziane przez Podstawę treści umieszczone są we szerokim kontekście dziedzin kultury współczesnej i tradycji kultury. Owe konteksty można opisać, definiując najważniejsze ścieżki tematyczne wykorzystywane przy realizacji treści podstawy programowej.

            Nauczyciel realizuje wybrane elementy z każdej ścieżki tematycznej. Dobór i funkcjonalizacja tych elementów zależą od tempa pracy i możliwości poznawczych poszczególnych klas oraz indywidualnej koncepcji nauczania danego nauczyciela polonisty. Planując realizację ścieżek, nauczyciel uwzględnia potrzeby i zainteresowania uczniów.

Ścieżki tematyczne:

1.      Metodyka [elementy ontologii, epistemologii i etyki] i historia filozofii [filozoficzne źródła zjawisk w kulturze, najważniejsze koncepcje filozoficzne na przestrzeni epok].

2.      Historia religii [metodologia teologii, przegląd najważniejszych koncepcji religijnych i charakterystyka związanych z nimi kręgów kulturowych].

3.      Psychologiczna i socjologiczna interpretacja postaw bohaterów tekstów kultury [np. psychoanaliza, behawioryzm, analiza transakcyjna, najważniejsze socjotechniki].

4.      Poetyka dzieła filmowego i historia kina [synkretyczność filmu, zasady interpretacji i recenzji filmu, gra aktorska jako sztuka, poetyka kadru filmowego, najważniejsze zjawiska typowe dla plakatów filmowych, zasady produkcji filmowej, przegląd wybranych arcydzieł sztuki filmowej].

5.      Elementy politologii i historiozofii [najważniejsze doktryny polityczne, poetyka wypowiedzi o charakterze politycznym, perswazja a manipulacja].

6.      Historia muzyki. Muzyka poszczególnych epok jako zobrazowanie typowych dla tych epok postaw i zjawisk [np. homofonia i polifonia, kontrapunkt, opera i operetka, jazz, folk, pop, rock, hip-hop].

7.      Historia architektury. Najważniejsze style architektoniczne poszczególnych epok [np. semantyka katedry średniowiecznej, gotyk, klasycyzm, rokoko, secesja, socrealizm, modernizm i postmodernizm].

8.      Historia sztuk plastycznych [malarstwa, rzeźby, fotografii i mody] jako wizualna charakterystyka zjawisk typowych dla poszczególnych okresów rozwoju kultury [interpretacja dzieł plastycznych, najważniejsze dzieła i twórcy].

9.      Historia teatru i tańca [przemiany form teatralnych, zasady interpretacji i recenzji spektakli teatralnych, prezentacja inscenizacji teatralnych i telewizyjnych, poetyka plakatu teatralnego].

10.  Najważniejsze zjawisk pop-kultury [kabaret, komiks, teledysk, serial telewizyjny, piosenka].

11.  Reklama jako składnik kultury [poetyka i język reklam filmowych, radiowych i billboardów; najważniejsze strategie marketingowe].

12.  Internet jako przestrzeń kultury [poetyka memów, blogi i video-blogi, kulturotwórcze funkcje mediów społecznościowych, charakterystyka zjawisk językowych typowych dla komunikacji internetowej].

13.  Miejsce w kulturze wypowiedzi o charakterze publicystycznym [najważniejsze gatunki publicystyczne: reportaż literacki i filmowy, felieton i esej; zasady dziennikarskiej redakcji tekstu i konstruowania dokumentacji foto i video, reguły publicystyki telewizyjnej i internetowej, najważniejsze gazety i czasopisma na polskim rynku wydawniczym].

14.  Najważniejsze zjawiska kultury najnowszej [subkultury, ruchy i organizacje społeczne oraz ekologiczne, smartfon jako narzędzie kultury].

Współpracujemy z:

-         Wydziałami Historii, Prawa i Administracji, Nauk Społecznych i Filologii Polskiej  Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza

-         Teatrem Nowym

-         Teatrem Wielkim

-         Teatrem Polskim

-         Kinem Rialto

 Uczniowie klas medialnych uczestniczą w:

-         edukacyjnej wycieczce do Grecji

-         warsztatach filmowych i medialnych

-         debatach i dyskusjach z filmoznawcami i aktorami poznańskich teatrów,

-         interaktywnych widowiskach telewizyjnych,

-         Dniach Prawnika,

-         Debatach Oksfordzkich

-         Lidze Historycznej,

-          olimpiadach i konkursach,

-         Marszu Żywej Pamięci w Białymstoku,

Regularnie odwiedzamy także dobre kina, teatry, muzea i galerie. Zapoznajemy się z technikami kreowania wizerunku, realizacją obrazu i tworzeniem materiału filmowego. Przygotowujemy spektakle i pokazy, kręcimy też filmy. Tworzymy strony internetowe i przeszukujemy sieć w poszukiwaniu wartościowych i ciekawych treści.