- Nazwa oddziału
-
A - MEDIALNY 25/26
- Cykl kształcenia
-
4
- Języki obce
-
- Przedmioty punktowane
-
obowiązkowe
- język polski
- matematyka
dodatkowe
- historia
- język obcy nowożytny , drugi język obcy nowożytny (zostanie wzięty przedmiot z najwyższą oceną z podanych)
- Przedmioty rozszerzone
-
- język polski
- historia
- język angielski
- Opis
-
W zakresie lekcji języka polskiego w klasie A [medialnej] realizowana jest Podstawa programowa na poziomie rozszerzonym.
Dodatkowo przewidziane przez Podstawę treści umieszczone są we szerokim kontekście dziedzin kultury współczesnej i tradycji kultury. Owe konteksty można opisać, definiując najważniejsze ścieżki tematyczne wykorzystywane przy realizacji treści podstawy programowej.
Nauczyciel realizuje wybrane elementy z każdej ścieżki tematycznej. Dobór i funkcjonalizacja tych elementów zależą od tempa pracy i możliwości poznawczych poszczególnych klas oraz indywidualnej koncepcji nauczania danego nauczyciela polonisty. Planując realizację ścieżek, nauczyciel uwzględnia potrzeby
i zainteresowania uczniów.Ścieżki tematyczne:
1. Metodyka [elementy ontologii, epistemologii i etyki] i historia filozofii [filozoficzne źródła zjawisk w kulturze, najważniejsze koncepcje filozoficzne na przestrzeni epok].
2. Historia religii [metodologia teologii, przegląd najważniejszych koncepcji religijnych i charakterystyka związanych z nimi kręgów kulturowych].
3. Psychologiczna i socjologiczna interpretacja postaw bohaterów tekstów kultury [np. psychoanaliza, behawioryzm, analiza transakcyjna, najważniejsze socjotechniki].
4. Poetyka dzieła filmowego i historia kina [synkretyczność filmu, zasady interpretacji i recenzji filmu, gra aktorska jako sztuka, poetyka kadru filmowego, najważniejsze zjawiska typowe dla plakatów filmowych, zasady produkcji filmowej, przegląd wybranych arcydzieł sztuki filmowej].
5. Elementy politologii i historiozofii [najważniejsze doktryny polityczne, poetyka wypowiedzi o charakterze politycznym, perswazja a manipulacja].
6. Historia muzyki. Muzyka poszczególnych epok jako zobrazowanie typowych dla tych epok postaw i zjawisk [np. homofonia i polifonia, kontrapunkt, opera i operetka, jazz, folk, pop, rock, hip-hop].
7. Historia architektury. Najważniejsze style architektoniczne poszczególnych epok [np. semantyka katedry średniowiecznej, gotyk, klasycyzm, rokoko, secesja, socrealizm, modernizm i postmodernizm].
8. Historia sztuk plastycznych [malarstwa, rzeźby, fotografii i mody] jako wizualna charakterystyka zjawisk typowych dla poszczególnych okresów rozwoju kultury [interpretacja dzieł plastycznych, najważniejsze dzieła i twórcy].
9. Historia teatru i tańca [przemiany form teatralnych, zasady interpretacji i recenzji spektakli teatralnych, prezentacja inscenizacji teatralnych i telewizyjnych, poetyka plakatu teatralnego].
10. Najważniejsze zjawisk pop-kultury [kabaret, komiks, teledysk, serial telewizyjny, piosenka].
11. Reklama jako składnik kultury [poetyka i język reklam filmowych, radiowych i billboardów; najważniejsze strategie marketingowe].
12. Internet jako przestrzeń kultury [poetyka memów, blogi i video-blogi, kulturotwórcze funkcje mediów społecznościowych, charakterystyka zjawisk językowych typowych dla komunikacji internetowej].
13. Miejsce w kulturze wypowiedzi o charakterze publicystycznym [najważniejsze gatunki publicystyczne: reportaż literacki i filmowy, felieton i esej; zasady dziennikarskiej redakcji tekstu i konstruowania dokumentacji foto i video, reguły publicystyki telewizyjnej i internetowej, najważniejsze gazety i czasopisma na polskim rynku wydawniczym].
14. Najważniejsze zjawiska kultury najnowszej [subkultury, ruchy i organizacje społeczne oraz ekologiczne, smartfon jako narzędzie kultury].
Współpracujemy z:
- Wydziałami Historii, Prawa i Administracji, Nauk Społecznych i Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
- Teatrem Nowym
- Teatrem Wielkim
- Teatrem Polskim
- Kinem Rialto
Uczniowie klas medialnych uczestniczą w:
- edukacyjnej wycieczce do Grecji
- warsztatach filmowych i medialnych
- debatach i dyskusjach z filmoznawcami i aktorami poznańskich teatrów,
- interaktywnych widowiskach telewizyjnych,
- Dniach Prawnika,
- Debatach Oksfordzkich
- Lidze Historycznej,
- olimpiadach i konkursach,
- Marszu Żywej Pamięci w Białymstoku,
Regularnie odwiedzamy także dobre kina, teatry, muzea i galerie. Zapoznajemy się z technikami kreowania wizerunku, realizacją obrazu i tworzeniem materiału filmowego. Przygotowujemy spektakle i pokazy, kręcimy też filmy. Tworzymy strony internetowe i przeszukujemy sieć w poszukiwaniu wartościowych i ciekawych treści.