- Nazwa oddziału
-
GALIA gr 1 wstępny historyczno-geograficzny
- Cykl kształcenia
-
4
- Języki obce
-
- Przedmioty punktowane
-
obowiązkowe
- język polski
- matematyka
dodatkowe
- historia
- geografia
- Przedmioty rozszerzone
-
- historia
- geografia
- Dodatkowe wymagania
-
Test predyspozycji językowych
- Opis
-
Klasa wstępna
Jest to klasa przygotowująca do czteroletniego dwujęzycznego liceum ogólnokształcącego. Jej program przewiduje 18 godzin języka francuskiego w tygodniu, a dodatkowo pojedyncze godziny języka polskiego, matematyki i wychowania fizycznego. Jest to tzw. nauczanie przez imersję – zanurzenie w języku. Tak duża liczba godzin pozwala uczniom osiągnąć poziom znajomości języka A2+/B1, by w następnych latach dojść do poziomu B2/C1. Dwujęzyczne nauczanie przedmiotów niejęzykowych będzie realizowane na późniejszym etapie, w klasach I-IV liceum. Przewidziane są również wymiany ze szkołami we Francji. W ramach lekcji języka francuskiego, w klasie wstępnej nauczamy również kultury oraz historii Francji i krajów francuskojęzycznych, a także organizujemy zajęcia teatralne lub filmowe. Nietuzinkowe lekcje prowadzone są przez nauczycieli pasjonatów, posiadających wieloletnie doświadczenie w nauczaniu. Profil historyczno-geograficzny będzie realizowany od klasy pierwszej. W klasie wstępnej obie grupy: Galia gr.1 i Galia gr.2 będzie obowiązywał ten sam program nauczania opisany powyżej.
GALIA – klasa dwujęzyczna z językiem francuskim
Przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym:
§ historia, geografia, język francuski
Języki obce:
§ język francuski
§ język angielski
Przygotowujemy do studiów na kierunkach:
§ dziennikarstwo i komunikacja społeczna
§ europeistyka
§ lingwistyka stosowana
§ stosunki międzynarodowe
§ filologie obce
§ archeologia
§ prawo
§ historia
§ administracja
Sukcesy w olimpiadach i konkursach:
§ XLV Olimpiada Języka Francuskiego (2022) – 4 laureatów i finalista
§ XLVI Olimpiada Języka Francuskiego (2023) – 3 finalistów
§ XLVII Olimpiada Języka Francuskiego (2024) – laureat i 2 finalistów
§ Ambassadeurs, ambassadrices en herbe – międzynarodowy konkurs w Bratysławie (2024)– laureatki
W ramach dodatkowych zajęć proponujemy:
§ tygodniowy wyjazd językowy do Rochefort w Belgii, dający możliwość zdobycia praktycznych umiejętności językowych połączonych ze zwiedzaniem Belgii, w tym Parlamentu Europejskiego w Brukseli oraz słynnych grot i rezerwatu przyrody
§ wyjazdy na 6 – 7 tygodni do liceum Sait-Louis w Samur we Francji
§ przystąpienie do egzaminu DELF B2 Junior, którego certyfikat honorowany jest na uczelniach europejskich
§ udział w cyklicznych spotkaniach„Français-vous” pozwalających na rozmowę z takimi osobistościami, jak np. w 2025 roku przedstawiciel Ambasady Francji, Benjamin Girodeau, attaché de coopéation pour le français, w 2024 roku Elwira Wróbel, dyrektorka Domu Bretanii czy Audelin Chappuis, dyrektor Instytutu Francuskiego w Warszawie, a w 2023 roku Etienne de Poncins, Ambasador Francji w Polsce
§ współpraca i wymiany ze szkołami francuskimi w ramach Erasmusa, np. Normandia, Bretania, Maine-et-Loire, Bordeaux. W roku szkolnym 2024/2025 wymiana młodzieży z liceum Élisée Reclus w Saint Foy la Grande oraz z liceum Dumont d’Urville-Laplace w Caen we Francji
§ udział w projektach przedmiotowych powiązanych ze współpracą ze szkołami francuskimi, takich jak np. projekt teatralny prowadzony przez Jean Yves Le Guen, autora książek z Bretanii, zwieńczony francuskim spektaklem teatralnym w jego reżyserii, lub F-Projekt będący wymianą myśli fizyczno-geograficzno-lingwistycznych z uczniami szkoły średniej w Tourcoing we Francji
§ udział w dorocznych wydarzeniach szkolnych, takich jak Dzień Frankofonii, Francuskie Śniadanie na Trawie, Kolędowanie po francusku, Dzień Języków Obcych, Fete de la Musique
§ udział we francuskojęzycznych wydarzeniach takich jak premiery filmów (w 2024 „Hrabia Monte Christo”)czy spektakle teatralne („Nędznicy” w Teatrze Muzycznym w Łodzi)
§ udział w warsztatach, wykładach i zajęciach organizowanych przez Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Dom Bretanii
§ zajęcia lekcyjne prowadzone cyklicznie przez profesjonalnych nauczycieli francuskich takich jak np. Pascale Bali związana z Domem Bretanii
§ wycieczki dydaktyczne powiązane tematycznie z profilem klasy
§ uczestnictwo w Olimpiadzie Języka Francuskiego, konkursie Bleu Blanc Rouge, Culturiada, „Dis-moi dix mots” konkursach translatorskich, poetyckich, teatralnych (każdego roku laureatki i laureaci, finalistki i finaliści)