W naszej szkole od 1 września 2017 r.
tworzone są oddziały dwujęzyczne. Pierwszeństwo przy
rekrutacji będą mają uczniowie naszej szkoły, którzy ukończą klasę szóstą i
uzyskają pozytywny wynik ze sprawdzianu predyspozycji językowych. Gdy chętnych
będzie więcej niż miejsc, liczyć się będą oceny na świadectwie.
Oddział dwujęzyczny to oddział szkolny, w którym
nauczanie jest prowadzone w dwóch językach: polskim oraz obcym – języku
angielskim- będącym drugim językiem
nauczania. W dwóch językach prowadzone są co najmniej dwa
zajęcia edukacyjne. W naszej szkole jest to: chemia, fizyka, matematyka i muzyka.
Liczba
godzin języków obcych w oddziale dwujęzycznym:
– 5 godzin języka angielskiego,
- 2 godziny języka niemieckiego lub języka
hiszpańskiego.
Warunkiem
przyjęcia do oddziału dwujęzycznego będzie otrzymanie promocji do klasy VII
oraz uzyskanie, tak jak w obecnym stanie prawnym, pozytywnego wyniku
sprawdzianu predyspozycji językowych. Egzamin będzie przeprowadzony w naszej
szkole.
W
następnej kolejności, w przypadku wolnych miejsc, do oddziału dwujęzycznego w
szkole podstawowej będą przyjmowani uczniowie z innych szkół.
W
naszej szkole, w oddziale dwujęzycznym z językiem angielskim, drugim językiem
będzie język niemiecki lub język hiszpański. Jest to podyktowane dobrem
uczniów. W Poznaniu, w większości liceów, nauczane są
języki: angielski, niemiecki, hiszpański.
Jeżeli nasi uczniowie będą się uczyć tych języków, będą mieli większe szanse na dostanie się do liceum, a w
przyszłości ogromne szanse na rynku
pracy zdominowanym, w naszym regionie, przez europejskie firmy.
Nauczanie
dwujęzyczne
W naturalnej
sytuacji określamy kogoś, że jest dwujęzyczny, gdy posługuje się swobodnie w
mowie i piśmie dwoma językami: językiem ojczystym i językiem obcym na takim
samym poziomie.
Nauczanie dwujęzyczne polega na nauce przedmiotów niejęzykowych w dwóch
językach: w języku ojczystym i języku obcym.
Jak to będzie w naszej szkole?
Uczniowie zainteresowani nauką w sekcji
dwujęzycznej zobowiązani są do napisania testu predyspozycji językowych.
Sprawdzian ten nie wymaga znajomości języka obcego, natomiast ma na celu
zbadanie umiejętności logicznego myślenia, kojarzenia, zapamiętywania
usłyszanych, zapisanych informacji niezbędnych podczas nauki przedmiotu w
języku obcym. Siódmoklasiści rozpoczynają naukę języka niemieckiego/ hiszpańskiego od podstaw
i uczą się go w zakresie 2 godzin tygodniowo. Język angielski ma formę
rozszerzoną- od 5 do 6 godzin w tygodniu. Rozpoczynają także naukę przynajmniej 2
przedmiotów niejęzykowych z elementami języka obcego. Nauczyciel określa
proporcje między językiem ojczystym a obcym, w zależności od poziomu znajomości
języka obcego przez ucznia oraz w zależności od tematu. W języku obcym można
nauczać dowolnego przedmiotu, z wyjątkiem języka polskiego, historii i
geografii Polski oraz innego języka obcego.
Korzyści nauczania
dwujęzycznego
•
Wszechstronny rozwój.
• Stosowanie języka obcego jako narzędzia do poznawania wiedzy z innych
przedmiotów.
• Posługiwanie się językiem obcym w sposób autentyczny.
• Możliwość studiowania w języku obcym w Polsce i w innych krajach.
Kandydat do klasy
dwujęzycznej powinien:
• być zdolny;
• mieć dobrą pamięć;
• posiadać szerokie zainteresowania;
• lubić podróże i być ciekawym świata;
• być śmiałym, otwartym, łatwo nawiązywać kontakty z ludźmi;
• odznaczać się tolerancją;
• umieć pracować w grupie;
• być wytrwałym w dążeniu do celu.
Nasz Zespól bierze udział w dwóch projektach w ramach programu eTwinning: „Three schools, Three countries, many friends”- kraje / miasta partnerskie Le Bugue – Francja, Granollers – Hiszpania; oraz ”Korespondujemy z rówieśnikami z innych krajów- poznajemy ich kulturę i tradycje.” Kraje / miasta partnerskie Konya- Turcja, Patra- Grecja, Simleu Silvaniei- Rumunia, Foggia- Włochy. Od czterech lat nasza szkoła utrzymuje kontakty z czterema placówkami z zagranicy – Włoch, Turcji, Grecji i Rumunii. W tym roku do współpracy włączyła się szkoła z Litwy. W ramach współpracy nasi uczniowie wymieniają listy, w których przedstawiają siebie, swoje rodziny i szkołę, zainteresowania, sposoby spędzania wolnego czasu. Starsze klasy realizują projekty poświęcone atrakcjom Poznania i Polski, zwyczajom związanym z Bożym Narodzeniem i Wielkanocą oraz tradycjom kulinarnym. Uczniowie przygotowują zarówno tradycyjne listy, pocztówki, zdjęcia, jak i prezentacje wykonane przy użyciu nowoczesnych technologii. Korespondencja z rówieśnikami z innych krajów daje naszym uczniom wiele radości i jest okazją do poznania innych kultur, nauki tolerancji oraz wykorzystania języka angielskiego w praktyce.
Dnia 22 sierpnia 1975 roku w Szkole Podstawowej nr 65 na osiedlu Kosmonautów zabrzmiał pierwszy dzwonek. 1 września 1975 roku pani dyrektor mgr Irena Grunwald uroczyście rozpoczęła nowy rok szkolny. W nowej placówce naukę rozpoczęło 916 uczniów w 23 oddziałach w 14 salach lekcyjnych. Wkrótce też odbyły się wybory pierwszego Samorządu Uczniowskiego.
Po trzech latach 20 października 1978 Szkoła otrzymała imię Franciszka Żwirki i Stanisława Wigury. Obecny podczas uroczystości syn Franciszka Żwirki, pan Henryk Żwirko, odsłonił tablicę pamiątkową w holu głównym . W ósmą rocznicę tego wydarzenia szkoła otrzymała sztandar, który został ufundowany przez nauczycieli, uczniów i rodziców.
W kolejnych latach szkoła została przyjęta m. in. do Klubu Przodujących Szkół, do Wielkopolskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie, uzyskała certyfikat Szkoły z Klasą, Kreatywnej Szkoły, Szkoły z Klimatem oraz Szkoły Odkrywców Talentów.
W ciągu wszystkich lat funkcjonowania szkoły organizowane były liczne apele i uroczystości, realizowano różnorodne programy i projekty edukacyjne. Szkoła współpracowała z innymi placówkami i organizacjami. Uczniowie brali udział w konkursach przedmiotowych i olimpiadach i odnosili w nich sukcesy, wydawali szkolne gazetki, zwyciężali w zawodach sportowych.
Wiele lat historii szkoły przyczyniło się do powstania tradycji, które stały się szczególnie bliskie całej społeczności szkolnej i są do dziś jej cechą charakterystyczną (np. Dzień Patrona, Drzwi Otwarte, koncerty charytatywne). Są też takie dni, na które uczniowie zawsze czekają z niecierpliwością, kiedy odbywa się Rambit Mikołajkowy, wigilie klasowe, baliki karnawałowe, zielone szkoły czy klasowe wycieczki. W 2013 roku powstał hymn oraz logo szkoły.
Od roku szkolnego 2013/14 Szkoła Podstawowa nr 65 i Przedszkole nr 175 funkcjonują jako Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 5.
Zajęcia komputerowe