Szkoła Podstawowa nr 56 z Oddziałami Dwujęzycznymi wchodzi wraz z XVI Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi i Przedszkolem nr 85 w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 im.Charles de Gaulle’a w Poznaniu.
Jest to JEDYNA W POLSCE SAMORZĄDOWA SZKOŁA DWUJĘZYCZNA prowadząca nauczanie dwujęzyczne od klasy pierwszej.
Nabór do klas 1. szkoły podstawowej odbywa się na ogólnie obowiązujących zasadach określonych w Prawie Oświatowym.
W ramach eksperymentu pedagogicznego w klasach 1. szkoły podstawowej liczba godzin języka angielskiego wynika z ramowego planu nauczania i nie ulega ona zwiększeniu. Program realizowany na lekcjach języka angielskiego stanowi powiązanie treści programowych nauczania języka angielskiego z treściami nauczania wynikającymi z programu nauczania zintegrowanego. W klasach 2. i 3. szkoły podstawowej następuje zwiększenie liczby godzin języka angielskiego do 3 godzin tygodniowo, co stanowi o 1 godzinę więcej niż liczba godzin wynikająca z ramowego planu nauczania.
Najważniejszym działaniem wprowadzającym dwujęzyczny tryb nauczania w klasach 1., 2. oraz 3. szkoły podstawowej jest realizacja po 4 całodniowych bloków zajęć prowadzonych dwujęzycznie w każdym roku szkolnym. Dla każdego z poziomów określono temat wiodący, scalający realizowane treści, obejmujące wszystkie realizowane ścieżki edukacyjne: matematyczną, przyrodniczo-społeczną, muzyczną, plastyczną oraz techniczną.
Uczniowie każdej z klas realizują całoroczny projekt, którego efekty są prezentowane szeroko pojętej społeczności szkoły na koniec każdego roku szkolnego. Zajęcia te są wspólnie przygotowane i prowadzone przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczyciela języka angielskiego, a realizowane treści stanowią powtórzenie i utrwalenie materiału wcześniej zrealizowanego na zajęciach w języku polskim.
Oprócz realizacji powyższych treści w ramach całodniowych zajęć tematycznych, na koniec pierwszego i drugiego semestru każdego roku szkolnego odbywa się całodniowy blok zajęć problemowo-projektowych, podsumowujący w wersji angielskiej materiał zrealizowany po polsku w trakcie semestru. W ramach podsumowania klasy 1., zakłada się zrealizowanie bloku zajęć przyrodniczych w formie edukacji outdoorowej. Pobyt w np. ogrodzie zoologicznym stawia sobie za cel utrwalenie treści zrealizowanych w ramach edukacji przyrodniczej poza salą lekcyjną, co wprost odnosi się do założeń immersji językowej, czyli zastosowania języka w realiach życia codziennego.
Pierwszy etap ewaluacji wiedzy i umiejętności nabytych przez uczniów realizujących eksperyment następuje po klasie 3. szkoły podstawowej w formie ustnej. Indywidualne wyniki uczniów biorących udział w ewaluacji stanowią podstawę zakwalifikowania ucznia do dalszej realizacji eksperymentu w klasach 4.-6. szkoły podstawowej. Na każdym poziomie od klasy 4. do 6. szkoły podstawowej tworzone są po dwa oddziały dwujęzyczne.
Kwalifikowanie uczniów do oddziałów klas 4. szkoły podstawowej objętych eksperymentem umożliwia się uczniom, którzy otrzymają promocję do klasy 4. i uzyskają pozytywny wynik prób predyspozycji językowych. Próby te przeprowadzane są zgodnie z najnowszymi nurtami w glottodydaktyce, badającymi umiejętności kognitywne dziecka. Jednostką odpowiedzialną za ich przygotowanie jest Wydział Anglistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Uczniowie, którzy ukończą klasę 3. Szkoły Podstawowej nr 56, a których rodzice nie będą wnioskowali o zakwalifikowanie do oddziału dwujęzycznego od klasy 4. oraz uczniowie, którzy nie zakwalifikują się do oddziału dwujęzycznego z powodu niewystarczającego poziomu predyspozycji językowych kontynuują naukę w szkole od klasy 4. w oddziale ogólnodostępnym w Szkole Podstawowej nr 56.
W klasach 4.-6. szkoły podstawowej realizowane jest 6 godzin języka angielskiego tygodniowo (3 godziny z ramowego planu nauczania i 3 godziny w ramach eksperymentu pedagogicznego). Od klasy 4. szkoły podstawowej (przy założeniu liczebności klasy wynoszącej minimum 25 osób) następuje podział uczniów na grupy wg poziomów zaawansowania na podstawie wyników ewaluacji przeprowadzonej po klasie 3.
Każda grupa nauczana jest przez 2 polskich nauczycieli języka angielskiego oraz native speaker’a (w układzie godzinowym: 3h + 2h + 1h w tygodniu).
Klasy 4.-6. szkoły podstawowej objęte eksperymentem realizują dwujęzycznie dwa przedmioty. W trakcie tych zajęć prowadzonych częściowo po polsku, częściowo po angielsku, stosowane są różnorodne formy pracy: nauczanie w grupie, praca w grupach roboczych, warsztaty, prezentacje materiałów audiowizualnych. Zajęcia mają przede wszystkim charakter ćwiczeniowy i warsztatowy, co pozwoli na praktyczne zastosowanie wiedzy teoretycznej. Uczeń pozyska merytoryczne informacje wykorzystując swoje umiejętności językowe. Poprawność językowa stanowi wartość drugorzędną, ale nauka słownictwa odgrywa istotną rolę.
Uczniowie SP56 mają do dyspozycji klimatyzowane sale lekcyjne wyposażone w różnorodne pomoce dydaktyczne oraz sprzęt audiowizualny i multimedialny, tablice interaktywne, dwie pracownie komputerowe i stały dostęp do Internetu.
Szkoła oferuje bogaty wachlarz zajęć pozalekcyjnych - rozwijających zainteresowania uczniów (np. robotyka, zajęcia sportowe, zajęcia teatralne, artystyczne), zajęcia przygotowujące do konkursów i olimpiad przedmiotowych, półkolonie w okresie wakacji letnich i zimowych.
Uczniowie korzystają w ramach zajęć z wychowania fizycznego, zajęć pozalekcyjnych oraz treningów koszykówki, z nowoczesnej pełnowymiarowej hali sportowej z pełnym zapleczem. Szkoła posiada boiska ze sztuczną nawierzchnią do piłki koszykowej, siatkowej i nożnej oraz dwa place zabaw, a także Podwórko "Nivea".
Wszyscy uczniowie szkoły podstawowej uczą się języka angielskiego, który jest wiodącym, a ponadto od klasy VII uczniowie mają możliwość wyboru drugiego języka, którego będą się uczyć w zwiększonym do 3h tygodniowo wymiarze. Są to języki: niemiecki, francuski, włoski, chiński, rosyjski i hiszpański.
Najmłodsze dzieci mogą korzystać z opieki świetlicy szkolnej, która działa od 7.00 do 17.00. W ramach zajęć świetlicowych uczniowie korzystają z różnorodnej oferty zajęć, dostosowanej do zainteresowań uczniów (zajęcia sportowe, zajęcia artystyczne, robotyka, języki obce).
Wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna oraz bogata baza dydaktyczna sprawiają, że uczniowie osiągają bardzo dobre wyniki nauczania zarówno w konkursach przedmiotowych (finaliści i laureaci konkursów organizowanych przez Wielkopolskiego Kuratora Oświaty) jak i na egzaminach zewnętrznych.
Na poziomie klas VII i VIII istnieje możliwość uczestnictwa w wymianie międzyszkolnej z partnerską placówką z Niemiec.
W szkole panuje przyjazna uczniom atmosfera, a działający od kilku lat monitoring wraz z systemem kamer znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa uczniów.