- Nazwa oddziału
-
1TR-technik reklamy
- Cykl kształcenia
-
5
- Języki obce
-
- Przedmioty punktowane
-
obowiązkowe
- język polski
- matematyka
dodatkowe
- język obcy nowożytny
- informatyka
- Przedmioty rozszerzone
-
- język angielski
- Zawody
-
Technik reklamy
- Opis
-
Zawód technik reklamy jest zawodem szerokoprofilowym z branży poligraficznej (PGF) wymagającym łączenia w sobie wiedzy ekonomicznej z zakresu gospodarki rynkowej, wiedzy psychologicznej, plastycznej, jak i umiejętności kreatywnych, organizacyjnych i komunikacji interpersonalnej. Oferta kształcenia w zawodzie technik reklamy skierowana jest zarówno do żeńskiej jak i męskiej części absolwentów szkół podstawowych. W ramach zawodu wyodrębnione zostały dwie kwalifikacje: PGF.07. Wykonywanie przekazu reklamowego i PGF.08. Zarządzanie kampanią reklamową.Główne zadania zawodowe to: technik reklamy tworzy, produkuje oraz sprzedaje usługi reklamowe, przygotowuje oferty produktów i usług reklamowych, prowadzi sprzedaż produktów i usług reklamowych, realizuje strategie marketingowe , tworzy przekaz reklamowy, wykonuje projekty reklamy, organizuje i prowadzi kampanie reklamowe, tworzy plan mediowy, bada opinie klientów oraz skuteczność i efektywność reklamy.Egzamin potwierdzający kwalifikację w zawodzie zaplanowano dla kwalifikacji: PGF.07. Wykonywanie przekazu reklamowego – pod koniec II sem. w III klasie, dla kwalifikacji PGF.08. Zarządzanie kampanią reklamową – pod koniec II sem. w IV klasie.
Branża reklamowo-komunikacyjna jest jedną z najważniejszych branży XXI wieku. Sektor komunikacji marketingowej jest motorem wzrostu gospodarczego w krajach podlegających intensywnym procesom deindustrializacji. Jest także dobrym miernikiem koniunktury gospodarczej. Prognozuje się, że w perspektywie do 2020 roku sektor (w Europie) będzie dawał zatrudnienie ponad 7 milionom osób.W krajach rozwiniętych sektor komunikacji marketingowej rośnie w tempie znacznie przewyższającym inne sektory gospodarki, co powoduje zwiększenie liczby miejsc pracy dla najlepiej wykształconych pracowników.
Dotychczas zawód technik organizacji reklamy przypisany był do obszaru usług i administracji ale aktualnie w nowej nazwie jako technik reklamy jest w obszarze poligraficzno-fotograficzno-reklamowym (PGF). Branża marketingowa i reklamowa podlega dynamicznym zmianom, które napędza rozwój cyfrowych technologii i nowoczesnych mediów przekazu reklamowego. Przedstawiciele branży stoją przed koniecznością nieustannego poszerzania wiedzy i zdobywania nowych doświadczeń. Analizy rynku pracy wykonane przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie wskazują na nadwyżki specjalistów w branży reklamowej, natomiast analizując rynek pracy można wnioskować ogromne zapotrzebowanie w tej branży, biorąc pod uwagę ilość ofert pracy w całej Polsce. Pracodawcy poszukują ludzi kreatywnych, innowacyjnych i gotowych na rozwój. Poza tym specjaliści branży reklamowej mają duże możliwości samozatrudnienia.Absolwent kierunku technik reklamy znajdzie zatrudnienie w branży reklamowo-komunikacyjnej w następujących firmach: agencje reklamowe full service lub agencje specjalistyczne, działy marketingu i reklamy przedsiębiorstw produkcyjnych,?handlowych i usługowych, biura ogłoszeń środków masowego przekazu, działy promocji środków masowego przekazu, agencje i studia graficzne, studia produkcyjne, agencje do spraw kontaktów z?prasą i kształtowania PR-public relations, media ogólnopolskie i lokalne: telewizja, radio, prasa; instytuty badań opinii publicznej.Celem kształcenia zawodowego technika reklamy w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Nysie jest przygotowanie uczniów do realiów współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego dostosowania się do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. Jest to zawód, w którym ogromne znaczenie ma kształcenie przez całe życie, dlatego uczący musi mieć świadomość ciągłej aktualizacji wiedzy i doskonalenia własnych umiejętności zawodowych.
W programie nauczania wyodrębniono przedmioty teoretyczne zawodowe:Podstawy reklamyMarketing w reklamiePrawo i etyka w reklamiePsychologia reklamyTechniki i produkcja reklamyJęzyk obcy (angielski) w reklamieoraz przedmioty realizowane w formie zajęć praktycznych:Organizacja sprzedaży reklamy;Projektowanie i prowadzenie kampanii reklamowejPracownia rysunku i liternictwaGrafika komputerowa (na oprogramowaniu z pakietu Adobe CC)Praktyka zawodowa w klasie IV i klasie VAbsolwent technikum w zawodzie technik reklamy powinien być przygotowany do wykonywania następujących szczegółowych zadań zawodowych:w zakresie kwalifikacji PGF.07. Wykonywanie przekazu reklamowego:- posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu reklamy i marketingu,- określać rolę i funkcje reklamy w różnych kontekstach,- stworzyć przekaz reklamowy,- stworzyć plany sprzedażowe reklamy,- redagować oferty handlowe i wyceny dla klientów,- wykonać projekty reklam, posługując się oprogramowaniem do grafiki i dokumentacją,- zarządzać procesem tworzenia reklamy,- znać i analizować rynek mediów,- współpracować w zespole tworzącym reklamę,- wykazać się kreatywnością i otwartością na zmiany oraz przestrzegać zasad kultury i - - etyki w komunikacji z innymi osobami,w zakresie kwalifikacji PGF.08. Zarządzanie kampanią reklamową:- posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu reklamy,- określać rolę i funkcje reklamy w różnych kontekstach,- zarządzać procesem tworzenia reklamy,- współpracować w zespole tworzącym reklamę oraz zarządzać małymi zespołami,- wykazać się kreatywnością i otwartością na zmiany oraz przestrzegać zasad kultury i etyki w komunikacji z innymi osobami,- wykorzystać wiedzę z zakresu psychologii w procesie powstawania reklamy,- opracować strategię komunikacji marki,- opracować plan kampanii reklamowej oraz zarządzać procesem jej realizacji,- wyciągać wnioski z badań reklamy i je prezentować,- sprzedać zleceniodawcy kampanię reklamową,- sporządzać media plany,- stosować techniki kreatywne, przepisy prawa, normy etyczne,- zarządzać informacjami w procesie realizacji kampanii reklamowej,- planować i realizować badania reklamy,- aktualizować swoją wiedzę i doskonalić swoje umiejętności zawodowe,- wprowadzać rozwiązania poprawiające warunki i jakość pracy.KWALIFIKACJE WYODRĘBNIONE W ZAWODZIE od 2019 r.:PGF.07. Wykonywanie przekazu reklamowegoPGF.08. Zarządzanie kampanią reklamową