- Nazwa oddziału
-
1n
- Cykl kształcenia
-
5
- Języki obce
-
- Przedmioty punktowane
-
obowiązkowe
- język polski
- matematyka
dodatkowe
- język obcy nowożytny
- informatyka
- Przedmioty rozszerzone
-
- matematyka
- fizyka
- Zawody
-
Technik nowej mobilności
- Opis
-
Technik nowej mobilności
Eksperyment pedagogiczny
w Zespole Szkół Samochodowych w ŁodziProducenci współczesnych samochodów wyposażają układy napędowe w systemy zapewniające uzyskiwanie jak najkorzystniejszych parametrów ekologicznych
i ekonomicznych. Silniki spalinowe zarówno o zapłonie iskrowym jak zapłonie samoczynnym pomimo stosowania nowoczesnych technologii redukujące składniki toksyczne w spalinach (katalizatory, filtry cząsteczek stałych, systemy redukujące tlenki azotu) nie są już w stanie zmniejszyć ilości emitowanych szkodliwych składników spalinach. Stąd szukanie przez producentów samochodów napędów ekologicznych. W roku 1998 Toyota rozpoczęła produkcję samochodu o napędzie hybrydowym ( przekazywanie napędu silnikiem spalinowym i silnikiem elektrycznym) co znacznie zmniejszyło emisję składników toksycznych w spalinach.Dynamiczny rozwój produkcji baterii trakcyjnych przyczynił się do wprowadzania na rynek od 2012 roku samochodów o napędzie elektrycznym.
Pojazd elektryczny jest ekologiczny w miejscu użytkowania, całkowita zero emisyjność tego pojazdu może wystąpić w przypadku ładowania z: odnawialnych źródeł energii, elektrowni jądrowej lub napędzany paliwem wodorowym.
Unia Europejska ogłosiła, że po 2035 roku w salonach mogą być sprzedawane wyłącznie pojazdy zeroemisyjne, czyli samochody elektryczne czerpiące energię z akumulatora (BEV) oraz wykorzystujące wodór do produkcji prądu przez ogniwa paliwowe (FCEV).
Zawód technik nowej mobilności jest związany z eksploatacją, diagnostyką, obsługą i naprawą pojazdów elektromobilnych. Kształcący się w tym kierunku uczniowie będą specjalistami w dziedzinie: sprzedaży, eksploatacji, diagnostyki, obsługi i naprawy pojazdów elektromobilnych. Zapotrzebowanie na techników nowej mobilności będzie coraz większe bo to nie tylko pojazdy samochodowe z napędem mobilnym, ale również rowery i hulajnogi o napędzie elektrycznym i wózki widłowe.
Samochód elektromobilny, rozwinięty pod względem technicznym potrzebuje zupełnie innych obsługujących go mechaników i techników rozumiejących rewolucję, jaka dokonała się w technice. W związku z tym istnieje potrzeba kształcenia specjalistów, którzy posiadają umiejętności eksploatacji, diagnozowania i napraw nowoczesnych systemów pojazdów.
Zgodnie z zaproponowaną podstawą programową dla zawodu Technik nowej mobilności
w trakcie procesu kształcenia uczniowie uzyskają wiedzę i umiejętności z zakresu komputerowego wspomagania diagnostyki elektronicznych i elektrycznych układów
w pojazdach, obsługi nowoczesnych urządzeń diagnostycznych wspomagających obsługę i naprawę pojazdów jak również obsługi stacji ładowania baterii pojazdu.Ukształtowane umiejętności pozwolą na podjęcie pracy w wysoko wyspecjalizowanych zakładach , salonach sprzedaży oraz stacjach obsługi i kontroli pojazdów.
W podstawie programowej nowego zawodu objętego eksperymentem pedagogicznym przewidziano kształcenie w dwóch kwalifikacjach zawodowych.
Pierwszą z nich jest kwalifikacja MOT.02 Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych; jest to kwalifikacja:
- w zawodzie elektromechanik pojazdów samochodowych w Szkole Branżowej I stopnia, oraz- pierwsza kwalifikacja w zawodzie technik pojazdów samochodowych.
Nową kwalifikacją jest MOT.XX Organizacja i prowadzenie procesu obsługi mobilnych pojazdów, w której zawarte są treści kształcenia związane z pojazdami mobilnymi.
Absolwent zawodu technik nowej mobilności: ukształtuje umiejętności kierowania pojazdami samochodowymi w zakresie kategorii B oraz zostanie przygotowany do zdawania egzaminu uprawniającego do eksploatacji urządzeń elektrycznych do 1kV.
Dla absolwentów Szkoły Branżowej I stopnia w zawodzie elektromechanik pojazdów samochodowych będzie istniała możliwość kontynuowania nauki w Szkole Branżowej II stopnia i po zdaniu kwalifikacji MOT.XX Organizacja i prowadzenie procesu obsługi mobilnych pojazdów uzyskania tytułu technika nowej mobilności.
Szacowane jest że po roku 2035 około 280 000 mechaników będzie musiało uzyskać uprawnienia do obsługi i naprawy pojazdów mobilnych stąd możliwość prowadzenia dla tej grupy pracowników kursów kwalifikacyjnych w zakresie kwalifikacji MOT.XX Organizacja i prowadzenie procesu obsługi mobilnych pojazdów i uzyskanie nowego zawodu.
Zajęcia dodatkowe:
Kurs SEP „ eksploatacja urządzeń elektrycznych do 1kV ” w klasie IV
Umiejętność kierowania pojazdem kategorii B
Praktyki zawodowe klasa III – 140 godzin
Praktyki zawodowe klasa IV – 140 godzin
Kwalifikacja IMOT.02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych,
Kwalifikacja IIMOT.XX. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi mobilnych pojazdów.
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik mobilności pojazdów powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych:
1) w zakresie kwalifikacji MOT.XX. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi mobilnych pojazdów:a) diagnozowania stanu technicznego mobilnych pojazdów samochodowych,
b) obsługiwania i naprawiania mobilnych pojazdów samochodowych,
c) organizowanie i nadzorowanie procesu obsługi mobilnych pojazdów samochodowych,d) przeprowadzanie badań technicznych mobilnych pojazdów samochodowych,
e) obsługiwania i naprawiania rowerów elektrycznych i hulajnóg elektrycznych,
d) obsługiwania i naprawiania wózków widłowych mobilnych.
Kierunek zostanie uruchomiony po uzyskaniu zgody MEN.
Kandydaci do naszej szkoły zobowiązani są wykonać badania lekarskie,
orzekające brak przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu, na podstawie otrzymanego skierowania z naszej placówki, a także warunkiem podjęcia nauki w kierunkach dotyczących uzyskania prawo jazdy jest brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami.