Misja szkoły
Misja
Zgodnie z przesłaniem patronki szkoły Marii Skłodowskiej-Curie nasze liceum buduje w uczniach i pracownikach wiarę we własne możliwości, odwagę do stawiania czoła przeciwnościom oraz do wytyczania sobie wybitnych celów, a także inspiruje młodzież do wszechstronnego rozwoju w sprzyjającym jej środowisku wychowawczym.
Wizja
Jesteśmy nowoczesną szkołą wspierającą ucznia w jego wszechstronnym rozwoju. Dlatego:
Respektując standardy krajowe w zakresie edukacji i wychowania, pracujemy w oparciu o najlepsze programy kształcenia oraz opracowujemy własne programy edukacyjne i wychowawcze, Ściśle współpracujemy z instytucjami naukowymi, kulturalnymi, społecznymi, które wspierają naszą działalność edukacyjną i materialną.
Wykorzystujemy technologie informacyjne w procesie nauczania przedmiotowego i pracy własnej ucznia.
Budujemy i rozwijamy Wewnątrzszkolny System Oceniania zachowując zasadę: uczeń zna wymagania edukacyjne, a sposoby i kryteria oceniania są przez niego akceptowane.
Kładziemy duży nacisk na oddziaływania profilaktyczno-wychowawcze, rozpoznając, diagnozując i rozwiązując problemy o charakterze wychowawczym i zdrowotnym, mając jednocześnie na uwadze potrzeby edukacyjne i psychologiczne młodzieży. Szczególnie w tym zakresie ściśle współpracujemy ze środowiskiem domowym uczniów.
Rada pedagogiczna ustawicznie doskonali swoje umiejętności i kwalifikacje dostosowując się do potrzeb środowiska szkolnego i pozaszkolnego. Aktywnie współpracuje z dyrekcją nad rozwojem liceum oraz rozwija współpracę zespołową min. przez twórcze i konstruktywne rozwiązywanie problemów.
Posiadana baza szkoły pozwala na efektywne kształcenie i daje możliwość nowoczesnego prowadzenia procesu dydaktyczno-wychowawczego.
Wszyscy pracownicy szkoły dzięki okresowemu mierzeniu jakości, stale doskonalą funkcjonowanie szkoły we wszystkich jej obszarach.
Panująca przyjazna atmosfera partnerstwa wszystkich uczestników procesu edukacyjno-wychowawczego sprzyja stwarzaniu warunków do zdobycia przez ucznia szerokiej wiedzy stanowiącej naukową podstawę zrozumienia współczesnego świata i człowieka oraz wyrobienia umysłowego, emocjonalnego, wolicjonalnego nastawienia oraz gotowości do rzetelnego wypełniania obowiązków.
Klasa 1A/1 j.polski, geografia, j.angielski (ang+niem)
Klasa 1A/2 j.polski, geografia, j.angielski (ang+hiszp)
Klasa 1B j.hiszpański, j.angielski, geografia (ang+hiszp)
Zarys historii XXIV LO w Łodzi
Historia XXIV Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Łodzi sięga lat pięćdziesiątych, kiedy to w 1953 roku powstała szkoła pod nazwą 8 Towarzystwo Przyjaciół Dzieci. Zdniem 1 września 1953 roku została przemianowana na XIV Szkołę Towarzystwa Przyjaciół Dziecistopnia podstawowego i licealnego i przeniesiona do budynku przy ulicy Bojowników Getta 3/5. Pierwszym dyrektorem szkoły była mgr Leokadia Amanowicz. Uroczystego powołania szkoły dokonała przedstawicielka Wydziału Oświaty RN miasta Łodzi Janina Zmarz. W roku 1957 z ciągu podstawowego XIV Szkoły TPD powstała Szkoła Podstawowa Nr 45, a z ciągu licealnego – XXIV LO,któremu na siedzibę wyznaczono część pomieszczeń w budynku IV Szkoły TPD przy ulicy Nowotki 16 (obecnie ulica Pomorska). W grudniu 1961 liceum staje się samodzielne i otrzymuje gmach, w którym mieści się dzisiaj przy ulicy Marysińskiej 61/67.
15 marca 1959 roku szkoła otrzymała sztandar oraz imię Marii Skłodowskiej-Curie. Podczas uroczystości pani Dyrektor Leokadia Amanowicz odebrała sztandar z rąk przedstawiciela Komitetu Rodzicielskiego i przekazała go delegacji uczniów. Padły wówczas słowa przysięgi:
„Przyjmując ten sztandar jako symbol największych wartości – w imieniu młodzieży naszej szkoły – przyrzekamy: nie uchybić w niczym widniejącemu na nim godłu naszej Ojczyzny i pamięci naszej Patronki – Marii Skłodowskiej – Curie. Będziemy pracować, uczyć się wytrwale, bo poznawanie tajników przyrody przynosiło szczęście ludzkości. Prawda i postęp, dobro i piękno staną się dla nas największymi ideałami, ku którym w miarę swoich sił i możliwości będziemy zdążać, w imię ich walczyć, by tworzyć nowe, lepsze życie.”
14 listopada 1967r. odsłonięto popiersie patronki szkoły. Odbyło się to w dniu setnej rocznicy jej urodzin. Obok popiersia zostały uwieńczone słowa Marii:
„trzeba mieć odwagę
i głównie wiarę w siebie,
że się jest do czegoś zdolnym
i że do tego czegoś dojść potrzeba”.
Do tradycji szkoły należy szczególna dbałość o wysoki poziom nauczania, a przejawy tej troski to m.in. wysokie kwalifikacje kadry pedagogicznej i ciągłe ich doskonalenie. Wszyscy nauczyciele legitymują się wyższym wykształceniem, ponad połowa ukończyła studia podyplomowe doskonalące lub dające kwalifikacje do nauczania kolejnego przedmiotu.
W latach siedemdziesiątych naszą szkołę żartobliwie nazywano „wylęgarnią dyrektorów” – 6 naszych nauczycieli zostało dyrektorami lub wicedyrektorami szkół średnich.
W tworzeniu klimatu sprzyjającemu osiąganiu przez uczniów wysokich wyników nauczania pomagają takie elementy życia szkolnego XXIV Liceum Ogólnokształcącego jak: przygotowywanie uczniów do udziału w konkursach i olimpiadach, organizowane w przeszłości konkursy na najlepszego ucznia liceumi najlepszego ucznia Łodzi, Dzień Nauki i Kultury, prezentacja osiągnięć uczniowskich, dokumentowanych w Kronice Szkolnej i Księdze Honorowej.
Zawsze byliśmy otwarci na kontakty z innymi krajami. Kronika Szkolna odnotowuje wizyty w naszej szkole: przedstawiciela ambasady radzieckiej, nauczycieli z NRD, grupy nauczycieli z Japonii, przedstawicielki nauczycieli amerykańskich. W latach 1990-1992 trwała wymiana młodzieży i nauczycieli naszego liceum ze szkołą średnią z Rzymu. Od roku 1995 do dzisiaj realizowana jest wymiana ze szkołą średnią w Hamburgu.
Wbrew dość powszechnym opiniom o negatywnym naborze do zawodu nauczycielskiego wśród naszego grona pedagogicznego są absolwenci naszego liceum – dwie polonistki, anglista, chemik, informatyk, geograf. Byli wybitnymi uczniami i mają swoje miejsce w Księdze Honorowej. O dobrej atmosferze i zaufaniu jakim cieszy się szkoła w środowisku świadczy fakt, że obecnie i w przeszłości uczyła się i uczy u nas duża grupa młodzieży – dzieci naszych absolwentów. Najbardziej cieszy nas to, że prawie wszyscy absolwenci kontynuują edukację i nawet ci, mający problemy z nauką, odnajdują w dorosłym życiu satysfakcjonującą sferę działalności.
Proponowaliśmy i proponujemy uczniom udział w różnych formach aktywności. Najdłuższą tradycję mają zajęcia i rozgrywki sportowe obecne od zawsze, teraz mogą być jeszcze realizowane w siłowni oraz na boisku do piłki nożnej ze sztuczną nawierzchnią. Od 1962 roku istniała Spółdzielnia Uczniowska, a jejdziałalność była uznawana jako przedsięwzięcie klas o profilu matematyczno-fizyczno-informatycznym.
Z najstarszych tradycji kontynuujemy uroczystość ślubowania klas pierwszych i ślubowanie absolwentów zachowując oryginalne teksty. Wierzymy, że sprzyja to kształtowaniu poczucia więzi uczniów ze szkołą. Bardzo ważne jest podtrzymywanie istniejących zwyczajów, ale nie możemy nie dostrzegać zmian zachodzących w otaczającej rzeczywistości i związanych z nimi nowych, innychpotrzeb młodzieży i rodziców.
Staramy się sprostać wyzwaniom współczesności i wyposażyć ucznia w umiejętności niezbędne do funkcjonowania w przyszłości. Sprawne posługiwanie się komputerem jest ważnym wyznacznikiem sukcesu. Realizujemy to poprzez zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne z informatyki w dobrze wyposażonej pracowni internetowej. Nasza szkoła jako jedna z pierwszych oferowała możliwość korzystania przez uczniów z sieci globalnej. Posiadamy nowoczesną czytelnię multimedialną z 8 stanowiskamikomputerowymi z dostępem do Internetu, gdzie uczniowie mogą przygotowywać się do lekcji.Wpracowni jest przygotowanych 18 stanowisk komputerowych. W kilkunastu pracowniach przedmiotowych znajdują się komputery wykorzystywane w procesie lekcyjnym. Komputery są równieższeroko wykorzystywane w zarządzaniu szkołą.
Rozumiemy konieczność wzmożenia nauczania języków obcych. Stwarzamy warunki, aby uczniowie opanowali na bardzo dobrym poziomie dwa języki obce: angielski i niemiecki. Zajęcia odbywają się w grupach międzyoddziałowych. Kolejny rok funkcjonuje klasa z innowacyjnym programem nauczania zjęzyka angielskiego z elementami kultury brytyjskiej i amerykańskiej. Od wielu lat organizujemy Festiwal Piosenki Angielskojęzycznej – wspaniałą imprezę, dającą możliwość rozwijania umiejętności i zdolności artystycznych i językowych. Od dwóch lat organizujemy konkurs języka niemieckiego. Uczniowie uczą się łaciny, z powodzeniem biorą udział w konkursach kultury antycznej. Od bieżącegoroku w naszej szkole jako jednej z dwóch w Łodzi uczniowie będą mogli uczyć się języka chińskiego.
Co roku 21 marca w „dzień wagarowicza” organizujemy święto szkoły. Impreza ta jest nie tylko upamiętnieniem naszej patronki Marii Skłodowskiej-Curie, ale również okazją do rozwijania w młodych ludziach poczucia świadomości przynależności zarówno do lokalnego społeczeństwa, jak i bycia Polakiem i Europejczykiem.
Jesteśmy głęboko przekonani o konieczności rozwijania takich umiejętności jak: współpraca w grupie, wyrażanie własnego zdania, słuchanie opinii innych rozwiązywanie problemów. Stwarzamy też możliwości, aby uczeń lepiej poznał samego siebie i mógł dokonywać racjonalnych i trafnych wyborów. Służyły temu i służą takie działania jak: wyjazdy integracyjne dla klas pierwszych (od 1994), realizacjaprogramów „Ekonomia stosowana” (od 1998), „Nasze spotkania” (od 1995), Edukacja prawna iobywatelska (rozszerzony program przedmiotu wiedza o społeczeństwie od 1997), zajęcia decyzyjne w Powiatowym Urzędzie Pracy i w Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej (od 2000r), badanie osobowości pod kątem predyspozycji zawodowych (2002r).
Bardzo znaczącymi i angażującymi uczniów i nauczycieli przedsięwzięciem są Targi Edukacyjne w których uczestniczymy od początku ich powstania oraz akcja „Otwarte Drzwi” organizowane od 1992 roku. Tradycją naszej szkoły w okresie przedświątecznym są wystawiane przez uczniów przedstawienia bożonarodzeniowe, które zkażdym rokiem nabierają coraz większego rozmachu pod względem angażujących się w to osób i środków.
Od wielu lat współpracujemy z szkołami wyższymi, zapewniając naszym uczniom zarówno spotkaniainformacyjne z ich pracownikami, jak również umożliwiając uczniom zapoznanie się z pracąw laboratoriach wyższych uczelni.
Efektem wytężonej nauki w ciągu trzech lat szkolnych jest wysoka bliska stu procent zdawalność nawybrane, dzienne (państwowe) kierunki studiów na uczelniach:
- łódzkich (Uniwersytet Łódzki, Politechnika Łódzka, Uniwersytet Medyczny, Wyższa SzkołaHumanistyczno – Ekonomiczna, Wyższa Szkoła Pedagogiczna) ;
- innych szkołach i uczelniach na terenie Polski (Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński,Akademia Rolnicza we Wrocławiu, SGGW w Warszawie, SGH w Warszawie Uniwersytet Lubelski i Uniwersytet Poznański).
Siłę naszej szkoły stanowią ludzie – mądrzy ioddani nauczyciele, którzy swojej działalności pedagogicznej stawiają ciągle pytania i dlatego się rozwijają oraz uczniowie z dużymi aspiracjami edukacyjnymi.
Autobusy linii:
- 57
- 65a
- 65b
- 70
- 81
Tramwaje linii
- 3a
- 3b
Zapraszamy na Drzwi Otwarte
25 kwietnia 2024 r. godz. 17.00-19.00
Najczęstsze pytania:
1. Jakie dokumenty powinien złożyć kandydat?
Aby starać się o przyjęcie do szkoły średniej, jest niezbędny wniosek oraz formularz z danymi osobowymi (do pobrania na naszej stronie internetowej), zaświadczenie o wynikach z egzaminu ósmoklasisty oraz świadectwo ukończenia szkoły.
2. Czy certyfikaty językowe są dodatkowe punkty?
Nie.
3. Jakie języki nauczane są w szkole?
W naszej szkole głównym językiem jest język angielski. Ponadto, każdy uczeń ma do wyboru drugi język: niemiecki, hiszpański lub włoski w zależności od profilu klasy. Języki nauczane są od poziomu podstawowego lub jako kontynuacja po szkole podstawowej.
4. W jakim wymiarze godzin nauczane są języki obce i na jakim poziomie?
Język angielski 3 godziny tygodniowo, drugi język do wyboru 2 godziny tygodniowo oraz jedna godzina języka łacińskiego.
5. Jaki jest wymiar godzin z przedmiotów rozszerzonych w poszczególnych klasach?
4 godziny przedmiotu rozszerzonego.
6. Czy można w trakcie roku szkolnego zmienić profil klasy?
Można zmienić profil klasy pod warunkiem uzupełnienia różnicy programowych przedmiotów rozszerzonych.
7. Ile osób jest w klasach?
Do wszystkich klas planujemy przyjąć po 28-32 uczniów (w zależności od klasy). Liczebności tych klas nie można zwiększyć ze względu na ograniczoną liczbę stanowisk w Sali komputerowej i zasady podziału na grupy na zajęciach.
8. Jakie zajęcia dodatkowe są organizowane w szkole?
Co roku organizujemy kursy przygotowawcze dla maturzystów, koło języka łacińskiego, koło języka angielskiego dla klas 1, zajęcia dla obcokrajowców.
9. Jak duży wkład w działanie szkoły ma samorząd uczniowski i na czym polegają dotychczasowe inicjatywy organizowane przez uczniów?
Samorząd uczniowski jest organem reprezentującym interesy wszystkich uczniów na forum szkoły, jest pomysłodawcą i realizatorem wielu inicjatyw szkolnych, zajmuje się organizacją życia szkolnego, działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami.
10. Czy w szkole organizowane są wycieczki?
Co roku w klasach pierwszych organizowane są wycieczki integracyjne. Ponadto, klasy borą udział w licznych wycieczkach kulturoznawczych i krajoznawczych oraz przedmiotowych.
11. Czy w szkole jest możliwe wykupienie obiadów, czy funkcjonuje sklepik szkolny?
W szkole nie ma możliwości wykupienia regularnych obiadów. Funkcjonuje za to bardzo dobrze wyposażony sklepik szkolny, gdzie można zakupić przekąski typu kanapki, owoce, słodkie bułki itp., a także dania na gorąco jak zapiekanki, tosty, zupy.
12. Czy lekcje religii i etyki są obowiązkowe?
Lekcje religii i etyki nie są obowiązkowe. Chętni mogą wybrać religię lub etykę, oba przedmioty albo całkowicie z nich zrezygnować.
13. Jakiej wysokości jest składka na Radę Rodziców?
Składka na Radę Rodziców jest dobrowolna. Na początku roku szkolnego rodzice sami deklarują chęć i wysokość składki.
14. Czy szkoła organizuje Drzwi Otwarte?
Tak. Co roku w naszej szkole organizujemy Drzwi Otwarte, podczas których można zwiedzić szkołę, porozmawiać z nauczycielami oraz uczniami, a także wziąć udział w różnego rodzaju zajęciach.
15. Czy w szkole działa Koło Wolontariatu?
Tak. W szkole od wielu lat prężnie działa zarówno Koło Wolontariatu jak i PCK.
16. Czy szkoła posiada szafki dla uczniów?
Tak. Każdy uczeń otrzymuje swoją szafkę.
17. Czy w szkole można korzystać z pomocy pielęgniarki?
Tak. Pielęgniarka szkolna urzęduje dwa dni w tygodniu.
18. Czy w szkole można skorzystać z pomocy psychologicznej?
Tak. W szkole zatrudniony jest pedagog, psycholog, psycholog specjalny oraz nauczyciele wspomagający i nauczyciel rewalidacyjny.
- Koła przedmiotowe dla maturzystów
- Koło Pierwszej Pomocy Przedmedycznej
- Koło filozoficzno-teologicznej
- Szkolne Koło PCK
- Zajęcia dodatkowe przygotowujące do egzaminu maturalnego dla klas IV.
- Konsultacje dla maturzystów i uczniów z pozostałych klas
- Koło Zwolnieni z Teorii- międzyoddziałowo- w ramach Innowacji
- Koła Języka Łacińskiego - przygotowanie ucznia do Olimpiady Języka
Łacińskiego
- Współpraca z Wydziałem Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.
- Współpraca z Fundacją
Kultury Irlandzkie
- Współpraca z
Uniwersytetem Medycznym w Łodzi
- Współpraca z Centrum
Dialogu im. Marka Edelmana
- Współpraca z Wydziałem
Nauk Geograficznych UŁ
- Współpraca z Wydział
Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego
- Współpraca z Pedagogiczną
Biblioteką Wojewódzką w Łodzi
- Współpraca z Miejską
Biblioteką w Łodzi
- Współpraca z Wojewódzką
Biblioteką Publiczną
- Współpraca z UŁ Katedrą
Bibliologii i Informatologii.
- Współpraca z
Uniwersytetem Łódzkim - program "Zdolny uczeń-świetny student"
- Współpraca z Uniwersytetem Łódzkim, Wydział Studiów
Międzynarodowych i Politologicznych
- Koła przedmiotowe dla maturzystów
- Koło Pierwszej Pomocy Przedmedycznej
- Koło filozoficzno-teologicznej
- Szkolne Koło PCK
- Zajęcia dodatkowe przygotowujące do egzaminu maturalnego dla klas IV.
- Konsultacje dla maturzystów i uczniów z pozostałych klas
- Koło Zwolnieni z Teorii- międzyoddziałowo- w ramach Innowacji
- Koła Języka Łacińskiego - przygotowanie ucznia do Olimpiady Języka Łacińskiego
- I miejsce w plebiscycie Szkoła Roku 2022 w Łodzi
- I miejsce w plebiscycie Szkoła Roku 2022 w województwie łódzkim
- Finalista XLI Olimpiady Języka Łacińskiego
- I miejsce w kategorii literackiej - Wojewódzki Konkurs Literacki i Artystyczny "W świecie wartości moralnych"
- 2 miejsce w łodzi i 9 w województwie łódzkim w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Przedsiębiorczości "Zwolnieni z Teorii"
- 3 miejsce w Ogólnopolskim Konkursie literacko -Plastycznym "Stefan Kardynał Wyszyński - Prymas tysiąclecia naszym Patronem"
- 3 miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Języka Łacińskiego
- 1 i 3 miejsce w Ogólnołódzkim Konkursie "Karol Scheibler - Król Bawełny"
- Łódzki Konkurs FETA - laureatka - udział w V edycji Programu "Zdolny uczeń - świetny student" realziowanego przez Wydział Biologii i ochrony Środowiska UŁ
- Nominacja na najlepszy projekt w Polsce w Ogólnopolskiej Olimpiadzie z Przedsiębiorczości ,,Zwolnieni z teorii"
- Konkurs o Puchar Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi - etap miejski - 2 miejsce i kwalifikacja do etapu wojewódzkiego