- technik informatyk
- technik programista
- technik mechatronik
- technik analityk
- technik elektryk
- technik robotyk
Chętnie przystępujemy do różnych projektów, dzięki czemu rozwijamy się bardzo dynamicznie. Wspomniane projekty obejmują działania inwestycyjne (takie jak remonty sal, dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz wyposażenie pracowni zawodowych), jak też prowadzenie szkoleń i kursów kwalifikacyjnych, umożliwiają odbywanie płatnych staży zawodowych dla uczniów oraz wyjazdy za granicę.
Zaczątkiem dzisiejszego Zespołu Szkół Technicznych w Grudziądzu było utworzenie 3 września 1946r. Państwowego Gimnazjum Elektrycznego przy Szkole Budowy Maszyn. Powstanie tego wydziału, tak wspomina były pedagog - Paweł Szmelter: "Szkoła (...) pierwsze formy organizacyjne otrzymała w Szkole Budowy Maszyn przy ulicy Warszawskiej. Ta wznowiła swą działalność prawie bezpośrednio po ustaniu działań wojennych. W trakcie prac nad zagadnieniami merytorycznymi Rada Pedagogiczna tej szkoły doszła do przekonania, że uruchomienie klasy o kierunku elektrycznym staje się koniecznością, klasy elektryczne uzyskały prawo nazwania tego odgałęzienia wydziałem..." W roku szkolnym 1948/1949 wydział elektryczny zmienił nazwę na Liceum Elektryczne I stopnia, a ponadto utworzono Liceum Chemiczne I stopnia. Uruchomienie nowych kierunków kształcenia wiązało się z naborem większej ilości uczniów, a co za tym idzie rosnącymi trudnościami lokalowymi. W związku z tym, dyrekcja szkoły rozpoczęła starania o przyznanie jej budynku po przedwojennej szkole średniej - Goethe Schule przy ulicy Janka Krasickiego. Nie było to łatwe, gdyż zajmowały go wówczas dwie szkoły powszechne: Szkoła Powszechna im. Mikołaja Kopernika i Szkoła Powszechna im. Adama Mickiewicza. Jednak dzięki nieustępliwym interwencjom w roku szkolnym 1949/1950 Szkoła Budowy Maszyn otrzymała upragniony gmach.
Dwa
lata później na skutek podziału szkół: Państwowego Liceum i Gimnazjum
Mechaniczno-Elektrycznego oraz Gimnazjum Przemysłu Gumowego, powstało
Technikum Chemiczne i Elektryczne i Zasadnicza Szkoła Chemiczna i
Elektryczna (które przeszły pod zarząd Ministerstwa Przemysłu
Chemicznego) oraz Technikum Budowy Maszyn Rolniczych (przejęte przez
Ministerstwo Przemysłu Maszynowego). Nowo utworzone Technikum Chemiczne i
Zasadnicza Szkoła Chemiczna posiadały dwa wydziały: chemiczny i
elektryczny. Na wydziale chemicznym szkolono w specjalnościach:
technologia przemysłu gumowego i laborant-chemik w szkole zasadniczej.
Na wydziale elektrycznym szkolono w kierunkach: urządzenia elektryczne w
przemyśle w technikum oraz elektromonter urządzeń przemysłowych w
szkole zasadniczej. Pierwszym dyrektorem szkoły był Wiktor Goralewski,
który kierował nią do końca roku szkolnego 1951-1952. Zasadniczą bazę
dla przygotowania zawodowego organizowali dużym nakładem starań i własną
pomysłowością ówcześni kierownicy wydziałów: elektrycznego - mgr inż.
Tadeusz Damic oraz chemicznego - mgr Andrzej Affeldt. W roku 1957 szkoła
przeszła pod zarząd Dyrekcji Okręgowej Szkolenia Zawodowego w Toruniu, a
następnie Kuratorium Okręgu Szkolnego w Toruniu. Dzięki staraniom
dyrektora mgr Andrzeja Kozłowskiego i przy wsparciu Komitetu
Rodzicielskiego dwukierunkowa szkoła uzyskała w maju 1961r. zarządzeniem
Ministra Oświaty nową nazwę - Technikum Chemiczne i Elektryczne oraz
Zasadnicza Szkoła Chemiczna i Elektryczna.
Od
września 1961, ze względu na zapotrzebowanie Wojskowych Zakładów
Uzbrojenia nr 2, utworzono kierunek radiowy w specjalności radiotechnika
mikrofalowa, a później radiotechnika i telewizja. Utworzone na bazie
klas elektrycznych oddziały w krótkim czasie stały się źródłem kadr dla
elektroniki nie tylko w naszym województwie. Również do roku 1961 szkoła
prowadziła własne warsztaty, w których szkolono uczniów wydziału
elektrycznego i chemicznego. Równolegle prowadzono szkolenie w zakładach
produkcyjnych. Sytuacja ta zmieniła się z chwilą utworzenia wspólnych
warsztatów dla szkół zawodowych w Grudziądzu. Kolejna zmiana nastąpiła w
roku 1972. Powołano wówczas zespół szkół z włączeniem Zasadniczej
Szkoły Zawodowej Przyzakładowej "Stomil" pod nazwą Zespół Szkół
Zawodowych nr 2. Zachowano dotychczasowe kierunki kształcenia, z tym że
kierunek elektroniczny kontynuowano w dwuletnim policealnym studium
zawodowym. Ze względu na anonimowość nazwy ponownie w roku 1983
zmieniono ją, tym razem na Zespół Szkół Chemiczno-Elektrycznych w
Grudziądzu.
Pięć
lat później postanowiono podczas rady pedagogicznej zająć się wyborem
patrona szkoły. W tym celu rozpoczęła się długa praca wychowawcza,
podczas której zespoły klasowe zapoznawały się z sylwetkami wybitnych
Polaków. Wysuniętą przez mgr Stanisława Libronta propozycję poparła też
ówczesna rada Samorządu Szkolnego pod kierunkiem mgr Krystyny
Zabłońskiej. Sylwetki poszczególnych kandydatów były prezentowane przez
radiowęzeł i w gablotach. Podsumowaniem tej akcji był plebiscyt, który
odbył się w czerwcu 1988r. W wyniku głosowania zwyciężyła kandydatura
Jana i Jędrzeja Śniadeckich.
Uroczyste nadanie imienia szkole odbyło się 30 marca 1989r. w piętnastą rocznicę otrzymania sztandaru szkolnego. Kolejną nowinką okazała się powtórna zmiana nazwy szkoły, teraz na Zespół Szkół Technicznych. Nowa nazwa obowiązuje od 1 września 1998r.
Każdego roku uruchamiane są następujące koła zainteresowań:
- Koło informatyczne
- Koło informatyczno-robotyczne
- Koło mechatroniczno-robotyczne
- Koło algorytmiczno-programistyczne
Prowadzimy też inne koła, zgodne z zapotrzebowaniem (szczególnie uczniów).
- European Schoolnet (EUN) - Bruksela
- European Foundation - Bruksela
- Scientix association of vocations teachers
- ESA Education Redu - Belgia
Oraz w ramach projektów POWER, Erasmus+, z innymi krajami europejskimi.
Oprócz kół zainteresowań prowadzimy też dodatkowe kursy kwalifikacyjne:
- Cisco IT Essentials (dla uczniów klas informatycznych i programistycznych)
- Cisco CCNA (dla uczniów uczestniczących w projekcie)
- Programowanie i obsługiwanie procesu druku 3D (dla uczniów uczestniczących w projekcie)
- Obsługa programów graficznych typu Corel i Photoshop (dla uczniów uczestniczących w projekcie)
- Chromatografia cieczowa HPLC (dla uczniów uczestniczących w projekcie)
- Spawanie metodą MAG (dla uczniów uczestniczących w projekcie)
- Spawanie metodą MIG (dla uczniów uczestniczących w projekcie)
- Programowanie robotów (dla uczniów uczestniczących w projekcie)
- Kurs eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych do 1kV (dla uczniów uczestniczących w projekcie)
- Programowanie i obsługa tokarki sterowanej numerycznie DIN-ISO (dla uczniów uczestniczących w projekcie)
- Nowoczesne metody lutowania, diagnozowania i napraw pakietów elektronicznych występujących we współczesnych urządzeniach elektronicznych wraz z komponentem dla pakietów elektronicznych działających w przestrzeni kosmicznej (IPC) (dla uczniów uczestniczących w projekcie)
- Diagnozowanie i usuwanie usterek urządzeń peryferyjnych zawierających komponenty Ball Grid Array, w tym również w aplikacjach SPACE (BGA) (dla uczniów uczestniczących w projekcie)
- Ochrona przed elektrycznością statyczną w elektronice, z uwzględnieniem obsługiwanych aplikacji SPACE(ESD) (dla uczniów uczestniczących w projekcie)
- Uprawnienia do wykonywania lotów w zasięgu wzroku (VLOS) (dla uczniów uczestniczących w projekcie)
- Podnośniki przejezdne grupa H1 (dla uczniów uczestniczących w projekcie)
- Kurs grafiki 3D (dla uczniów uczestniczących w projekcie)
- Kurs Unity (dla uczniów uczestniczących w projekcie)
- Motion Designer (dla uczniów uczestniczących w projekcie)
- Kurs spawania światłowodów (dla uczniów uczestniczących w projekcie)
- Tworzenie aplikacji mobilnych (dla uczniów uczestniczących w projekcie)
- Chromatografia gazowa z detektorem spektrometrii mas GC-MS (dla uczniów uczestniczących w projekcie)
Oraz dodatkowy język angielski, matematykę i fizykę.