„Dziewiętnastka” to szkoła nietuzinkowa, której misję wyraża sentencja Horacego: Odważ się być mądrym. Idee wychowawcze czerpiemy z tradycji Korczakowskiej… Bliska jest jej pedagogika Marii Montessori, Plan Daltoński i najnowsze osiągnięcia neurodydaktyki.
U nas liczy się nie tylko zdobywanie wiedzy. Fundamentalne są dla nas umiejętności społeczne i relacje…
… żeby dzieci umiały współpracować, żeby umiały coś stworzyć, żeby proces tworzenia był równie ważny, co efekt końcowy, a może nawet ważniejszy, żeby potrafiły analizować, porównywać, patrzeć krytycznie na otoczenie
i nie bały się wyrażać swoich opinii, by poczuły, że innym ludziom warto ufać…
Zmieniamy szkołę w takie miejsce, w którym nam wszystkim jest dobrze:
- inspirujemy do samodzielnego myślenia, zdobywania wiedzy oraz umiejętności,
- dodajemy odwagi,
- wspieramy w rozwoju, zauważamy i doceniamy każdy sukces oraz wysiłek włożony w pracę,
- dajemy prawo do popełniania błędów, uczymy wyciągać z nich wnioski, traktujemy je jako szansę rozwoju,
- uczymy samorządności i demokracji, odpowiedzialności, tolerancji, wrażliwości i szacunku do drugiego człowieka,
- włączamy uczniów do udziału w akcjach, projektach, kampaniach,
- promujemy świat wartości, patriotyzm, związek z historią, tradycją i kulturą,
- żyjemy ekologicznie, propagujemy kulturę recyklingu,
- stawiamy na aktywność fizyczną, zdrowe nawyki, nie tylko w klasach sportowych,
- angażujemy społeczność szkolną do pomocy najbardziej potrzebującym,
- zapewniamy pomoc pedagogów, logopedy, psychologa, nauczycieli terapeutów pedagogicznych i pielęgniarki szkolnej,
- wspieramy rodziców, organizując dzieciom zajęcia świetlicowe,
- dbamy, by biblioteka szkolna była miejscem, gdzie każdy może znaleźć ciekawą literaturę, odpocząć, zrelaksować się,
- dbamy, by była to szkoła nowoczesnych technologii,
- aranżujemy wspólnie szkolną przestrzeń, by każdy czuł się tu komfortowo,
- zapewniamy smaczne i zdrowe obiady, gotowane w kuchni szkolnej,
- czuwamy nad bezpieczeństwem.
My wszyscy, nauczyciele, rodzice, uczniowie, uczymy się relacji. Uczymy się współpracy, współdecydowania.
Od 14 lat jesteśmy szkołą bez dzwonków. Od 4 lat przestrzegamy wypracowanych wspólnie z Rodzicami i Uczniami zasad: „Więcej w szkole, mniej w domu”.
Dokładamy starań, aby nasi absolwenci byli kreatywnymi ludźmi, którzy potrafią myśleć krytycznie, wiedzą czego chcą i nie boją się realizować marzeń oraz osiągać postawionych sobie celów.
Zapraszamy na dzień otwarty 10 marca 2025 r. w godzinach od 15.00 do 17.30
W ramach działań proeuropejskich i współpracy międzynarodowej szkoła prowadziła następujące projekty:
- realizacja programów Comenius i Erasmus+ KA2, 2 razy jako koordynator i 2 jako partner w projekcie:
„Let Me Know Your World - Poznajmy swój świat” (2008-2010),
„All About Us - Wszystko o nas” (2012-2014),
„Big Issues in Small Hands - Wielkie sprawy w małych rękach” (2014-2016),
"Inspiring Schools - Aspiring Students - Szkoła inspiracji - uczymy być lepszym" (2016-2018)
- krótkoterminowy projekt Erasmus+ w akcji KA 1 “Laboratorium zmiany” (2022-2024)
Ponadto realizowaliśmy:
- projekt eTwinning (2024) "Life On Land In Our Hands" ,
- projekt eTwinning (2014) wyróżniony Europejską Odznaką Jakości
- program “Razem dla edukacji”, program współpracy z partnerską szkołą na Litwie
- projekty edukacyjne “Wirtualne podróże”, “Kreatywne prace plastyczne”
- nieformalne projekty edukacyjne np. “Pen Pal Friends” z uczniami z zagranicznych szkół partnerskich poznanych w ramach w/w projektów.
- „Adopcja na odległość” - projekt charytatywny na rzecz dzieci z krajów Trzeciego Świata: (wsparcie finansowe edukacji, wyżywienia i opieki medycznej 2 uczennic z Rwandy i Wybrzeża Kości Słoniowej; “Adopcja serca” (wsparcie dzieci w domu dziecka w Kasisi w Zambii).
- “Enjoy My Origin” AIESEC - zajęcia kulturowe oraz języka angielskiego prowadzone przez studentów z całego świata.
W czerwcu rozpoczynamy 3-letni projekt Erasmus+ w ramach otrzymanej akredytacji. 12 nauczycieli będzie uczestniczyć w kursach zagranicznych i obserwacji zajęć w szkołach za granicą (job shadowing) i zdobywać wiedzę i umiejętności w zakresie organizowania procesu nauczania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz z uczniów z doświadczeniem migracji.
Chcemy doskonalić umiejętność pracy w wielokulturowej, zróżnicowanej społecznie klasie, aby wspierać integrację oraz umożliwić jak najlepszą edukację wszystkim.
Autobusy 5,28 od strony ul. Mieszka I (przystanek Mieszka/apteka)
Autobusy 8,12,22 od strony ul. Piastowskiej (przystanek Piastowska/kościół)
Nasza historia rozpoczyna się dokładnie 1 września 1958 roku, kiedy 225 uczniów rozpoczęło naukę w budynku przy ulicy Sienkiewicza 61. Od roku 1972 szkoła znajdowała się przy ulicy Fabrycznej 10, a w latach 1981-1985 została umiejscowiona przy ul. Warszawskiej 63, gdzie obecnie mamy Wydział Ekonomii Uniwersytetu w Białymstoku. Na osiedlu Piasta przy ulicy Mieszka I 18 jesteśmy od 2 września 1985 roku, gdy 1460 uczniów i 75 nauczycieli usłyszało tutaj pierwszy dzwonek. Przestronne, nowoczesne sale zastąpiły stare pomieszczenia, znane z poprzednich lokalizacji. Ważnym wydarzeniem był dla nas dzień 15 czerwca 1991 roku. Tego dnia odczytano uroczysty akt nadania Szkole Podstawowej nr 19 w Białymstoku imienia Mieszka I oraz sztandaru. Od tamtej chwili właśnie w tym czasie obchodzimy swoje święto.
Od 13 czerwca 2024 r. należymy do ruchu Budząca się szkoła. Czym jest BsS? To oddolna inicjatywa, której celem jest propagowanie kultury uczenia się opartej na rozwoju potencjału uczniów, nauczycieli i szkół. Inicjatywę zapoczątkowała dr Marzena Żylińska, zajmującą się metodyką i neurodydaktyką, autorka m.in. książki „Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi".
Od 2021 jesteśmy na liście szkół uczących Krytycznego Myślenia (poziom 3)
W ramach Budżetu Obywatelskiego Miasta Białystok zakończyliśmy w r.b. realizację projektu: "Współkreacja przestrzeni szkolnej - strefa relaksu i nauki w SP 19 Szkolny Hades". Powstały miejsca otwarte dla dzieci, ich rodziców oraz społeczności lokalnej:
- POCZEKALNIA dla rodziców
- WARSZTATOWNIA, czyli miejsce, w którym po lekcjach będzie można poznawać arkana sztuki kulinarnej, domowego majsterkowania i szycia.
- SIŁOWNIA to miejsce gdzie wszyscy będą mogli rozwijać swoją tężyznę fizyczną w myśl powiedzenia w zdrowym ciele, zdrowy duch
- SPOTYKALNIA to bezpieczna strefa relaksu przeznaczonych dla uczniów szkoły PRZEBIERALNIA - modernizacja Hadesu czyli szkolnej szatni.
Od 13 grudnia 2023 r. uczniowie mogą korzystać z Ekopracowni dofinansowanej ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Urzędu Miejskiego w Białymstoku. Pracownia jest wyposażona we wszystkie przewidziane w projekcie nowoczesne sprzęty, pomoce dydaktyczne oraz wiwarium z żywą roślinnością.
1 lutego 2025 szkole została przyznana Akredytacja Erasmusa+ w sektorze Edukacja szkolna. 12 nauczycieli będzie uczestniczyć w kursach zagranicznych i job shadowing i zdobywać wiedzę i umiejętności pracy z uczniami z SPE oraz z uczniów z doświadczeniem migracji.
W br. biblioteka szkolna w konkursie wniosków o wsparcie finansowe w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” pozyskała 12 tyś złotych na zakup książek i wyposażenia biblioteki szkolnej.
Od 2016 roku odbywa się w szkole coroczny Podlaski Turniej Brydża Sportowego, w którym udział biorą uczniowie i nauczyciele z naszej szkoły. Na uwagę zasługuje fakt, że nasi uczniowie i absolwenci są zawodnikami kadry narodowej w brydżu sportowym, trenują pod okiem wykwalifikowanych trenerów podczas zajęć na terenie naszej placówki.
Sukcesy naszych uczniów w 2024/25:
Laureatem Wojewódzkiego Konkursu Matematycznego został Mateusz Sidoruk z klasy 7b.
Zuzanna Nieścieruk zajęła I miejsce, a Julia Znosko II w międzyszkolnym konkursie na komiks pt. "Mity greckie w komiksie".
Mamy 9 laureatów w Ogólnopolskim Konkursie “Orzeł Orotgraficzny”
W Wojewódzkim Konkursie Literackim "Wiersze z szuflady" Adrianna Makal z kl. 6a zdobyła wyróżnienie w kategorii klas 5- 6.
Uczeń klasy 2 c Marcel Suprun zdobył I miejsce w szachach w turnieju ,,Gramy w Hetmanie o V i IV kategorię”
Trzy kampanie społeczne stworzone przez uczennice naszej szkoły znalazły się wśród 12 finałowych oraz nagrodzonych kampanii w ramach III edycji projektu " Nie jestem obojętny" Fundacji Dialog.
Dyplomy z wyróżnieniem w Ogólnopolskim Konkursie Języka Angielskiego FORGET-ME-NOT uzyskało 2 uczniów z 6c i 8c.
I miejsce dziewcząt w Mistrzostwach IMS Miasta Białegostoku w koszykówce
II miejsce w Towarzyskim Turnieju Piłki Koszykowej Dziewcząt o Puchar Dyrektora IV Liceum Ogólnokształcącego w Białymstoku.
W Finale Wojewódzkich Igrzysk Dzieci w Koszykówce Dziewcząt nasze zawodniczki zajęły IV miejsce.
W Igrzyskach Dzieci w Unihokeju, dziewczęta z klasy 6a zdobyły brązowe medale.