Szkoła Podstawowa nr 41 im. Władysława Jagiełły ulokowana została w sercu osiedla Retkinia Piaski. Jest dobrze skomunikowana, w najbliższej okolicy – przed szkołą, znajduje się obszerny parking, z którego mają możliwość korzystać rodzice uczniów.
Do naszej szkoły uczęszcza około 600 uczniów. Dzieci z klas 1-3 pracują w tzw. "strefie edukacji wczesnoszkolnej" w wydzielonej części szkoły na parterze budynku, w pięknie zaaranżowanych salach zajęć lekcyjnych. W każdej z nich znajdują się szafki, w których można pozostawić książki oraz przybory szkolne. W trakcie przerw między zajęciami dzieci pozostają pod opieką nauczycieli. Uczniowie klas pierwszych, spożywają obiady w trakcie odrębnej przerwy, co przekłada się na ich komfort w pierwszym etapie pobytu w szkole. Dodatkowo w pierwszych dniach/tygodniach uczęszczania do szkoły, uczniowie zapoznawani są z jej budynkiem, pracowniami oraz regułami panującymi w placówce np. brakiem dzwonków. Nasi podopieczni mają możliwość korzystania ze świetlicy dostępnej w godzinach 7:00 - 17:00. Obiady zapewnia firma cateringowa, przygotowująca posiłki na miejscu.
Uczniowie klas 4 -8 mają do dyspozycji nowoczesne pracownie: języka angielskiego, informatyki, fizyki i chemii, przyrody oraz biologii. Korzystają z wyremontowanej, nowoczesnej sali gimnastycznej. Szkoła wyposażona jest w przestronną szatnię, gdzie każdy uczeń ma do dyspozycji własną szafkę.
W naszej szkole pracują wysoko wykwalifikowani nauczyciele, którzy systematycznie poszerzają swoje kompetencje tak, aby zapewnić wszechstronny rozwój dziecka.
Od wielu lat tworzone są klasy sportowe o kierunku gimnastyka artystyczna.
Od kilku dekad działa aktywnie Szczep Harcerski im. Dywizjonu 303, skupiający uczniów w gromadach zuchowych i drużynach harcerskich.
Dumą naszej szkoły, oprócz gimnastyki artystycznej, jest Chłopięcy Chór Kameralny "Chcemy śpiewać", który zdobywa prestiżowe nagrody w Polsce oraz na arenie międzynarodowej.
W szkole realizowane są różne innowacje pedagogiczne i projekty: "Porozmawiajmy o przyszłości", "Eko-motywacje", "Program Zippiego", "English Special Days", "Mali naukowcy - ile chemii i fizyki wokół nas", "Ziemia Łódzka - cudze chwalicie, swoje poznajcie".
Nasi uczniowie odnoszą sukcesy w ogólnołódzkich i wojewódzkich konkursach językowych, matematycznych, przyrodniczych i ekologicznych, oraz w turniejach i zawodach sportowych.
Pierwszym kierownikiem szkoły był Stanisław Jezierski. Po jego śmierci w 1919r. stanowisko objął Bronisław Borucki. W tym samym roku szkołę przejęło miasto i nadało jej numer 41. W pierwszych latach niepodległej Polski uczniowie uczyli się i zajmowali skromną pomocą finansową i rzeczową na rzecz Polaków mieszkających na Śląsku i w Gdańsku, a także wspierali żołnierzy na froncie wojny polsko-radzieckiej oraz organizowali różnorodne akcje charytatywne. Dzięki składkom ufundowano sztandar szkoły.
W okresie międzywojennym uczniowie świętowali rocznice urodzin i śmierci wieszczów polskich i wielkich przywódców. Starali się upamiętniać ważne wydarzenia z historii Polski. Tradycją stały się obchody imienin Marszałka Piłsudskiego. Z początkiem roku szkolnego 1933/1934 wprowadzono w dzienny rozkład zajęć lekcyjnych, 10-minutowe ćwiczenia gimnastyczne.
Rok szkolny 1939/1940 rozpoczęto 11 września. Kilka dni później aresztowano kierownika szkoły. Jego miejsce zajęła Wacława May-Majewska. Prowadziła placówkę do czasu jej likwidacji przez Niemców, do grudnia 1939r.
Szkoła wznowiła pracę 4 marca 1945r. w bardzo trudnych warunkach. Mimo własnych potrzeb organizowano zbiórki na rzecz stolicy.
W 1952r. stanowisko kierownika objęła Stanisława Józefowicz. Od 1965r. zaś Zofia Obałka. Lata 50/60/70 ubiegłego wieku obfitowały w różnorodne uroczystości m.in. Dzień Nauczyciela, 1 Maja, Dzień Dziecka. Uczniowie wyjeżdżali na wycieczki, brali udział w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych.
W 1973r. świetlica szkolna otrzymała I miejsce wśród świetlic działających w łódzkich szkołach.
W 1974r. otwarta została Izba Pamięci Narodowej. Dwa lata później siedziba szkoły została przeniesiona. Koordynatorem działań związanych z remontem budynku przy ul. Rajdowej 18 oraz pracą dydaktyczną placówki była ówczesna dyrektor - Halina Wilińska. Uczniowie i nauczyciele pracowali w niezwykle trudnych warunkach. Zajęcia trwały nawet do późnych godzin wieczornych.
W latach 80 -tych XX w. placówką, do której uczęszczało coraz więcej dzieci, kierowała Zofia Trocka. Wprowadziła ona wiele nowych rozwiązań, m.in. zespół wychowawczy regulujący działania nauczycieli, pedagoga, rodziców.
W roku 1982 r. powstała sekcja gimnastyki artystycznej i reaktywowany został Szczep Harcerski im. Dywizjonu 303.
Lata 90-te XX w. to czas reformy szkolnictwa, które musiało sprostać wyzwaniom młodej, polskiej demokracji. Szkołą kierowała wtedy dyrektor Urszula Bekier. W październiku 1997 r. obchodzono uroczystość 20-lecia szkoły na Retkini. Powołany został UKS Tenis. W roku 2000 absolwentami stali się uczniowie ostatnich klas ósmych. Z powodu zmniejszania się liczby dzieci uczęszczających do szkoły zmalało także grono pedagogiczne.
W nowym tysiącleciu szkołą skupiała około 350 uczniów. Budynek wymagał gruntownego remontu, a brak środków finansowych uniemożliwiał kompleksowe działania naprawcze. Mimo to uczniowie i nauczyciele osiągali liczne sukcesy. Gimnastyczki zajmowały czołowe miejsca w zawodach odbywających się w Polsce i Europie. Ogólnopolskie konkursy przedmiotowe wyłaniały laureatów spośród uczniów naszej szkoły.
W 2003r. dyrektorem została Marzanna Topolska. Ówczesne sposoby zarządzania umożliwiły wprowadzenie do szkoły nowych rozwiązań programowych i dydaktycznych. Uruchomienie Internetu i utworzenie strony internetowej szkoły otworzyło drogę ku nowoczesności. Zaangażowanie grona pedagogicznego doprowadziło do zawiązania ścisłej współpracy międzynarodowej w projekcie Sokrates Comenius. Nauczyciele tworzyli i tworzą innowacje pedagogiczne, korzystają z nowatorskich rozwiązań, współpracują z przedszkolami, organizują konkursy i olimpiady, zdobywają wyższe stopnie awansu zawodowego. 22 grudnia 2008 r. przecięto wstęgę na pierwszym łódzkim Orliku. Wychodząc naprzeciwko potrzebom i oczekiwaniom, w szkole otwarto świetlicę dla klas I.
Obchody stulecia istnienia szkoły skłoniły Radę Pedagogiczną do podjęcia starań o wybranie patrona. 11 grudnia 2007 r. wybrano Króla Władysława Jagiełłę. W przygotowaniu uroczystości nadania szkole imienia oraz wręczenia sztandaru brali udział wszyscy pracownicy szkoły, większość uczniów i ich rodzice.
Od tamtego roku szkoła rozrosła się. Budynek przeszedł termomodernizację, a dzięki solidarności kadry i rodziców, w ramach budżetu obywatelskiego udało się wyremontować szatnię. Została też wyremontowana część sportowa. Poprzez realizację projektów: łódzkich, ogólnopolskich, unijnych wzbogaciliśmy naszą szkołę o nowoczesne pracownie, tablice multimedialne, komputery. Od kilku miesięcy korzystamy z nowoczesnych pracowni w ramach projektu "Laboratoria przyszłości".
Dziś widzimy, jak na przestrzeni minionych lat, z kameralnej, osiedlowej szkoły, udało nam się wspólnie zbudować prężnie działającą placówkę wychowującą ponad 600 uczniów i zatrudniającą ok. 60 nauczycieli.
Koła zainteresowań prowadzone przez nauczycieli:
- plastyczne,
- przyrodnicze,
- matematyczne,
- językowe,
- sportowe,
- muzyczne,
- kodowanie,
- gry planszowe.
Zajęcia wyrównawcze i terapeutyczne prowadzone przez nauczycieli:
- trening umiejętności społecznych TUS,
- logopedia,
- arteterapia,
- terapia pedagogiczna,
- przedmiotowe zajęcia wyrównawcze,
Zajęcia dodatkowe prowadzone przez podmioty zewnętrzne:
- język angielski,
- sztuki walki,
- zajęcia artystyczne (plastyczne, ceramika, drama),
- edukido - klocki lego.
Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat. Dyrektor szkoły podstawowej przyjmuje dziecko sześcioletnie do pierwszej klasy, jeżeli:
- korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej,
albo
- posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną założoną zgodnie z art. 168 ustawy Prawo oświatowe oraz zatrudniającą pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych (art. 36 ust. 1 ust. 2 Prawa oświatowego).
Uczeń sześcioletni jest objęty szczególna opieką wychowawcy. Ma zapewnioną pomoc psychologiczno-pedagogiczną oraz logopedyczną.
W szkole tworzone są klasy mieszane sześcio i siedmiolatków.
W pierwszych tygodniach nauki uczniowie spędzają przerwy w salach lekcyjnych, pod opieką wychowawcy.
W świetlicy tworzone są grupy składające się z uczniów klas pierwszych.
Szkoła umiejscowiona jest w centrum osiedla mieszkaniowego z dogodnym dojazdem środkami komunikacji miejskiej, samochodem lub pieszo.
Przy szkole znajduje się duży, dostępny dla rodziców parking. W pobliżu szkoły wydzielone są strefy pieszego.
Zajęcia komputerowe