Przedszkole Miejskie nr 220 pracuje w oparciu o pedagogikę Marii Montessori od 1994 r. i było jedną z pierwszych placówek w Łodzi, która wprowadziła tę innowacyjną metodę wychowania do przedszkola. Podstawową rolą wychowawcy jest podążanie za dzieckiem, wspieranie jego indywidualnego rozwoju w myśl maksymy "Pomóż mi to zrobić samemu" - M.Montessori
Nauczyciel jest organizatorem otoczenia, pomocnikiem i przewodnikiem dla dziecka w jego rozwoju. Istotą wychowania jest doprowadzenie dziecka do samodzielności, odpowiedzialności za siebie i innych. Nauczyciel współpracuje z wychowankiem, okazuje mu miłość i szacunek. Jest cierpliwy i opanowany, przyjmuje postawę partnerską opartą na ustalonych zasadach.
Zadaniem osób dorosłych jest zorganizowanie takiego otoczenia w domu, przedszkolu czy szkole, aby wspierało ono rozwój dziecka poprzez samodzielne działanie, zgodnie z wrażliwymi fazami.
Do przygotowanego otoczenia w przedszkolu należą:
• budynek i sprzęty, które się w nim znajdują,
• materiał rozwojowy Montessori,
• osoba nauczyciela.
Przedszkole Miejskie nr 220 otrzymało ponownie w grudniu 2022 r rekomendację Polskiego Stowarzyszenia Montessori
1-2.08 wolne miejsca: 6
5-9.08 wolne miejsca: brak
12-16.08 wolne miejsca: brak
19-23.08 wolne miejsca: brak
26-30.08 wolne miejsca: brak
Historia obecnego budynku i przedszkola ma początek w latach 50-tych XX wieku. Właścicielem placówki były wtedy Zakłady Przemysłu Odzieżowego "Emfor". Pracujące w zakładach kobiety zostawiały na czas swojej pracy zawodowej dzieci pod troskliwą opieką przedszkola przyzakładowego. Współpraca między przedszkolem , a zakładem ,,Emfor ‘’ układała się bardzo dobrze. Wspólnie były organizowane różnego rodzaju uroczystości i święta. W kronice przedszkola znajduje się wiele listów gratulacyjnych i podziękowań dla kierowniczki przedszkola, a listę gości uświetniła nawet Walentyna Tierieszkowa - pierwsza kosmonautka w historii, dziesiąty człowiek w kosmosie.
Długoletnim dyrektorem przedszkola była pani Daniela Krajewska, która w 1982 roku przeszła na emeryturę. Jej miejsce zajęła pani Katarzyna Płoszajska, która piastowała te funkcję do roku 2003. W latach 80-tych zmiany ustrojowe i gospodarcze jakie zachodziły w kraju przyniosły również zmiany dla przedszkola. Koszty utrzymania placówki przerosły możliwości zakładu. W związku z tym w 1987 roku przedszkole zostało przejęte przez Miasto Łódź i nadano mu numer 220.
Przełomowym momentem dla istnienia placówki stał się rok 1994. Z inicjatywy pani dr Małgorzaty Mikszy, pani dyr. Katarzyny Płoszajskiej i nauczycielek pracujących w przedszkolu powstała pierwsza grupa pracująca wg. koncepcji pedagogicznej M. Montessori. W ten sposób pedagogika Włoszki, o niezwykłej osobowości, cenionej na całym świecie pierwszej kobiety lekarza we Włoszech a także pedagoga z sercem pełnym miłości i szacunku dla dziecka, zaistniała w grupie VII - jednym z oddziałów przedszkolnych, w roku szkolnym 1994/95. Od tego momentu, praca wychowawczo-dydaktyczna nauczycieli oparła się o cichy, płynący z wnętrza, pełen mądrości apel dziecka do dorosłych, zaakcentowany całą swoją pedagogiką przez panią Marię Montessori; "Daj mi czas, pomóż mi samemu to zrobić". W roku następnym powstał drugi oddział przedszkolny, pracujący w oparciu o pedagogikę M. Montessori - grupa VIII. Następnie na terenie naszego przedszkola rozpoczęła pracę montessoriańska klasa nauczania początkowego prowadzona przez dwie nauczycielki SP nr 1. Symbolem pracy montessoriańskiej stał się ślimak. W kolejnym roku szkolnym: 1996/97 powstał trzeci montessoriański oddział przedszkolny - grupa IV. Nauczyciele sami przygotowywali sale i pomoce rozwojowe, których ilość wciąż była niewystarczająca. Często były to darowizny z Niemiec, albo prezenty od organizatorów kursów i szkoleń organizowanych w Holandii i w Niemczech.
Duży wkład wniósł Wydział Edukacji, który doceniał nasze starania i niezwykle przychylnie odnosił się do wdrażania tej innowacyjnej metody. W następnych latach pozostałe grupy pracowały w oparciu o elementy koncepcji pedagogicznej M. Montessori, aby w końcu całe przedszkole zaczęło w pełni realizować założenia tej koncepcji i aby stała się ona wiodącą w naszej placówce. Najważniejszymi myślami wiodącymi tej pedagogiki to: miłość do dziecka i świata, szacunek dla praw indywidualnego rozwoju, zgodnego z wrażliwymi fazami, wychowanie jako wspieranie i pomoc w indywidualnym rozwoju dziecka, samodzielność działania a dzięki temu, niezależność od dorosłych, odpowiedzialność za siebie i świat oraz wrażliwość moralna jako wyznacznik celu wychowania. Wkrótce też, ze szkół podstawowych, do których wybrali się nasi absolwenci, zaczęły napływać bardzo pozytywne informacje zwrotne o posiadanych przez nich umiejętnościach i postawach wyróżniających ich wśród innych dzieci min.: duża wiedza o otaczającym świeci, umiejętność czekania na swoją kolej, wyciszenie. Pobliskie szkoły podstawowe i dziś zabiegają o nasze dzieci.
Wraz ze wspaniałym rozwojem koncepcji pedagogicznej Marii Montessori w placówce, miało miejsce poszukiwanie innych ośrodków pracujących w oparciu o tę koncepcję lub chcących rozpocząć swój rozwój w tym kierunku. Rezultatem tych poszukiwań było nawiązanie szerokiej współpracy z licznymi placówkami w naszym mieście, w Polsce i za granicą. To umożliwiło rozpoczęcie cennych hospitacji, pozwalających na dzielenie się wiedzą i doświadczeniem oraz osiągnięciami przez nauczycieli.
Kolejnym dyrektorem, który piastował tę funkcję 13 lat była Anna Głowacka. W tym czasie przedszkole nasze zacieśniło współprace z Polskim Stowarzyszeniem Montessori, na czele którego od wielu lat stoi pani prezes dr Małgorzata Miksza; aktywnie uczestniczyło w projekcie "Socrates Comenius"-projekcie, który pozwolił na hospitację placówek oraz na wymianę nauczycieli z takimi krajami jak: Szwecja, Hiszpania, Litwa, Holandia, Niemcy. Placówka nasza stała się ośrodkiem kształcącym nauczycieli z całej Polski i nie tylko: na kursach, szkoleniach , seminariach prowadzonych przez dr Małgorzatę Mikszę i innych nauczycieli, głownie choć nie tylko z naszego przedszkola. Z biegiem czasu ilość oraz rodzaj kursów zaczęła się zwiększać, przeobrażać tak, aby sprostać ciągle zmieniającym się zapotrzebowaniom kształcących się na nich nauczycieli, studentów, sympatyków, rodziców -będących często osobami zupełnie nie związanymi z zawodem nauczyciela.
Obecnie funkcję dyrektora sprawuje pani Beata Pawlicka, kontynuując pracę w oparciu o koncepcję M. Montessori. Pani dyrektor nawiązała ścisłą współpracę z uczelniami takimi jak UŁ, AHE i innymi, umożliwiając studentom z Polski i z zagranicy odbywanie praktyk i hospitowanie zajęć.
W październiku 2019 obchodziliśmy 25-lecie wprowadzenia koncepcji pedagogicznej w naszej placówce. Na uroczystość przybyli liczni goście-przedstawiciele Urzędu Miasta, pani prezes Polskiego Stowarzyszenia Montessori, dyrektorzy i nauczyciele z sąsiadujących szkół i przedszkoli, rodzice oraz inni sympatycy metody M.Montessorii.
Przedszkole zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje do pracy w przedszkolu,
- Nauczycieli wychowania przedszkolnego
- Nauczycieli specjalistów: psychologa, pedagoga specjalnego, rewalidatora.
- Nauczyciela wychowania przedszkolnego posiadających kwalifikacje do nauczania języka angielskiego
- Nauczyciela wychowania przedszkolnego posiadających kwalifikacje w zakresie terapii pedagogicznej i terapii ręki
- Nauczycieli wychowania przedszkolnego posiadających kwalifikacje w zakresie logopedii – 2 nauczycieli
- Nauczyciela religii
Przedszkole zatrudnia także pracowników niepedagogicznych:
- Specjalistę intendenta
- Pomoce nauczyciela
- Woźne
- Kucharkę i pomoce kucharki
- Pracownika gospodarczego
- Konserwatora
Przedszkole rekomendację i certyfikaty:
- Rekomendację Polskiego Stowarzyszenia Montessori
- Certyfikat „Bezpieczne przedszkole”
- Certyfikat „Partnerskie Przedszkole- Polski Certyfikat Jakości im. Ireny Dzierzgowskiej
- Certyfikat „Przedszkole Promujące Zdrowie”
- Certyfikat „Książki Izy w Łodzi czytamy”
- Certyfikat Przyjaciela Natury - Ogólnopolski program edukacyjny „Kubusiowi Przyjaciele Natury”
- Certyfikat „ Akademia Aquafresh"
- Dyplom "Przedszkole Roku 2023" za zajęcie I miejsca- przyznawany przez Dziennik Łódzki
Ogródek przedszkolny
Osobny budynek