Budynek, warunki lokalowe, kuchnia, ogród przedszkolny.
Budynek usytuowany jest na spokojnym Osiedlu Karolew (Łódź-Polesie) wśród bloków mieszkalnych. Przy wejściu głównym znajduje się podjazd dla wózków. Ogród wokół przedszkola jest niezwykłym miejscem, które cały czas dostosowuje się do zajęć edukacyjnych w zakresie wychowania fizyczno – zdrowotnego, przyrodniczego, estetycznego. Umieszczone są tu sprzęty do zabaw i ćwiczeń fizycznych, są dwie duże piaskownice, ławeczki, dwie drewniane altany oraz boisko do gry w piłkę. W roku 2023 ogród został doposażony o nowy sprzęt rekreacyjny "Statek odkrywców" w ramach inicjatywy lokalnej mieszkańców. W ogrodzie znajduje się również punkt dydaktyczny ,,Zatoka Odkrywców", który został sfinansowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi. W 2024 r. powstały "Sensorysie - kreatywna strefa przedszkolaka" wyposażona w fabrykę piasku - lejki, wyciągarkę, sita, koparkę oraz dwie kuchnie błotne podłączone do wody, zacienione ogromnym żaglem.
W świetnie zaaranżowanym ogrodzie dzieci maja okazję brać udział w różnych ciekawych przedsięwzięciach także z udziałem rodzin naszych wychowanków np. podczas pikników czy warsztatów. Prowadząc zabawy edukacyjne w tym urokliwym miejscu pragniemy zachęcić dzieci do wielozmysłowego poznania przyrody i zwrócić uwagę na jej nieocenioną wartość.
Warunki lokalowe oraz wyposażenie przedszkola sprzyjają rozwojowi dzieci. Sale zajęć są wielofunkcyjne, dobrze oświetlone, estetyczne, przestronne i wyposażone w funkcjonalne meble, sprzęt IT oraz nowoczesne pomoce dydaktyczne. W każdej sali znajduje się łazienka. Na parterze znajduje się przestronna szatnia dla dzieci i hol dla rodziców.
Przedszkole
posiada także własne zaplecze kuchenne, generalnie wyremontowane w 2019r. i
wyposażone w profesjonalny sprzęt np. piec konwekcyjny.
W naszym przedszkolu żywienie realizowane jest w oparciu o najnowsze zdobycze
wiedzy z zakresu dietetyki, zgodnie z wymaganymi normami żywieniowymi dla
dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Dzieci codziennie otrzymują różnorodne warzywa
lub owoce, ze szczególnym uwzględnieniem produktów krajowych, w salach stale
dostępne są dystrybutory ze źródlaną wodą do picia, serwujemy również zdrowe
soki. Oferujemy wysokiej jakości produkty mleczne podawane w bardzo
atrakcyjnych formach. Potrawy nie zawierają cukru, a zamiast zwykłej soli
dodawana jest w niewielkich ilościach zdrowsza sól himalajska. Smażenie bardzo
często zastąpione zostało duszeniem i pieczeniem. Oprócz zwykłego pieczywa
podajemy dzieciom różnorodne wyroby pełnoziarniste, a na obiad oprócz
ziemniaków- atrakcyjnie podane kasze.
Oferta przedszkola
W przedszkolu funkcjonuje 5 oddziałów przedszkolnych. Zgodnie z zasadami rekrutacji nabór prowadzony na wolne miejsca w przedszkolu na dany rok szkolny.
Oferujemy bogaty i różnorodny program zajęć, wszechstronne nauczanie przez zabawę z zastosowaniem zróżnicowanych metod dydaktycznych takich jak np. metoda Marii Montessori, metoda projektu, edukacja przez ruch. Chętnie angażujemy się w różnorodne akcje i projekty edukacyjne.
Zgodnie z ideą pedagogiki Marii Montessori "Daj mi czas" oraz "Pomóż mi, abym zrobił to sam" respektujemy wolność i podmiotowość dziecka, szanujemy prawo do indywidualnego rozwoju, pomagamy w osiąganiu samodzielności, rozwijaniu uzdolnień oraz współpracy z dziećmi i dorosłymi.
Programy, Innowacje, Projekty 2024/2025
Program Wychowania Przedszkolnego „Planeta dzieci. Prawda, dobro, piękno w świecie wartości”, autorstwa Jolanty Wasilewskiej, Wydawnictwo WSiP. Program jest włączony do wykazu programów nauczania pod numerem PM151.1.2024/2025
Program Wychowania Przedszkolnego „Dobry Pomysł”, autorstwa Ewy Janus, Wydawnictwo WSiP. Program jest włączony do wykazu programów nauczania pod numerem PM151.2.2024/2025
Program nauczania języka angielskiego "Lion’s Team. Angielski dla przedszkolaków. Teacher’s Book", autorstwa Moniki Bigaj-Kisały, wydawnictwo WSiP. Program jest włączony do wykazu programów nauczania pod numerem PM151.3.2024/2025
Program nauczania religii „Jesteśmy dziećmi Bożymi”, Wydawnictwo „Święty Wojciech”. Program jest włączony do wykazu programów nauczania pod numerem PM151.4.2024/2025
Innowacje pedagogiczne przyjęte do realizacji w roku szkolnym 2024/2025
„Akademia Dzielnych Ratowników” autorstwa Elżbiety Jaśkiewicz, Joanny Szatkowskiej, Agnieszki Pustelnik, Karoliny Krzemińskiej. Innowacja jest włączona do wykazu programów nauczania pod numerem PM151.5.2023/2024
„Jesteśmy tolerancyjni!” autorstwa Mateusza Hybińskiego, Sandry Jagody, Eweliny Kowalczyk. Innowacja jest włączona do wykazu programów nauczania pod numerem PM151.6.2024/2025
Ogólnopolskie projekty edukacyjne przyjęte do realizacji w roku szkolnym 2024/25
"ABC empatii" Organizator Czepczyński Family Foundation .
"Sztuka emocji" autorstwa Natalii Pawlik-Kopicy.
"Gramy zmysłami" autorstwa: Joanny Makówki-Wiewiór, Beaty Pinkiewicz-Gary, Agaty Rembak, Anny Rybickiej.
"Zabawa sztuką" autorstwa Dagmary Drabik.
"Uczymy dzieci programować" Organizator Fundacja Rozwoju Edukacji Cyfrowej.
"Angielski jest fun-tastyczny!" autorstwa Angeliki Froni.
"Mali Wielcy Odkrywcy" Organizator Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza.
"Zdrowo i sportowo" Organizator Fundacja Connect4Kids.
"Mamo, tato wolę wodę" Organizator producent wody Żywiec Zdrój.
„Łódź Ratunkowa” –w ramach programu Ministra Edukacji „Kto ty jesteś?- Polak mały” Moduł Bezpieczne przedszkolaki, realizowany przez Stowarzyszenie Wspierania i Rozwoju Edukacji „Otwarte Drzwi”.
„Różnorodni” –w ramach programu Ministra Edukacji „Kto ty jesteś?- Polak mały” Moduł 4 Świat w przedszkolu realizowany przez Fundację Avalon.
Tradycją przedszkola są liczne imprezy i uroczystości z rodzinami naszych przedszkolaków
Ogólnopolski Dzień Przedszkola;
Pikniki Rodzinne;
Bal jesieni;
Dzień Niepodległości - Przedszkole do hymnu
Wieczór Andrzejkowy;
Mikołajki;
Uroczystość choinkowa;
Dzień Babci i Dziadka;
Bal karnawałowy;
Walentynki;
Światowy Dzień Autyzmu
Niebieskie Igrzyska
Dzień Flagi;
Dzień Mamy i Taty;
Dzień Dziecka;
Uroczyste zakończenie roku
Ponadto odbywają się:
koncerty muzyczne;
teatrzyki;
wycieczki po Łodzi i regionie:
zajęcia otwarte i warsztaty dla rodziców, podczas których mają możliwość pracować i bawić się z dzieckiem;
zebrania, warsztaty i konsultacje dla rodziców prowadzone przez nauczycieli, psychologów i logopedów;
dni otwarte dla przyszłych przedszkolaków i ich Rodziców
obchody Świąt Nietypowych np. Dzień Kropki, Dzień Pluszowego Misia, Dzień Postaci z bajek, Dzień Kolorowej Skarpetki.
Rozwijamy u dzieci ich predyspozycje i talenty poprzez udział w różnorodnych konkursach:
muzycznych;
recytatorskich;
teatralnych;
plastycznych;
sportowych.
Ucząc dzieci wrażliwości na potrzeby innych, bierzemy udział w różnych akcjach charytatywnych, np.:
Góra grosza;
Gwiazdka dla Ciapka;
Świąteczna paczka;
Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.
Uczestniczymy w akcjach na rzecz ochrony środowiska tj.:
- Zakręcone miesiące;
- Sprzątanie Świata
- Święto Ziemi;
- Dzień Wody;
- Dzień Drzewa;
- Działaj z Impetem.
Jesteśmy otwarci na środowisko lokalne, w którym funkcjonujemy.
Współpracujemy bardzo prężnie z wieloma instytucjami np.: przedszkolami, szkołami podstawowymi i muzycznymi, Radą Karolew-Retkinia Wschód, Policją, Strażą Miejską, Strażą Pożarną, Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną Nr 5, Specjalistyczną Poradnią Wspierania Rozwoju i Terapii, Biblioteką Ferment Ośrodkiem Edukacji Ekologicznej w Łagiewnikach, Łódzką siecią przedszkoli i szkół ekologicznych oraz promujących zdrowie, Teatrami: „Muzycznym”, „Pinokio”, „Arlekinem”, Baśniową Kawiarenką, Uniwersytetem Łódzkim - praktyki pedagogiczne dla studentów, badania do prac, Uniwersytetem Medycznym –zajęcia dla dzieci z profilaktyki zdrowotnej, Schroniskiem dla zwierząt przy ul. Marmurowej.
Bardzo ważna
jest dla Nas współpraca z rodzicami naszych wychowanków, która przebiega w
atmosferze zaufania i poszanowania, podążająca w kierunku ujednolicenia
oddziaływań wychowawczych. Z dużym szacunkiem i otwartością podchodzimy do
każdego rodzica i jego oczekiwań. Jednocześnie ważnymi osobami są dla Nas
babcie i dziadkowie naszych pociech, którzy swą aktywnością, doświadczeniem i
zaangażowaniem wzbogacają życie przedszkola, są drogowskazem w świecie wartości
i miłości.
Spoiwem, który łączy wszystkie nasze starania jest niepowtarzalny klimat
przedszkola, który bierze się stąd, że praca jest naszą pasją i dobrze się
wszyscy ze sobą czujemy.
Zespół pracowników przedszkola jest zgrany, przyjazny, otwarty na propozycje dzieci i rodziców. Miła atmosfera wpływa pozytywnie na kontakty z rodzicami i osobami z innych instytucji.
W naszym przedszkolu pracujemy elementami koncepcji planu daltońskiego oraz elementami metody Marii Montessori, Skuteczne Zdziwienie oraz nauki matematyki z wykorzystaniem klocków Numicon. Stawiamy na rozwijanie u dzieci wolności, samodzielności, współdziałania i refleksji. Zapewniamy wysokiej jakości edukację, prowadzoną przez kompetentnych nauczycieli.
Pracujemy z dzieckiem uwzględniając jego podmiotowość. Skupiamy się na dziecku i szanujemy jego potrzeby. Motywujemy do działania, samodzielnej pracy i odpowiedzialności za siebie. Pozwalamy mu decydować o sobie o tym, czego się będzie uczyło danego dnia, jak wykorzysta swój czas a później pozwolić również na refleksję i wyciąganie wniosków z własnych działań.
Od września 2021 wdrażamy długofalowy autorski projekt "Akademia bezpiecznego przedszkolaka" w ramach, którego prowadzone są zajęcia edukacyjne z zakresu udzielania pierwszej pomocy, które mają na celu kształtowanie pozytywnych i bezpiecznych postaw oraz zapoznanie najmłodszych z podstawowymi czynnościami ratowniczymi w wypadku nieobecności osób dorosłych. Dzieci uczą się jak wezwać pomoc, oraz jak zachować się w sytuacji zagrożenia życia. W zabawach pozorowanych z wykorzystujemy fantomy Mini Annie. Dzięki praktycznym działaniom nabierają wprawy i przełamują strach , to tu w przedszkolu rodzą się mali bohaterowie, których odwaga i dojrzałość zdumiała nie jednego z nas.
W dobie globalizacji, migracji i rosnącej różnorodności społecznej, niezwykle istotne jest, aby środowisko edukacyjne było miejscem, które wspiera tolerancję, akceptację i zrozumienie. W naszym przedszkolu stawiamy na inkluzywność jako fundament wszelkich działań edukacyjnych i wychowawczych zapewniających wszystkim dzieciom równe szanse na rozwój i naukę w środowisku pełnym szacunku i otwartości.
Podejście do inkluzywności w naszym przedszkolu
1. Indywidualizacja nauczania: Rozumiemy, że każde dziecko jest unikalne i uczy się w swoim tempie. Nasze przedszkole dostosowuje metody nauczania do indywidualnych potrzeb dzieci, co obejmuje tworzenie indywidualnych planów edukacyjnych lub terapeutycznych oraz stosowanie zróżnicowanych materiałów dydaktycznych.
2. Różnorodność kulturowa i językowa: Wspieramy różnorodność kulturową i językową naszych podopiecznych. Wprowadzamy elementy edukacji wielokulturowej poprzez zajęcia dotyczące różnych tradycji, języków i historii.Zatrudniamy i współpracujemy z osobami z różnorodnym zapleczem kulturowym, co wzbogaca doświadczenie edukacyjne wszystkich dzieci.
3. Wsparcie dla dzieci z niepełnosprawnościami: Zapewniamy odpowiednie wsparcie dla dzieci z niepełnosprawnościami. Nasi nauczyciele są świadomi, jak integrować dzieci z niepełnosprawnościami w grupowe aktywności. Zatrudniamy wysokiej klasy specjalistów: doświadczonego psychologa, pedagogów specjalnych, logopedów oraz terapeutów pedagogicznych aby wspierać rozwój każdego dziecka.
4. Budowanie środowiska pełnego szacunku: Kształtujemy postawy pełne szacunku poprzez nauczanie wartości takich jak empatia, tolerancja i współpraca. Organizujemy regularne warsztaty i zajęcia, które uczą dzieci, jak rozpoznawać i reagować na różne emocje, jak budować zdrowe relacje z rówieśnikami i jak rozwiązywać konflikty.
5.Wierzymy, że inkluzywność to działanie, które wymaga współpracy wszystkich interesariuszy. Organizujemy spotkania z rodzicami, aby omawiać postępy dzieci oraz angażujemy ich w działania na rzecz przedszkola. Współpracujemy także z organizacjami zewnętrznymi, które promują inkluzywne praktyki.
Inkluzywność w naszym przedszkolu to nie tylko hasło, ale realne działania prowadzące do stworzenia środowiska, w którym każde dziecko czuje się akceptowane i wspierane. Naszym celem jest przygotowanie dzieci do życia w społeczeństwie, w którym różnorodność jest wartością, a nie przeszkodą. Poprzez nasze zaangażowanie w edukację inkluzywną mamy nadzieję wychować pokolenie obywateli świadomych, otwartych i gotowych wzbogacać świat swoją unikalnością.
Nasze przedszkole od lat postrzegane jest jako placówka innowacyjna, ściśle współpracująca ze środowiskiem lokalnym.
Model pracy przedszkola nastawiony jest na wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka z uwzględnieniem jego wrodzonego potencjału, możliwości, potrzeb, uzdolnień i zainteresowań.
Przygotowujemy dzieci do nauki w szkole wykorzystując różnorodne metody: min. M. Montessori, Skuteczne zdziwienie, systemy: Edukacji przez ruch, budowania umiejętności matematycznych Numicon oraz elementy koncepcji planu daltońskiego.
Jesteśmy
w naszym mieście pionierami w nauce udzielania pierwszej pomocy. W
każdej grupie prowadzone są przez certyfikowanych nauczycieli zajęcia z
zakresu nauki pierwszej pomocy dostosowane do możliwości dzieci. Podczas
zajęć wykorzystywane są fantomy Mini Annie, instrukcje udzielania
pierwszej pomocy oraz atrakcyjne pomoce dydaktyczne.
Priorytetem jest zapewnienie każdemu dziecku poczucia bezpieczeństwa i stwarzanie możliwości odniesienia sukcesu. Uczymy dzieci samodzielności, odpowiedzialności i współpracy.
Promujemy zdrowy tryb życia – zdrowe odżywianie, zachęcamy do aktywnego spędzania czasu. Umożliwiamy wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom z uwzględnieniem w swoich działaniach potrzeb środowiska.
Ogródek przedszkolny
Osobny budynek
Ułatwienia dla niepełnosprawnych