Leszno
Przedszkole
Przedszkole Miejskie nr 20
Adres
Kazimierza Karasia 11, 64-100 Leszno
Telefon
655203528
E-mail
Strona www
Dyrektor/Kierownik
Renata Rangno
Typ placówki
Przedszkole
Zdjęcia
  • Nasze drogowskazy w holu przedszkola
  • Przykładowa sala
  • Miejsce relaksacji
  • Tutoring rówieśniczy
  • Działania w ramach projektu Zdrowie zamknięte w słoiku
  • Razem możemy więcej
  • W tygodniu daltońskim wiele się dzieje :-)
  • Wykorzystujemy liczne wizualizacje
  • Rodzice są bardzo ważnymi partnerami w działaniach
  • Zabawy w parach uczą współpracy
  • Współpraca to bardzo ważny filar w planie daltońskim
  • Praca zespołowa uczy dzielenia się i czekania na swoją kolej
  • Dzięki współpracy z Teatrem Miejskim obchody Dnia Babci i Dziadka odbywają się w tym pięknym miejscu
  • Dzieci chętnie reprezentują przedszkole przy różnych okazjach
  • Wspólnie świętujemy Dzień postaci z bajek-personel w roli aktorów
  • Każdy może wcielić się w dowolną rolę!
  • Nasi mali aktorzy przygotowują przedstawienia dla dzieci!
  • Wspólnie celebrujemy ważne święta :-)
  • Najważniejsza jest wspólna zabawa
  • Wykorzystujemy nowe technologie
  • Priorytetem jest bezpieczeństwo dzieci i ich podmiotowe traktowanie
  • Rozwijamy zainteresowania historią naszej Ojczyzny
  • Rodzice są wspaniałymi partnerami naszych działań
  • Pamiętamy
  • Rodzinne konkursy to jedna z naszych tradycji
  • Wspólnie z Rodzicami tworzymy takie piękne miejsca
  • Odkrywanie i badanie rozwija ciekawość poznawczą
  • Wspólne zabawy np. podczas pikników rodzinnych to najpiękniejsze chwile
  • Pięknie, gdy wszyscy są aktywni
  • Przedstawienia w wykonaniu Rodziców to też nasza tradycja!
Opis

Przedszkole Miejskie nr 20 im. Baśniowa Kraina w Lesznie powstało w 1988 r., a od 2016 r. jest jedynym w Lesznie i okolicy Certyfikowanym Przedszkolem Daltońskim- w działaniach z dziećmi bazuje na filarach edukacji daltońskiej tj. samodzielności, odpowiedzialności, umiejętności współpracy i pobudzaniu do refleksji .

Wprowadzona w przedszkolu kultura organizacyjna i dydaktyczna oparta jest na wzajemnym szacunku, zaufaniu, tolerancji, akceptacji i poszanowaniu tradycji, co tworzy przyjazne i otwarte na inicjatywy środowisko. W relacjach kluczowa jest podmiotowość i dialog oraz bliska współpraca z Rodzicami jako ważnymi partnerami w działaniach przedszkola. Zaangażowanie w pracę, profesjonalizm, kreatywność, rzetelność, współpraca i entuzjazm całego personelu tworzą dla dzieci środowisko, w którym mają one poczucie bezpieczeństwa i motywację do działania.

Aktywność w środowisku, krzewienie tradycji patriotycznych i lokalnych, udział w akcjach charytatywnych, przyjazna atmosfera, stosowanie innowacyjnych rozwiązań w pracy wychowawczo-dydaktycznej, wszechstronne rozwijanie indywidualnego potencjału dzieci i pomaganie im w stawaniu się samodzielnymi, odpowiedzialnymi, empatycznymi ludźmi, to ważne atuty pracy przedszkola .

Przedszkole tworzy dzieciom możliwość samorealizacji, zabawy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania, uczestnictwa w ciekawych aktywnościach, poznawania otaczającej rzeczywistości i dorobku kulturowego w sposób bezpośredni i z wykorzystaniem technologii informacyjnej, jest miejscem, które rozwija ciekawość, optymizm i poczucie własnej wartości.

W przedszkolu funkcjonuje 5 oddziałów, posiłki przygotowywane są przez kucharki na miejscu. Przedszkole dysponuje dobrze wyposażoną bazą dydaktyczną oraz placem zabaw o zróżnicowanej rzeźbie terenu (górka), wyposażonym w certyfikowane urządzenia rekreacyjne, gry chodnikowe i miejsca do wypoczynku (ławeczki).

Koła zainteresowań

 W ciągu dnia dzieci mają możliwość uczestnictwa w różnych aktywnościach. Propozycje obejmują zajęcia i zabawy rozwijające sferę poznawczą, emocjonalną, społeczną i ruchową, co w efekcie przekłada się na osiągnięcie przez dzieci gotowości szkolnej.

Oferta przedszkola:

  • Zajęcia j. angielskiego 2 x tydzień, od lutego 2025 wdrożenie pilotażowego programu Dwujęzyczny Przedszkolak 
  • Opieka specjalistyczna- psychologa, logopedy, pedagoga specjalnego, terapeuty, Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej- logopedyczne, terapeutyczne z psychologiem np. TUS, pedagogiem specjalnym, korekcyjno-kompensacyjne, rewalidacyjne,  
  • Rozwiązania organizacyjne zgodne z Pedagogiką Planu Daltońskiego- samodzielne planowanie i realizacja zadań, autokorekta, tutoring rówieśniczy, funkcja prawej ręki, wizualizacja procesu, korzystanie z instrukcji czynnościowych i innych narzędzi np. tablicy zadań, zegara daltońskiego, pracy w parach 
  • Dla chętnych 6-latków realizacja projektu „Szachowe przygody małych strategów” – prowadzenie Filip Krakowiak (ZS nr 4) 
  • Udział dzieci (każda grupa) w projekcie społecznym „Maluchy w Rytmie”- zajęciach tanecznych w ramach ogólnopolskiej Olimpiady Zwolnieni z Teorii. Projekt realizowany we współpracy z I LO w Lesznie
  • Projekt Postcrossing – międzynarodowa wymiana kartek pocztowych, niestandardowe wykorzystanie praktycznej strony umiejętności posługiwania się językiem angielskim 
  • Na życzenie rodziców zajęcia religii 
  • Realizacja programów profilaktycznych, m.in. we współpracy z PSSE – „Czyste powietrze wokół nas”, „Mamo, Tato, co Wy na to?”, Mamo, Tato, wolę wodę

 

Nauczyciele samodzielnie lub we współpracy z innymi podmiotami realizują liczne projekty.

Przykładowe, realizowane w bieżącym roku szkolnym przez poszczególne lub wszystkie grupy to: 

  • ogólnopolski projekt „Alfabet logopedyczny”,
  • międzynarodowy projekt edukacyjny „Dzieci na scenie”,
  • międzynarodowy projekt- POSE: zabawy ruchowe w zdrowym stylu,
  • W zdrowym ciele zdrowy duch, wie to każdy zuch,
  • „Roar adventure” -kreatywna gimnastyka,
  • „Czas na stumilowy las”,
  • „Kubusiowa poczta”,
  • „Uśmiechnięte wełenki” ,
  • Mandale w czterech porach roku,
  • Kolorowe dni,
  • Zdrowie zamknięte w słoiku,
  • „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”,
  • „Bajki Pomagajki”,
  • Kubusiowi Przyjaciele Natury,
  • akcje „Czytajki umilajki. Rodzice czytają dzieciom”.

Każdego dnia dzieci korzystają z pobytu na świeżym powietrzu, mają zajęcia rozwijające kompetencje językowe, matematyczne, społeczne, emocjonalne, zabawy i ćwiczenia ruchowe z elementami gimnastyki korekcyjnej wpływające na rozwój małej i dużej motoryki, zabawy konstrukcyjne, sensoryczne, plastyczne, zabawy muzyczne i rytmiczne, teatralne i z elementami dramy, ćwiczenia z wykorzystaniem monitorów interaktywnych. Dzieci swobodnie korzystają z dostępnych w sali materiałów i twórczo działają.

Osiągnięcia

Najważniejsze osiągnięcia  w roku szkolnym 2023/2024 

  • Przedszkole zostało laureatem VII edycji konkursu Wielkopolska Szkoła Roku 2023 organizowanym przez Departament Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego 
  • Po pozytywnym audycie odnowienie certyfikatu - STATUS PRZEDSZKOLA DALTOŃSKIEGO Przyznanie Dyrektorowi Przedszkola tytułu Perła Zarządzania Dalton Menager 2023 – Polskie Stowarzyszenie Dalton 
  • I miejsce w IX Leszczyńskiej Olimpiadzie Sześciolatków pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Leszna 22.11.2023 
  • Udział w Akcji charytatywnej „Herbatka dla Seniora”- Stowarzyszenie Pozytywka 
  • Udział w akcji „Szkoła do hymnu” ( 10 listopada 2023, godzina 11:11) -podziękowanie od Ministra Edukacji i Nauki 
  • Udział w projekcie BohaterOn- odwiedziny uczestniczki Powstania Warszawskiego 
  • We współpracy z ZHP Leszno udział w akcji Betlejemskie Światło Pokoju- grudzień 2023 
  • Udział w akcji Szkoła Pamięta ( 30 października 2023r.) -podziękowanie od Ministra Edukacji i Nauki 

Cykliczne, szczególnie cenne są inicjatywy, dzięki którym dzieci mogą poczuć czym jest radość z niesienia pomocy.

ü      Od 3 lat, we współpracy z Radą Rodziców organizujemy wsparcie dla samotnych seniorów zamieszkałych w okolicach przedszkola. Idea narodziła się po rozmowach z dziećmi. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie na nasz wniosek, wskazuje 10 samotnych seniorów, dla których przygotowujemy niespodzianki. MOPR pośredniczy w kontaktowaniu przedszkola ze swoimi podopiecznymi. Każda grupa opiekuje się  dwoma osobami. Po zebraniu darów i przygotowaniu się do wizyty dzieci wraz z wychowawcami udają się pod wskazane adresy, by tam przy obopólnej radości spędzić wspólne z seniorami chwile.

ü  Od 5 lat propagujemy w środowisku Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień. W tym dniu odwiedzamy w środowisku lokalnym różne miejsca użyteczności publicznej, zakłady pracy i instytucje niosąc radość . Dzielimy się przygotowanymi podczas zajęć twórczych oraz wspólnie z rodzicami kwiatkami i uśmiechami z wszystkimi napotkanymi osobami.

ü  Przedszkole Miejskie nr 20 im. Baśniowa Kraina w Lesznie w 2013 roku zainicjowało i od 12 lat koordynuje obchody Leszczyńskiego Dnia Przedszkolaka, które corocznie odbywają się pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Leszna.

Impreza na stałe wpisała się do kalendarza imprez miejskich, a jej podstawowe cele to promowanie wartości wychowania przedszkolnego i integracja środowisk przedszkolnych oraz rozwijanie zamiłowania do poznawania dorobku kulturowego naszego regionu, Polski i nie tylko, aktywne spędzanie czasu. Święto obchodzone jest 20 września danego roku, tj. w ustanowionym przez Sejm RP Ogólnopolskim Dniu Przedszkolaka.

 

Godziny otwarcia od
6:30
Godziny otwarcia do
16:30
Organ prowadzący
Miasto Leszno
Adres email IODO
kontakt@rodo-leszno.com.pl
Personel

Personel przedszkola liczy aktualnie 30 osób, kilka osób zatrudnionych w niepełnym wymiarze.

15 nauczycieli i nauczycieli specjalistów, w tym:

  • nauczyciele wychowawcy 
  • nauczyciel języka angielskiego
  • nauczyciel religii
  • pedagog specjalny (m.in. kwalifikacje do terapii dzieci z Autyzmem i zespołem Aspergera)
  • logopeda/neurologopeda (kwalifikacje do terapii dzieci z Afazją)
  • psycholog

15 pracowników niepedagogicznych, w tym:

  • samodzielny referent
  • pomoc administracyjna/pomoc nauczyciela
  • 1 pomoc nauczyciela w oddziale dzieci najmłodszych 
  • 4 woźne oddziałowe
  • szef kuchni i 2 pomoce kuchenne
  • 2 woźnych
  • 3 pomoce nauczyciela dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Dodatkowe zajęcia

Wskazane zajęcia dodatkowe, to działania przedszkola, które wykraczają poza treści podstawy programowej i realizowanych w grupach programów. Nie zawsze mają formę wydzielonych zajęć, są natomiast wplatane w codzienne aktywności dzieci, a jako działania intencjonalne wpływają na  wszechstronny rozwój.  Rozwijają ciekawość poznawczą i zainteresowania przedszkolaków, kształtują w dzieciach postawę badawczą, dają im poczucie sprawstwa i przyczyniają się do czerpania radości z działania, tworzenia oraz współuczestniczenia w zabawach.

Elementem sprzyjającym podejmowaniu działań jest celowa organizacja przestrzeni edukacyjnej, różnorodność  znajdujących się z nich materiałów oraz możliwość swobodnego z nich korzystania.

Dodatkowe cechy

 Języki obce

 Kółko plastyczne

 Kółko teatralne

 Ogródek przedszkolny

 Osobny budynek

 Religia

 Rytmika

 Zajęcia komputerowe

 Zajęcia sportowe

 Zajęcia szachowe