Przedszkole Nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi „Leszczynowa Górka”
jak sama nazwa mówi jest placówką , której głównym celem jest szeroko pojęta integracja. Mamy do dyspozycji
oddziały integracyjne oraz oddziały
specjalne dla dzieci ze spektrum autyzmu.
Oddziały integracyjne liczą do 20 dzieci w tym do pięciu z
orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Oddziały specjalne to grupy, które liczą do 4 dzieci
posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm
dziecięcy.
Integracja w naszym
przedszkolu to wspólne ,,bycie razem” dzieci zdrowych i
niepełnosprawnych, dzieci o różnych możliwościach, potrzebach i
zainteresowaniach jednoczących się we wspólnym działaniu.
Przedszkole nasze stwarza szansę na spotkanie się
różnych dzieci i kształtuje w nich szczególną wrażliwość na drugiego człowieka,
na jego specyficzne potrzeby, na jego doskonałości i niedostatki. Dzieci uczą
się tolerancji, szacunku, szczerości, przyjaźni i wyrozumiałości.....Dzieci
zdrowe i niepełnosprawne wzajemnie się poznają, oswajają ze swoją innością,
wpływają na siebie, stwarzają sytuacje, które w naturalny sposób modyfikują
zachowania. Naturalność reakcji wzmacnia zaufanie do siebie dzieci niepełnosprawnych
i pomaga im w odnajdywaniu własnej tożsamości. Możliwość uczestnictwa w grupie
rówieśniczej stymuluje rozwój dzieci niepełnosprawnych chroniąc je jednocześnie
przed izolacją. Doświadczenia zdobyte w gronie zdrowych, prawidłowo
rozwijających się dzieci daje im warunki niezbędne w drodze do samodzielności i
opanowania licznych umiejętności i sprawności takie jak m.in. mowa, sprawności
psychoruchowe oraz doświadczenia emocjonalne będące bazą do tworzenia
pozytywnego obrazu samego siebie oraz kształtujące dobre relacje z innymi
ludźmi.
Dzieci pełnosprawne w obcowaniu z
niepełnosprawnymi rówieśnikami uczą się:
- większej tolerancji wobec innych,
- akceptowania niepełnosprawności,
- odpowiedzialności i życzliwości wobec innych,
- większej otwartości na innych,
- mają większą świadomość tego, że nie wszyscy są jednakowi,
co nie znaczy, że są przez to gorsi,
- dostrzegają, coraz lepiej rozumieją ograniczenia
samodzielności swoich kolegów i troszczą się o nie,
- uczą się większej wytrwałości i cierpliwości w pokonywaniu własnych trudności.
Dzieci niepełnosprawne obserwując na co dzień pełnosprawnych
rówieśników:
- zapominają o swoich ułomnościach,
- nabierają większej pewności siebie,
- odnajdują swoje miejsce w środowisku, co w przyszłości umożliwi im
odważniej patrzeć na świat,
- starają się im dorównać, mobilizując się do większego
wysiłku, a jednocześnie lepiej się rozwijają fizycznie i
psychiczne.
Zalety grupy integracyjnej:
Mała liczebność (- dzieci niepełnosprawne są kwalifikowane na
podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawanego przez
publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną.)
Kolejna zaleta grupy integracyjnej to praca dwóch nauczycieli
jednocześnie: nauczyciela prowadzącego i nauczyciela wspomagającego, który
jest pedagogiem specjalnym. Grupy pracują w oparciu o podstawę programową
wychowania przedszkolnego.
Dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych program jest
modyfikowany, czyli dostosowany do dynamiki rozwoju, możliwości dzieci i
ich indywidualnego tempa pracy.
Podczas zajęć występuje indywidualizacja w procesie uczenia się.
Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych są inne, o różnym
stopniu trudności, doskonalące słabiej opanowane umiejętności i
wiadomości, przeznacza się na ich wykonanie więcej czasu. Najczęściej
jednak organizowane są takie sytuacje dydaktyczne i wychowawcze, w których
uczniowie zdrowi i niepełnosprawni podejmują wspólne, różnorodne
działania, są partnerami, razem pokonują trudności i osiągają sukcesy.
Sytuacje te sprzyjają nie tylko uspołecznieniu, ale podnoszą
poczucie własnej wartości i budzą wiarę w swoje możliwości.
Wychowanie i kształcenie integracyjne przynosi więc korzyści każdemu dziecku w przedszkolu oraz całej społeczności przedszkolnej, a w przyszłości pozwoli stworzyć bardziej wyrozumiale, tolerancyjne i pozytywnie nastawione społeczeństwo.
Prowadzimy również :
WCZESNE WSPOMAGANIE
ROZWOJU DZIECKA: terapia mająca na celu pobudzenie
psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia
niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzona bezpośrednio z
dzieckiem i jego rodziną.
TERAPIA PEDAGOGICZNA : prowadzona przez oligofrenopedagogów . Organizowana w gabinetach
oraz salach przedszkolnych. Każde dziecko z orzeczeniem Poradni
Psychologiczno - Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego pracuje
wg opracowanego Indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Celem
terapii pedagogicznej jest kształtowanie tych cech osobowości i charakteru
oraz tych dyspozycji i funkcji psychofizycznych, dzięki którym dziecko
może osiągnąć optymalny dla siebie rozwój intelektualny i emocjonalny oraz
opanować podstawowe wiadomości i umiejętności szkolne, gwarantujące
minimum powodzenia w nauce.
ZAJĘCIA REWALIDACYJNE: indywidualne
zajęcia dla dzieci z orzeczeniem poradni Psychologiczo-Pedagogicznej o
potrzebie kształcenia specjalnego prowadzone na podstawie
opracowanych Indywidualnych programów rewalidacyjnych zgodnie z
zaleceniami poradni. Prowadzone przez specjalistów.
REHABILITACJA
INDYWIDUALNA : indywidualne zajęcia prowadzone przez
specjalistę, poprzedzone odpowiednią diagnostyką każdego dziecka; zorganizowane
codziennie, realizowane z użyciem profesjonalnego sprzętu oraz jest
dostosowana jest do indywidualnych potrzeb naszych dzieci.
TERAPIA SI Stosowana jest w pracy z osobami z różnymi zaburzeniami rozwojowymi takimi jak: niepełnosprawność intelektualna, wzorkowa, słuchowa i ruchowa, całościowe zaburzenia rozwojowe (Autyzm i Zespół Aspergera, Mózgowe Porażenie Dziecięce, zespoły wad wrodzonych, dzieci z tzw. grupy ryzyka (np. wcześniaki).
LOGOTERAPIA INDYWIDUALNA: prowadzona przez logopedę. Organizowana dla dzieci, które wymagają wsparci logopedy. Zajęcia odbywają się w specjalnie wyposażonym gabinecie logopedycznym przy zastosowaniu najnowszych pomocy dydaktycznych i opracowania multimedialnego oraz własnoręcznie przygotowanych pomocy dydaktycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb dziecka.
LOGOTERAPIA GRUPOWA: prowadzone przez logopedę. Zajęcia odbywają się w salach przedszkolnych w grupach dzieci 4-, 5- i 6-letnich. Mają na celu przeciwdziałanie wadom wymowy oraz wzbogacenia słownika biernego i czynnego.
ZAJĘCIA Z PSYCHOLOGIEM:
Konsultacje i terapia psychologiczna dla dzieci
Konsultacje psychoterapeutyczne dla rodziców, indywidualne
i małżeńskie.
Psychoterapia krótkoterminowa dla dorosłych
prowadzona w orientacji psychodynamicznej.
Poradnictwo wychowawcze.
Terapeutyczna grupa wsparcia dla rodziców dzieci
niepełnosprawnych.
Warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców o
tematyce opartej na diagnozie potrzeb dziecka
Mamy do dyspozycji
trzy place zabaw dwa z nich dostosowane są do potrzeb dzieci z
niepełnosprawnością.
Przedszkole wiosną 1989 roku otrzymało nazwą „Leszczynowa Górka”. Naszą patronką jest pisarka pani Maria Kownacka, która pisała wiersze, opowiadania, powieści dla dzieci. W swoich wierszach i opowiadaniach przedstawiała piękno naszej polskiej przyrody. Na pewno wszyscy znają takie jej książki, jak: Plastusiowy pamiętnik, Rogaś z Doliny Roztoki, Razem ze słonkiem i inne.
Napisała m.in. książkę „Dzieci z Leszczynowej Górki”. I właśnie do tytułu tej książki nawiązuje nazwa naszego przedszkola.
Bohaterami książki są dzieci: Antek/gimnazjum/, Ewa/6-l/, Tomek/4-l/.
Mieszkają oni w leśniczówce w drewnianym domku. Domek stoi na górce porośniętej leszczyną. Tomek ma swojego przyjaciela-pieska Azorka. Dzieci te wspólnie świetnie się bawią i pomagają sobie wzajemnie.
Pani Kownacka opisuje przygody tychże dzieci jednocześnie ukazując piękno polskiej przyrody.
Nasze przedszkole śmiało możemy porównać do domku w leśniczówce. Położone jest na górce. To też drewniany domek, tyle, że o wiele większy. Gdy spojrzymy przez okna naszych sal możemy zobaczyć piękne okazy leszczyny. I oczywiście przebywają w nim dzieci . Tu wspólnie bawimy się, uczymy i pracujemy, czyli miło spędzamy czas. A towarzyszą nam , nie piesek Azor, tylko kotki.
Pani M. Kownacka w swoich książkach opisywała piękny świat przyrody.I dlatego właśnie poszczególne grupy wiekowe przybrały nazwy symbolizujące tę przyrodę: muchomorki, pszczółki, maczki, biedronkiżabki, motylki, wiewiórki
Przedszkole Nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi "Leszczynowa Górka " posiada symbole, które charakteryzują nasze przedszkole:
własny hymn , śpiewany przez społeczność przedszkolną przy ważnych uroczystościach związanych z istnieniem naszej placówki takich jak : rocznica nadania imienia, okrągłe rocznice powstania przedszkola, zakończenie roku dla dzieci , które kończa edukacje przedszkolną i wiele innych, posiada logo i flagę, która wciągana jest na maszt i powiewa przy ważnych wydarzeniach przedszkolnych.
Języki obce
Ogródek przedszkolny
Rytmika
Ułatwienia dla niepełnosprawnych