Konin
Przedszkole
Przedszkole nr 10 "Leszczynowa Górka"
Adres
Chopina 11, 62-510 Konin
Telefon
632420861
Fax
632420861
E-mail
Strona www
Dyrektor/Kierownik
Anna Kurzawa
Typ placówki
Przedszkole
Zdjęcia
  • Przedszkole Nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi "Leszczynowa Górka"
  • Przedszkole Nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi "Leszczynowa Górka"
  • Przedszkole Nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi "Leszczynowa Górka"
  • Przedszkole Nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi "Leszczynowa Górka"
Opis

Przedszkole Nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi „Leszczynowa Górka” jak sama nazwa mówi jest placówką , której głównym celem jest  szeroko pojęta integracja. Mamy do dyspozycji oddziały integracyjne  oraz oddziały specjalne dla dzieci ze spektrum autyzmu.

Oddziały integracyjne liczą do 20 dzieci w tym do pięciu z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Oddziały specjalne   to grupy, które liczą do 4 dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm dziecięcy.

 Integracja w naszym przedszkolu to wspólne ,,bycie razem” dzieci zdrowych i niepełnosprawnych,  dzieci o różnych możliwościach, potrzebach i zainteresowaniach jednoczących się we wspólnym działaniu.

Przedszkole nasze stwarza szansę na spotkanie się różnych dzieci i kształtuje w nich szczególną wrażliwość na drugiego człowieka, na jego specyficzne potrzeby, na jego doskonałości i niedostatki. Dzieci uczą się tolerancji, szacunku, szczerości, przyjaźni i wyrozumiałości.....Dzieci zdrowe i niepełnosprawne wzajemnie się poznają, oswajają ze swoją innością, wpływają na siebie, stwarzają sytuacje, które w naturalny sposób modyfikują zachowania. Naturalność reakcji wzmacnia zaufanie do siebie dzieci niepełnosprawnych i pomaga im w odnajdywaniu własnej tożsamości. Możliwość uczestnictwa w grupie rówieśniczej stymuluje rozwój dzieci niepełnosprawnych chroniąc je jednocześnie przed izolacją. Doświadczenia zdobyte w gronie zdrowych, prawidłowo rozwijających się dzieci daje im warunki niezbędne w drodze do samodzielności i opanowania licznych umiejętności i sprawności takie jak m.in. mowa, sprawności psychoruchowe oraz doświadczenia emocjonalne będące bazą do tworzenia pozytywnego obrazu samego siebie oraz kształtujące dobre relacje z innymi ludźmi.

 

    Dzieci pełnosprawne w obcowaniu z niepełnosprawnymi rówieśnikami   uczą się:

-  większej tolerancji wobec innych,

-  akceptowania niepełnosprawności,

-  odpowiedzialności i życzliwości wobec innych,

-  większej otwartości na innych,

-  mają większą świadomość tego, że nie wszyscy są jednakowi, co   nie znaczy, że są przez to gorsi,

-  dostrzegają, coraz lepiej rozumieją ograniczenia samodzielności swoich kolegów i troszczą się o nie,

-  uczą się większej wytrwałości i cierpliwości w pokonywaniu własnych trudności. 


 Dzieci niepełnosprawne obserwując na co dzień pełnosprawnych rówieśników:

-  zapominają o swoich ułomnościach,

-  nabierają większej pewności siebie,

-  odnajdują swoje miejsce w środowisku, co w przyszłości umożliwi im odważniej patrzeć na świat,

-  starają się im dorównać, mobilizując się do większego wysiłku, a  jednocześnie lepiej się rozwijają fizycznie i psychiczne. 

  Zalety grupy integracyjnej:


    Mała liczebność (- dzieci niepełnosprawne są kwalifikowane na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawanego przez publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną.)

    Kolejna zaleta grupy integracyjnej to praca dwóch nauczycieli jednocześnie: nauczyciela prowadzącego i nauczyciela wspomagającego, który jest pedagogiem specjalnym. Grupy pracują w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego.

    Dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych program jest modyfikowany, czyli dostosowany do dynamiki rozwoju, możliwości dzieci i ich indywidualnego tempa pracy.

    Podczas zajęć występuje indywidualizacja w procesie uczenia się. Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych są inne, o różnym stopniu trudności, doskonalące słabiej opanowane umiejętności i wiadomości, przeznacza się na ich wykonanie więcej czasu. Najczęściej jednak organizowane są takie sytuacje dydaktyczne i wychowawcze, w których uczniowie zdrowi i niepełnosprawni podejmują wspólne, różnorodne działania, są partnerami, razem pokonują trudności i osiągają sukcesy. Sytuacje te sprzyjają nie tylko uspołecznieniu,  ale podnoszą poczucie własnej wartości i budzą wiarę w swoje możliwości.

   Wychowanie i kształcenie integracyjne przynosi więc korzyści każdemu dziecku  w przedszkolu oraz całej społeczności przedszkolnej, a w przyszłości pozwoli stworzyć bardziej wyrozumiale, tolerancyjne i pozytywnie nastawione społeczeństwo.



Prowadzimy  również :

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA: terapia mająca na celu pobudzenie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzona bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.

 

TERAPIA PEDAGOGICZNA : prowadzona przez oligofrenopedagogów . Organizowana w gabinetach oraz salach przedszkolnych. Każde dziecko z orzeczeniem Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego pracuje wg opracowanego Indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Celem terapii pedagogicznej jest kształtowanie tych cech osobowości i charakteru oraz tych dyspozycji i funkcji psychofizycznych, dzięki którym dziecko może osiągnąć optymalny dla siebie rozwój intelektualny i emocjonalny oraz opanować podstawowe wiadomości i umiejętności szkolne, gwarantujące minimum powodzenia w nauce.

 

ZAJĘCIA REWALIDACYJNE: indywidualne zajęcia dla dzieci z orzeczeniem poradni Psychologiczo-Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego prowadzone na podstawie opracowanych  Indywidualnych programów rewalidacyjnych zgodnie z zaleceniami poradni. Prowadzone przez specjalistów.

 

REHABILITACJA INDYWIDUALNA : indywidualne zajęcia prowadzone przez specjalistę, poprzedzone odpowiednią diagnostyką każdego dziecka; zorganizowane codziennie, realizowane z użyciem profesjonalnego sprzętu oraz jest dostosowana jest do indywidualnych potrzeb naszych dzieci.

 

TERAPIA SI  Stosowana jest w pracy z osobami z różnymi zaburzeniami rozwojowymi takimi jak: niepełnosprawność intelektualna, wzorkowa, słuchowa i ruchowa, całościowe zaburzenia rozwojowe (Autyzm i Zespół Aspergera, Mózgowe Porażenie Dziecięce, zespoły wad wrodzonych, dzieci z tzw. grupy ryzyka (np. wcześniaki).


LOGOTERAPIA INDYWIDUALNA: prowadzona przez logopedę. Organizowana dla dzieci, które wymagają wsparci logopedy. Zajęcia odbywają się w specjalnie wyposażonym gabinecie logopedycznym przy zastosowaniu najnowszych pomocy dydaktycznych i opracowania multimedialnego oraz własnoręcznie przygotowanych pomocy dydaktycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb dziecka.


LOGOTERAPIA GRUPOWA:  prowadzone przez logopedę. Zajęcia odbywają się w salach przedszkolnych w grupach dzieci 4-, 5- i 6-letnich. Mają na celu przeciwdziałanie wadom wymowy oraz wzbogacenia słownika biernego i czynnego.


ZAJĘCIA Z PSYCHOLOGIEM: 

Konsultacje i terapia psychologiczna dla dzieci

Konsultacje psychoterapeutyczne dla rodziców, indywidualne i małżeńskie.

Psychoterapia krótkoterminowa dla dorosłych prowadzona w orientacji psychodynamicznej.

Poradnictwo wychowawcze.

Terapeutyczna grupa wsparcia dla rodziców dzieci niepełnosprawnych.

Warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców o tematyce opartej na diagnozie potrzeb dziecka

 

Mamy do dyspozycji trzy place zabaw dwa z nich dostosowane są do potrzeb dzieci z niepełnosprawnością.

Godziny otwarcia od
6.00
Godziny otwarcia do
17.00
Organ prowadzący
Miasto Konin
Adres email IODO
marika.tomaszewska-nowicka@konin.um.gov.pl
Telefon IODO
63 240 11 77
Całkowita liczba miejsc w roku szkolnym 2025/2026
112
Historia

Przedszkole wiosną  1989 roku otrzymało nazwą „Leszczynowa   Górka”. Naszą patronką jest pisarka pani Maria Kownacka, która pisała wiersze, opowiadania, powieści dla dzieci. W swoich wierszach i opowiadaniach przedstawiała piękno naszej polskiej przyrody. Na pewno wszyscy znają takie jej książki, jak: Plastusiowy  pamiętnik, Rogaś z Doliny Roztoki, Razem ze słonkiem i inne.

Napisała m.in. książkę „Dzieci z Leszczynowej Górki”. I właśnie do tytułu tej książki nawiązuje nazwa naszego przedszkola.

Bohaterami książki są  dzieci: Antek/gimnazjum/, Ewa/6-l/, Tomek/4-l/.

Mieszkają oni w leśniczówce w drewnianym domku. Domek stoi na górce porośniętej leszczyną. Tomek ma swojego przyjaciela-pieska Azorka. Dzieci te wspólnie świetnie się bawią i pomagają sobie wzajemnie.

Pani Kownacka opisuje przygody tychże dzieci jednocześnie ukazując piękno polskiej przyrody.

Nasze przedszkole śmiało możemy porównać  do domku w leśniczówce. Położone jest na górce. To też drewniany domek, tyle, że o wiele większy. Gdy spojrzymy przez okna naszych sal możemy zobaczyć  piękne okazy leszczyny. I oczywiście przebywają w nim dzieci .  Tu wspólnie bawimy się, uczymy i pracujemy, czyli miło spędzamy czas. A towarzyszą nam , nie piesek Azor, tylko kotki.   

Pani M. Kownacka w swoich książkach opisywała piękny świat przyrody.I dlatego właśnie poszczególne grupy wiekowe przybrały nazwy symbolizujące tę przyrodę: muchomorki, pszczółki,  maczki,  biedronkiżabki,  motylki, wiewiórki

                                                                                                                                   

Przedszkole Nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi  "Leszczynowa Górka " posiada symbole, które charakteryzują nasze przedszkole:

 własny hymn , śpiewany przez społeczność przedszkolną  przy ważnych uroczystościach związanych z istnieniem naszej placówki takich jak : rocznica nadania imienia, okrągłe rocznice powstania przedszkola, zakończenie roku dla dzieci , które kończa edukacje przedszkolną  i wiele innych, posiada logo i flagę, która wciągana jest na maszt i powiewa przy ważnych wydarzeniach przedszkolnych.

Dodatkowe cechy

 Języki obce

 Ogródek przedszkolny

 Rytmika

 Ułatwienia dla niepełnosprawnych