z niepełnosprawnością ruchową, w tym afazją, niedostosowaniem społecznym lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Nasza Szkoła to kameralne,
bezpieczne i przyjazne miejsce dla każdego ucznia. Położona jest w spokojnej, oddalonej od ruchu ulicznego
części
osiedla Bojary. Budynek szkoły jest
wyposażony w zewnętrzny i wewnętrzny monitoring wizyjny, co wpływa pozytywnie na poziom
bezpieczeństwa naszych uczniów. Sale lekcyjne uczniów klas I-III mieszczą się w
wydzielonej części szkoły. Każdy oddział ma
przydzieloną swoją salę lekcyjną, która wyposażona
jest w tablicę interaktywną,
pomoce dydaktyczne oraz w estetyczne meble, dostosowane do wzrostu
uczniów. W salach wydzielone są miejsca na przechowywanie podręczników i
przyborów szkolnych. Nauka w szkole
prowadzona jest systemie jednozmianowym. Szkoła zapewnia opiekę świetlicową. Dzieci mogą korzystać z
różnych gier, uczestniczyć w zabawach ruchowych, muzycznych i plastycznych oraz
rozwijać swoje zainteresowania
Uczniowie naszej szkoły biorą aktywny udział w akcjach
charytatywnych, imprezach środowiskowych oraz w życiu kulturalnym miasta.
Uczniów wspierają specjaliści, tacy jak pedagog,
pedagog specjalny, psycholog, logopeda oraz nauczyciele rewalidacji,
którzy pomagają dzieciom w rozwoju i wspierają rodziców w trudnych sytuacjach.
Naszym celem jest rozwój każdego
dziecka na miarę jego indywidualnych możliwości i potrzeb oraz przygotowanie go
do życia w dynamicznie zmieniającym się świecie.
Aby
nas lepiej poznać zapraszamy na stronę internetową szkoły
https://sp30.edu.bialystok.pl/
Dojazd liniami MPK nr 5 i 28 od ulicy Słonimskiej, 3,6,9,13,16,18,100,108
i 111 od ulicy H. Sienkiewicza
Uczniowie
biorą udział w programach dotyczących profilaktyki zdrowia, bezpieczeństwa,
ekologii.
Działa
też Wolontariat, który organizuje akcje charytatywne.
W szkole organizowane są zajęcia pozalekcyjne.
Oferta zajęć dostosowywana jest do potrzeb uczniów i możliwości organizacyjnych
szkoły.
Każdego roku dla uczniów organizowane są:
- zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze z języka
polskiego i matematyki,
- zajęcia korekcyjno- kompensacyjne,
- zajęcia rozwijające uzdolnienia np:
sportowe, plastyczne, informatyczne, językowe,
- zajęcia rozwijające kompetencje społeczno -
emocjonalne,
- indywidualne i grupowe konsultacje z zakresu
doradztwa zawodowego dla uczniów i rodziców w uzgodnionym terminie,
- szkolny wolontariat.
Historia powstania Szkoły Podstawowej Nr 30 Specjalnej w Białymstoku sięga 1
września 1960 roku.
Przy Państwowym Pogotowiu Opiekuńczym utworzono Szkołę Podstawową Nr
30. Organizacja tej szkoły wynikła z potrzeb placówki. Dzieci przebywające w
PPO niechętnie uczęszczały do Szkoły Podstawowej Nr 10 na terenie miasta, która
była ich szkołą rejonową. Dzieci te były przeważnie z terenu województwa
białostockiego, z różnych wiejskich szkół i adaptacja ich w szkołach
białostockich była trudna ze względu na częste różnice poziomów, zwyczajów i
krótki okres pobytu w placówce. Organizacja szkoły przy PPO w dużym stopniu
przyczyniła się do unormowania pracy uczniów. Dzieci najczęściej zaniedbane i
nie wdrożone do systematycznej pracy szkolnej miały warunki
do wyrównania
zaległości i kontynuowania nauki szkolnej.
W roku 1995 Pogotowie Opiekuńcze zmieniło się w Zespół Placówek
Opiekuńczo – Wychowawczych, gdzie przy SP 30 znajdowały się klasy specjalne
(część wychowanków ZPOW miało niepełnosprawność intelektualną w stopniu
lekkim). 15 września 1997 roku wraz z powstaniem Specjalnego Ośrodka
Szkolno-Wychowawczego w Białymstoku odeszli wychowankowie i uczniowie
posiadający niepełnosprawność umysłową. Uczniami szkoły byli wychowankowie
Pogotowia Opiekuńczego w normie intelektualnej.
1 września 1999 roku w wyniku
reformy systemu oświaty powołano do istnienia Publiczne Gimnazjum nr 23 a
w 2002 roku powstał Zespół Szkół Nr 17 w skład którego weszły: Szkoła
Podstawowa nr 30 i Publiczne Gimnazjum nr 23. 1 września 2005 roku Uchwałą Rady
Miasta rozdzielono administracyjnie obie placówki: Pogotowie Opiekuńcze od
Zespołu Szkół nr 17.
Szkoła stała się placówką pozarejonową, otwartą dla każdego ucznia
mającego trudności z nauką i realizacją obowiązku szkolnego w systemie masowych
szkół podstawowych i gimnazjów. Od tej pory mogą uczyć się w niej dzieci i
młodzież z całej gminy Białystok nie będący wychowankami placówek opiekuńczo -
wychowawczych.
17 stycznia 2011 roku z wnioskiem o nadanie imienia
błogosławionego Edmunda Bojanowskiego Szkole Podstawowej Nr 30 przy Pogotowiu
Opiekuńczym w Białymstoku
i Publicznemu Gimnazjum Nr 23 przy Pogotowiu
Opiekuńczym w Białymstoku (tworzących Zespół Szkół Nr 17) wystąpiła Rada
Pedagogiczna, Rada Rodziców oraz Samorząd Uczniowski. Pomysł ten zaakceptowała
Rada Miasta podejmując uchwałę o nadaniu imienia obu szkołom. Społeczność
Zespołu Szkół wybierając błogosławionego Edmunda Bojanowskiego na patrona szuka
wzoru heroicznej wiary, prostoty i miłości do drugiego człowieka.
W związku ze zmianami organizacyjnymi jednostek oświatowych
przeprowadzonych w ramach reformy oświaty w Polsce oraz reorganizacją sieci
szkół wynikającą
z konieczności dostosowania ich do nowego ustroju
wprowadzonego ustawą – Prawo Oświatowe dnia 1 września 2017 roku Zespół Szkół
Nr 17 w Białymstoku zostaje przekształcony w ośmioletnią Szkołę Podstawową Nr
30 przy Pogotowiu Opiekuńczym im. Bł. Edmunda Bojanowskiego w Białymstoku. Z
dniem 1 września 2017 roku zespół publicznych szkół, w skład którego wchodziła
jedynie dotychczasowa sześcioletnia szkoła podstawowa i dotychczasowe
gimnazjum, staje się ośmioletnią szkołą podstawową. Wygaśnięcie istnienia
gimnazjum stało się faktem.
Dnia 9 grudnia 2019 roku chwałą Rady Miasta podjęto decyzję o włączeniu
Szkoły Podstawowej Nr 30 do sieci publicznych szkól specjalnych. Zatem od 1
września 2020 roku Szkoła została przygotowana do pracy z dziećmi
posiadającymi wyłącznie orzeczenie o niepełnosprawności intelektualnej w
stopniu lekkim, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z autyzmem, w tym z
zespołem Aspergera, niesłyszącymi i słabosłyszącymi, niewidzącymi i
słabowidzącymi, z niepełnosprawnością ruchową, w tym afazją, niedostosowaniem
społecznym lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym.