- Nazwa oddziału
-
1c2
- Liczba miejsc
-
34
- Cykl kształcenia
-
3
- Języki obce
- Przedmioty punktowane
-
obowiązkowe
- język polski
- matematyka
dodatkowe
- wiedza o społeczeństwie , informatyka
- Zawody
-
Cukiernik
Fotograf
Kaletnik
Kelner
Krawiec
Kucharz
Kuśnierz
Lakiernik samochodowy
Obuwnik
Piekarz
Przetwórca mięsa
Tapicer
Zegarmistrz
Złotnik-jubiler
- Opis
-
Klasa wielozawodowa
Uczniowie zgodnie ze swoimi zainteresowaniami wybierają zawód i samodzielnie poszukują praktyki u wybranego pracodawcy. Szkoła przyjmuje wówczas ucznia do klasy wielozawodowej. Uczniowie zdobywają w szkole wiedzę z przedmiotów ogólnokształcących. Wiedzę z zakresu zawodu zdobywają na kursach zawodowych organizowanych przez ośrodki dokształcania zawodowego. Przez cały okres nauki zdobywają doświadczenie w zawodach podczas nauki zawodu u wybranego przez siebie pracodawcy. Nauka zawodu młodocianych pracowników organizowana jest przez pracodawcę, który zawarł z nim umowę o pracę w celu przygotowania do zawodu. Z tego tytułu młodociani pracownicy mają pewne prawa i objęci są kodeksem pracy.
ZAWÓD CUKIERNIK
Na zajęciach w szkole uczniowie zdobywają wiedzę z przedmiotów ogólnokształcących, jak też są kształceni w zakresie teoretycznym z przedmiotów zawodowych w trzech blokach tematycznych: technicznym, ekonomicznym i produkcji cukierniczej. Przez cały okres nauki zdobywają doświadczenie na zajęciach praktycznych w wybranych ciastkarniach - cukierniach rzemieślniczych. Zajęcia praktyczne odbywają się dwa razy w tygodniu w kl. I i II i trzy razy w tygodniu w kl. III i kończą egzaminem zawodowym.
Uczeń zdobywa i kształci umiejętności związane z produkcją wyrobów cukierniczych. Po zakończeniu nauki w szkole i na praktyce uczeń będzie umiał:
- prawidłowo przygotować surowce, maszyny i urządzenia do procesu produkcji,
- obsłużyć każde stanowisko w cukierni - ciastkarni ,
- posługiwać się schematami technologicznymi i recepturami wyrobów cukierniczych i ciastkarskich,
- odpowiednio przygotować wyroby do sprzedaży.
Posiadając takie umiejętności uczniowie mogą podjąć pracę we wszystkich cukierniach, ciastkarniach lub piekarniach. Mogą również próbować uruchomić własną działalność produkcyjną.
ZAWÓD PIEKARZ
Na zajęciach w szkole uczniowie zdobywają wiedzę z przedmiotów ogólnokształcących, jak też są kształceni w zakresie teoretycznym z przedmiotów zawodowych w trzech blokach tematycznych: technicznym, ekonomicznym i produkcji piekarskiej. Przez cały okres nauki zdobywają doświadczenie na zajęciach praktycznych w wybranych piekarniach rzemieślniczych. Zajęcia praktyczne odbywają się dwa razy w tygodniu w kl. I i II i trzy razy w tygodniu w kl. III i kończą egzaminem zawodowym.
Uczeń zdobywa i kształci umiejętności związane z produkcją pieczywa. Po zakończeniu nauki w szkole i na praktyce uczeń będzie umiał:
- prawidłowo przygotować surowce, maszyny i urządzenia do procesu produkcji,
- obsłużyć każde stanowisko w piekarni branżowej,
- prawidłowo wyrobić ciasto na wszelkiego rodzaju pieczywo,
- odpowiednio przygotować pieczywo do sprzedaży.
Posiadając takie umiejętności uczniowie mogą podjąć pracę we wszystkich piekarniach lub ciastkarniach. Mogą również próbować uruchomić własną działalność produkcyjną.
PRZETWÓRCA MIĘSA
Na zajęciach w szkole uczniowie zdobywają wiedzę z przedmiotów ogólnokształcących, jak też są kształceni w zakresie teoretycznym z przedmiotów zawodowych. Na przedmiotach zawodowych uczeń zdobędzie umiejętności technicznego doboru maszyn i urządzeń stosowanych w przetwórstwie mięsa, posiądzie wiedzę z zakresu przetwórstwa mięsa i wędlin oraz pozna zagadnienia ekonomiczne obejmujące znajomość prowadzenia dokumentacji działalności gospodarczej, finansowej, podatkowej i marketingowej.
Przez cały okres nauki uczniowie zdobywają doświadczenie na zajęciach praktycznych w wybranych zakładach. Zajęcia praktyczne odbywają się dwa razy w tygodniu w kl. I i II i trzy razy w tygodniu w kl. III i kończą egzaminem zawodowym.
Po zakończeniu nauki w szkole zasadniczej uczeń zdobywa zawód przetwórca mięsa
Absolwent z przygotowaniem w zawodzie przetwórca mięsa może być zatrudniony w zakładach mięsnych jedno i wielooddziałowych, a także o pełnym profilu produkcyjnym, w zakładach garmażeryjnych oraz sklepach. Może także podejmować samodzielną działalność gospodarczą.KRAWIEC
Nauka w tym zawodzie przewidziana jest w klasie wielozawodowej. Uczniowie zdobywają w szkole wiedzę z przedmiotów ogólnokształcących, natomiast wiedzę z zakresu zawodu zdobywają na kursach zawodowych organizowanych przez ośrodki dokształcania zawodowego. Przez cały okres nauki doświadczenie zawodowe zdobywają na zajęciach praktycznych w wybranych zakładach krawieckich. Zajęcia praktyczne odbywają się dwa razy w tygodniu w kl. I i II i trzy razy w tygodniu w kl. III.
Nauka zawodu młodocianych pracowników organizowana jest przez pracodawcę, który zawarł z nim umowę o pracę w celu przygotowania do zawodu. Z tego tytułu młodociani pracownicy mają pewne prawa i objęci są kodeksem pracy.
Po zakończeniu nauki w szkole i na praktyce oraz zadaniu egzaminu absolwent uzyskuje tytuł czeladnika i posiada kwalifikacje umożliwiające podjęcie pracy zawodowej w przemyśle odzieżowym - w zakładach prywatnych i państwowych - działach przygotowania produkcji, w krojowni, w szwalni na stanowiskach:
- krawiec odzieży lekkiej, krawiec odzieży ciężkiej,
- krawiec odzieży skórzanej, prasowacz odzieży,
- krojczy - wykrawacz elementów odzieży,
- szwacz.ZŁOTNIK – JUBILER
Nauka w tym zawodzie przewidziana jest w klasie wielozawodowej. Uczniowie zdobywają w szkole wiedzę z przedmiotów ogólnokształcących, natomiast wiedzę z zakresu zawodu zdobywają na kursach zawodowych organizowanych przez ośrodki dokształcania zawodowego. Przez cały okres nauki doświadczenie zawodowe zdobywają na zajęciach praktycznych w wybranych zakładach jubilerskich. Zajęcia praktyczne odbywają się dwa razy w tygodniu w kl. I i II i trzy razy w tygodniu w kl. III.
Nauka zawodu młodocianych pracowników organizowana jest przez pracodawcę, który zawarł z nim umowę o pracę w celu przygotowania do zawodu. Z tego tytułu młodociani pracownicy mają pewne prawa i objęci są kodeksem pracy.
Do zadań, których podejmuje się złotnik-jubiler należą: wykonanie biżuterii jak i naprawa biżuterii oraz wszelkie przeróbki gotowych wyrobów, m.in.. zmniejszanie lub zwiększanie rozmiarów biżuterii. Po wykonaniu pracy rzemieślnik dokonuje jej wyceny.
Mistrz jubilerski, w odróżnieniu od jubilera, poza wymienionymi czynnościami wykonuje także najbardziej odpowiedzialne prace, na przykład oprawia diamenty. Mistrz zajmuje się również kupowaniem od klientów wyrobów z metali szlachetnych, a także ich sprzedażą i wyceną. Doradza klientom i przyjmuje od nich zamówienia na wykonanie biżuterii.KUŚNIERZ
Nauka w tym zawodzie przewidziana jest w klasie wielozawodowej. Uczniowie zdobywają w szkole wiedzę z przedmiotów ogólnokształcących, natomiast wiedzę z zakresu zawodu zdobywają na kursach zawodowych organizowanych przez ośrodki dokształcania zawodowego. Przez cały okres nauki doświadczenie zawodowe zdobywają na zajęciach praktycznych w wybranych zakładach. Zajęcia praktyczne odbywają się dwa razy w tygodniu w kl. I i II i trzy razy w tygodniu w kl. III.
Nauka zawodu młodocianych pracowników organizowana jest przez pracodawcę, który zawarł z nim umowę o pracę w celu przygotowania do zawodu. Z tego tytułu młodociani pracownicy mają pewne prawa i objęci są kodeksem pracy.
Głównym celem pracy kuśnierza jest wytwarzanie różnego rodzaju wyrobów futrzarskich, takich jak okrycia futrzane, nakrycia głowy, galanteria futrzana. Do ich produkcji używa się różnego rodzaju skór, które ostatecznie przetworzone są w efektowne wyroby. Ponadto kuśnierze projektują i modelują wzory wyrobów oraz wykonują prototypy modeli. Surowcem do produkcji tego typu odzieży są różne skóry futerkowe, niejednokrotnie bardzo drogie. Dlatego też ich użytkowanie oprócz konieczności napraw wymaga wykonywania różnorodnych przeróbek, a nawet wprowadzania ekonomicznych połączeń.KALETNIK
Nauka w tym zawodzie przewidziana jest w klasie wielozawodowej. Uczniowie zdobywają w szkole wiedzę z przedmiotów ogólnokształcących, natomiast wiedzę z zakresu zawodu zdobywają na kursach zawodowych organizowanych przez ośrodki dokształcania zawodowego. Przez cały okres nauki doświadczenie zawodowe zdobywają na zajęciach praktycznych w wybranych zakładach. Zajęcia praktyczne odbywają się dwa razy w tygodniu w kl. I i II i trzy razy w tygodniu w kl. III.
Nauka zawodu młodocianych pracowników organizowana jest przez pracodawcę, który zawarł z nim umowę o pracę w celu przygotowania do zawodu. Z tego tytułu młodociani pracownicy mają pewne prawa i objęci są kodeksem pracy.
Kaletnik wytwarza i naprawia ręcznie lub maszynowo przedmioty użytkowe, wykonane ze skór miękkich, sztucznych oraz tkanin takie jak: torby, torebki, plecaki, tornistry, paski, portfele, futerały na klucze lub okulary i inne.OBUWNIK
Nauka w tym zawodzie przewidziana jest w klasie wielozawodowej. Uczniowie zdobywają w szkole wiedzę z przedmiotów ogólnokształcących, natomiast wiedzę z zakresu zawodu zdobywają na kursach zawodowych organizowanych przez ośrodki dokształcania zawodowego. Przez cały okres nauki doświadczenie zawodowe zdobywają na zajęciach praktycznych w wybranych zakładach. Zajęcia praktyczne odbywają się dwa razy w tygodniu w kl. I i II i trzy razy w tygodniu w kl. III.
Nauka zawodu młodocianych pracowników organizowana jest przez pracodawcę, który zawarł z nim umowę o pracę w celu przygotowania do zawodu. Z tego tytułu młodociani pracownicy mają pewne prawa i objęci są kodeksem pracy.
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie obuwnik powinien być przygotowanydo wykonywania następujących zadań zawodowych:
- wytwarzania obuwia metodami przemysłowymi i warsztatowymi,
- dokonywania konserwacji maszyn i urządzeń obuwniczych,
- prowadzenia dokumentacji produkcyjnej, ewidencyjnej i rozliczeniowej,
- wykonywania napraw i renowacji obuwia,
- prowadzenia działalności wytwórczej i usługowej.ZEGARMISTRZ
Nauka w tym zawodzie przewidziana jest w klasie wielozawodowej. Uczniowie zdobywają w szkole wiedzę z przedmiotów ogólnokształcących, natomiast wiedzę z zakresu zawodu zdobywają na kursach zawodowych organizowanych przez ośrodki dokształcania zawodowego. Przez cały okres nauki doświadczenie zawodowe zdobywają na zajęciach praktycznych w wybranych zakładach. Zajęcia praktyczne odbywają się dwa razy w tygodniu w kl. I i II i trzy razy w tygodniu w kl. III.
Nauka zawodu młodocianych pracowników organizowana jest przez pracodawcę, który zawarł z nim umowę o pracę w celu przygotowania do zawodu. Z tego tytułu młodociani pracownicy mają pewne prawa i objęci są kodeksem pracy.
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie zegarmistrz powinien być przygotowanydo wykonywania następujących zadań zawodowych:
- diagnozowania uszkodzeń mechanizmów zegarowych,- wykonywania montażu mechanizmu zegarowego,
- dokonywania naprawy i regulacji mechanizmu zegarowego,
- dorabiania części.
KUCHARZ
Na zajęciach w szkole uczniowie zdobywają wiedzę z przedmiotów ogólnokształcących, jak też są kształceni w zakresie teoretycznym z przedmiotów zawodowych. Przez cały okres nauki zdobywają doświadczenie zawodowe na zajęciach praktycznych w wybranych zakładach, które odbywają się dwa razy w tygodniu.
Na przedmiotach zawodowych uczeń zdobędzie wiedzę technologiczną oraz umiejętności sporządzania i dekorowania potraw. Pozna zasady obsługi maszyn i urządzeń gastronomicznych. Program przewiduje również kształcenie w zakresie niezbędnej wiedzy ekonomicznej potrzebnej do prowadzenia własnej działalności gospodarczej, finansowej, podatkowej i marketingowej.
Po zakończeniu nauki w szkole zasadniczej uczeń zdobywa zawód: kucharz z możliwością pogłębiania wiedzy w technikum.
Absolwent z przygotowaniem w zawodzie kucharz może być zatrudniony w zakładach gastronomicznych. Może także podejmować samodzielną działalność gospodarczą.
LAKIERNIK SAMOCHODOWY
Na zajęciach w szkole uczniowie zdobywają wiedzę z przedmiotów ogólnokształcących, jak też są kształceni w zakresie teoretycznym z przedmiotów zawodowych. Przez cały okres nauki zdobywają doświadczenie zawodowe na zajęciach praktycznych w wybranych zakładach, które odbywają się dwa razy w tygodniu.
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie lakiernik samochodowy powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:- oczyszczanie powierzchni przedmiotów przeznaczonych do lakierowania,
- przygotowanie materiałów lakierniczych do nanoszenia na wyrób (urządzenie),
- sporządzanie lakierów w zależności od wyrobu i urządzenia,
- nakładanie pokryć lakierowych technikami ręcznymi i mechanicznymi,
- suszenie i wypalanie powłok lakierniczych,
- szlifowanie i polerowanie powłok,
- malowanie i dekorowanie powłok.
FOTOGRAF
Nauka zawodu młodocianych pracowników organizowana jest przez pracodawcę, który zawarł z nim umowę o pracę w celu przygotowania do zawodu. Z tego tytułu młodociani pracownicy mają pewne prawa i objęci są kodeksem pracy.
Fotograf za pomocą zdjęć utrwala obrazy przedstawiające twarze, przyrodę, postacie, budynki oraz wszelkie inne obiekty. W swej pracy wykorzystuje przede wszystkim aparat, ale także sprzęt ułatwiający pracę jak dodatkowe oświetlenie, statyw, odczynniki do wywoływania zdjęć itp.
Fotograf ma szerokie pole działania. Prowadząc zakład fotograficzny może wykonywać zdjęcia do dokumentów, zdjęcia okolicznościowe, obsługę fotograficzną specjalnych wydarzeń, sesje zdjęciowe. Może on też wywoływać zdjęcia zrobione przez inne osoby, które zamawiają odbitki o określonych parametrach.
Czym innym zajmuje się fotograf w dużym studio fotograficznym, w wydawnictwie lub agencji fotograficznej. W studio maja miejsca profesjonalne sesje zdjęciowe modelek, a także fotografia reklamowa przedmiotów, potraw itp. Fotograf pracujący na zlecenie konkretnego wydawnictwa lub agencji robi na zlecenie zdjęcia o określonej tematyce, z konkretnych wydarzeń. Są one potem wykorzystywane jako ilustracje tekstów, książek, ulotek, folderów, kalendarzy itp.
Fotograf może także pracować na własny rachunek dokumentując otaczający go świat i wydarzenia, których jest świadkiem, a następnie sprzedając serie zdjęć o określonej tematyce zainteresowanym podmiotom.
Fotograf może także zajmować się dokumentowaniem konkretnych zdarzeń, jak np. technik kryminalistyki, którego praca stanowi potem materiał dowodowy popełnianych przestępstw.